menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Catalpa - trompetboom snoeien

Flippi

Flippi

Hallo,

Na de winter snoei ik elk jaar onze trompetboom. De scheuten die het jaar voordien werden gevormd snoei ik eraf. Op die manier zijn in de loop der jaren "knotsen" ontstaan (zie foto).
Kan het kwaad als ik eens snoei door de "knotsen" eraf te zagen i.p.v. de nieuwe scheuten voorbij de "knots"? Gaan er dan ook nieuwe scheuten opkomen?

Bedankt,

Philip

Struiken & Bomen

zaterdag 21 januari 2017 - 11:27
PeterBo

PeterBo

Op de volgende link heb je al een behoorlijk inzicht op het snoeien van de 'Catalpa'.

http://www.tuinhulp.com/2814/oudere-bol-catalpa-weer-in-het-gareel-krijgen-kan-dat/
zaterdag 21 januari 2017 - 12:40
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

Slechte link. Het is nooit goed om de knot weg te zagen. Dat leidt tot inrotting en verzwakking van de boom. Het is typisch aan knotbomen dat die een flink deel van de reserves in de knot gaan opslaan.

Nu zijn de takken onder de knotten vrij lang en nog niet erg dik. Het zou dus nog kunnen lukken om die korter te zagen. Maar hoe dan ook gaan die snoeiwonden vrij groot zijn en inrotten.

Op die link staat ook dat een bolcatalpa het niet lang volhoudt, dat 15 à 20 jaar moet kunnen. Geen idee waar dat op gebaseerd is. Ik weet er hier in de buurt eentje staan van minstens 50, 60 jaar oud.
zaterdag 21 januari 2017 - 20:02
Flippi

Flippi

Bedankt voor de reacties.
'k Ga dan maar geen risico's nemen en de knotten behouden.
zondag 22 januari 2017 - 16:36

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon