menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hortensia snoeien

Bloempje88

Bloempje88

Wij hebben een hortensia in de voortuin staan die er al stond voordat wij hier kwamen wonen. Ik heb geen idee welke soort dit is.
De hortensia is erg hoog (ik denk zo'n 1.65 meter) en groeit zo ontzettend hard dat in de zomer bijna heel de voortuin overwoekerd is door de hortensia. Nu zou ik het graag terug snoeien tot een mooi laag formaat, maar wel met veel bloemen.
Nu is mijn vraag; hoe kan ik deze hortensia nu het beste snoeien? Alles terug naar de grond en volgend jaar geen bloemen, of een aantal takken naar de grond terug snoeien en een aantal laten staan?

Alvast bedankt voor het advies!
woensdag 22 februari 2017 - 00:51
Tuinprins

Tuinprins

Indien het een boerenhortensia / Hydrangea macrophylla soort is:

Als je de plant helemaal terugsnoeit naar de grond heb je DIT jaar geen bloemen (volgend jaar wel). Het beste 1 op de 3 takken tot de grond terugsnoeien en dit ieder jaar doen om de plant binnen de perken te houden.

Indien het een pluimhortensia / Hydrangea paniculata soort is:

Deze struik kun je sterk terugsnoeien en zal dan dit jaar nog gewoon bloeien (bloeit op eenjarig hout).

Het is dus van belang te weten om welke soort het precies gaat maar ik vermoed dat het een boerenhortensia / Hydramgea macrophylla soort is.


Gegroet, de tuinprins







woensdag 22 februari 2017 - 08:24

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon