menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Witte aanslag op boomstam

Ga naar meest recente reactie

minouke

Minouke

Ik heb 2 parasolboompjes Morus alba 'Fruitless' staan. Ze staan nu 2 jaar en dit jaar zijn ze blijkbaar erg ziek geworden.
Eerst werden de bladeren geel tussen de nerven die groen bleven. De jongste bladeren aan de toppen van de takken blijven wel groen.
Nu wordt de stam ook wit, heeft de geur van paddenstoelen. De stam is ook vochtig.
Zijn ze nog te redden?

Hier volgen nog een paar foto's....

Groetjes
Chantal

Struiken & Bomen

maandag 12 september 2016 - 09:02
minouke

Minouke

foto2

Struiken & Bomen

maandag 12 september 2016 - 09:02
minouke

Minouke

foto3

Struiken & Bomen

maandag 12 september 2016 - 09:03
minouke

Minouke

foto 4

hier was het blad al ziek maar nog niets te zien op de stam

Struiken & Bomen

maandag 12 september 2016 - 09:05
LT

LT

- Bladkleur lijkt op gebrek aan magnesium.
- Hoe is de ph? Moet volgens mij neutraal/ zurig zijn.
- Dat wit zijn toch geen wolluizen?
- Houdt niet van leidingwater.
Meer weet ik ook niet op te noemen
maandag 12 september 2016 - 09:32
Joukje Smeding

Joukje Smeding

En heb je geen witte schildluis? Misschien eens iets wegkrabben. Dit is wel heel erg Minouke. Zou het verder ook niet weten.
maandag 12 september 2016 - 11:32
c j de k

C j de k

Minouke stuur deze foto's met je verhaal eens naar Cor van Gelderen van Esveld.
Die geeft nogal eens goed advies.
[email protected]
maandag 12 september 2016 - 12:29
satomi

Satomi

Als ik dat zo zie denk ik aan schildluis. Kijk eens naar Pseudaulacaspis pentagona. Die komt op moerbei voor. Maar op dat ene stuk is de aantasting dan al flink ver.
maandag 12 september 2016 - 16:09
minouke

Minouke

hoi allemaal,

lijkt wel heel erg op die Pseudaulacaspis pentagona, ik zie wel geen beestjes maar misschien zijn die ook te klein om te zien. Het lijkt iets wollig, bloemachtig.

Kees, ik ga dat eens proberen om de foto op te sturen naar Esveld en eens zien wat die daarvan zeggen.

groetjes
Chantal
maandag 12 september 2016 - 17:28
verbena46

Verbena46

Misschien de schimmel "Rosellinia necatrix" ?
Deze schimmel heeft als oorzaak dat de plant te nat staat.
maandag 12 september 2016 - 18:42
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Op foto twee zie je de bruine dopjes dit zijn ze . Heb eens een mini kiwi helemaal opgegeven. Nu lees je allerhande verhalen hoe te bestrijden. Kreeg ze iedere keer weer. Er komt pluizig wit spul uit. Zout oplossen in water en eens een stukje aankwasten. Ze overleven de winter.
maandag 12 september 2016 - 19:00
minouke

Minouke

ik ben buiten gaan kijken en je kunt ze wel afkrabben. Eerst dacht ik dat die bruine dopjes normaal waren voor dat soort bomen, een oneffenheid van de schors.
Bedankt Joukje, ik ga verder zoeken naar een remedie en hoop dat ik iets vind.
Misschien krijg ik ondertussen ook een antwoord van Esveld en laat het hier dan beslist weten.
maandag 12 september 2016 - 20:20
jdcoster

Jdcoster

Ik zou daar als eens duchtig met een stevig borsteltje en water op gezeten hebben ... .
Zijn het luizen, welke dan ook, zullen ze tenminste al gedecimeerd zijn.
Als het een ziekte is, moet die bast, waar hij vochtig is, toch aan het rotten zijn dan?
Dat die bladeren er niet fris meer uitzien, kan evengoed van de droogte en de hitte komen.
Ik ging vandaag fietsen en ik zag hier overal verlepte bomen en struiken. De herfst nadert nu heel snel.
Vergeet ook niet dat die bomen het moeten doen met het water dat op de twee kleine vakjes valt en dan hebben ze nog concurrenten.
maandag 12 september 2016 - 21:12
Tuinprins

Tuinprins

Moerbei is zeer droogte resistent. Ik vermoed dat de plant te nat staat of te veel water heeft gekregen.


Gegroet, de tuinprins
dinsdag 13 september 2016 - 07:34
minouke

Minouke

Met de zomer die we gehad hebben denk ik ook eerder aan teveel nat.
dinsdag 13 september 2016 - 08:07
minouke

Minouke

Antwoord al gekregen van Esveld:


Wortelproblemen hebben de plant kennelijk ernstig verzwakt, waardoor eerst de bladeren geel geworden zijn (voedselgebrek, hoeft niet te komen door te weinig voedsel in de grond, het niet op kunnen nemen ligt meer voor de hand). Door de verzwakking heeft een schimmel de overhand kunnen nemen. Welke schimmel het is weten we niet.
 
De wortelproblemen kunnen veroorzaakt zijn door teveel of te weinig water (het eerste is waarschijnlijker) en/of veranderingen in de grondwaterstand.
 
Of de planten nog te redden zijn is erg moeilijk te zeggen
 
vr gr

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ik overweeg dan om ze te vervangen want dat gaat miserie blijven geven.
Nu zoeken naar het juiste boompje voor die plaats, mogen niet te groot worden en tegen een stoot kunnen.

Groetjes en aan iedereen hartelijk bedankt
Chantal
dinsdag 13 september 2016 - 09:02
deHaan

DeHaan

Hoe diep is hij geplant?
dinsdag 13 september 2016 - 13:42
minouke

Minouke

Dezelfde diepte als in de kwekerij. Maar het waterniveau heeft in de zomer erg hoog gestaan, was te zien in de waterput. Misschien hebben die boompjes wel lang natte voeten gehad.
dinsdag 13 september 2016 - 14:28
pplakke

Pplakke

het is ook wel een extreme plaats lijkt mij.
veel klinkers en ook het water van het dak want er is geen dakgoot.
loopt dit op een of ander manier in het plantvak misschien .

als het droog is heb je weer het omgekeerde.
dan is er weinig aarde en een boom drinkt wel wat liters per dag.
+ de klinkers en de muur die zon opslaan.
en de grond zeer warm maken en dus nog extra uitdrogen.
dinsdag 13 september 2016 - 14:59
minouke

Tekst aangepast

Minouke

Er blijven wel geen plassen staan op de klinkers dus denk ik dat het water wel normaal doorsijpelt. Er is geen goot aan het dak maar het water loopt niet in het perkje maar loopt weg via de goot op de grond en zo naar een beek.
Warm is het wel op die plaats. Het is wel geen afgesloten bloembak, dus denk ik wel genoeg aarde.
dinsdag 13 september 2016 - 15:17
WiPe

WiPe

Dezelfde diepte als in de kwekerij is niet altijd ideaal. Zeker bij bomen die in pot gekweekt zijn, moet je daar heel goed mee opletten. De wortelhals (de verdikking onderaan de stam waar de wortels beginnen) moet gelijk zitten met het maaiveld. Te diep planten leidt tot zuurstofgebrek, net zoals te veel water tot zuurstofgebrek aan de wortels leidt.
dinsdag 13 september 2016 - 16:34
minouke

Minouke

Dag Wipe, ik ben gaan kijken en ook dat lijkt me ok. De verdikking waar de wortels dus beginnen ligt (maar) 1cm onder de opp.
Is zelfs dat nog teveel? Moet ik dan een laag aarde afscheppen.

Ik heb deze morgen met een middel voor luizen gesproeid en het wit is meer 'creme' geworden.
Want ik weet nog altijd niet zeker of het schimmel is of witte luizen.
dinsdag 13 september 2016 - 18:18
Carib

Carib

Ik had nog nooit van deze dopluis gehoord en heb er op gegoogled en een aantal foto's bekeken en engelstalige sites gelezen. Gelukkig heb ik zelf geen moerbei in de tuin, maar een gewaarschuwd mens telt voor 2, nietwaar. De foto's en de beschrijving van de Pseudaulacaspis pentagona kloppen perfect met jouw foto's en de verschijnselen. De gele bladeren passen helemaal in het ziektebeeld dat deze luizen veroorzaken door hun gezuig aan de stam. Ik zou toch maar ernstig rekening houden met deze dopluizen in plaats van die schimmel. Wat ik er van lees is het een exoot die niet zozeer vrij rondvliegt, maar veelal met de boom meekomt als besmetting.
dinsdag 13 september 2016 - 19:56
minouke

Minouke

In elk geval 'dat wit poeder' lijkt te veranderen en te verminderen sinds ik de stam en takken besproeid heb.
Nu en volgende lente nog een paar keren behandelen en dan afwachten.
Maar ik zal het dan hier laten weten hoe het verder verloopt, kan misschien nuttig zijn moest er nog iemand met zieke moerbeibomen zitten.
Het produkt heet DECIS PLUS Spray, met knock-out effect zoals op de fles staat Laat ons hopen!
dinsdag 13 september 2016 - 20:54
WiPe

WiPe

Plantdiepte is in ieder geval ok.
woensdag 14 september 2016 - 00:14
minouke

Tekst aangepast

Minouke

Het is nu zeker....zoals Satomi en Carib al dachten.....Pseudaulacaspis pentagona!
donderdag 8 december 2016 - 15:47
satomi

Tekst aangepast

Satomi

En hoe is het nu met je moerbei? Heeft de behandeling met Decis geholpen?
donderdag 8 december 2016 - 15:51
minouke

Minouke

Aan 1 boom zie ik geen wit meer maar aan de meest aangetaste boom nog wel. Ik ga in maart terug behandelen met dat product en dan verder zien.
Er zijn wel al botjes te zien aan de takken.
donderdag 8 december 2016 - 16:42
minouke

Minouke

De boompjes doen het verder goed behalve dat er 1 tak afgestorven is. De stammen en takken zijn nog altijd wit, dus het behandelen heeft niet geholpen. Maar de boompjes leven nog en het blad lijkt tot nu toe gezond.
Dus laat ik ze gewoon staan zonder meer. Elk voorjaar zal dus spannend worden.
dinsdag 18 juli 2017 - 15:16
satomi

Satomi

Heb je al eens olie geprobeerd, Minouke? Liefst neemolie.
dinsdag 18 juli 2017 - 15:44
minouke

Minouke

Nee, heb ik ook ergens gelezen maar zou dat geen vlekken maken op de klinkers?
Dat is iets dat men moet doen in het voorjaar dacht ik, te proberen....
In elk geval bedankt voor de tip
dinsdag 18 juli 2017 - 15:53
satomi

Satomi

Gewoon de schildjes met een kwastje insmeren. Dan druipt het er niet vanaf. En dat kan je nu ook nog gewoon doen
dinsdag 18 juli 2017 - 16:30
svan

Svan

Heb hier een zelfde probleem op de stam van mijn moerbei. Wit gaat op en af, ik denk door invloed van zon??
Boompje staat er pas een jaar en heb ook 1 tak die al afgestorven is.
Dus ik volg op of jij een oplossing vind.
woensdag 6 september 2017 - 17:38
minouke

Minouke

Svan, nee maar ze lijken wel niet af te sterven behalve dat 1 takje. Het blad is groener sinds ik Kieseriet rond de bomen gestrooid heb.
De stam en de takken zijn nog altijd even wit.
woensdag 6 september 2017 - 18:24
verbena46

Verbena46

Een parasiet afkomstig van de paddestoel "Armillaria mellea"
veroorzaakt ook schimmel.( komt voor bij fruitbomen,olijfbomen enz)
Zit vooral onderaan de stam en tast ook de wortels aan
In de meeste gevallen overleeft de plant/boom niet.

Ook hier is de oorzaak dat de plant/boom te nat staat.



woensdag 6 september 2017 - 18:35
WiPe

WiPe

Bij honingzwam 'Armillaria mellea) zou de schors moeten loslaten. Als dat niet het geval is, kun je dat uitsluiten. maar dat witte spul op de stam lijkt mij alvast niet gerelateerd aan honingzwam.
woensdag 6 september 2017 - 19:05
minouke

Minouke

nee de schors laat niet los en de boom leek deze zomer heel normaal te doen. Veel blad en mooi groen.
woensdag 6 september 2017 - 19:11
svan

Svan

Het blad is mooi groen bij mij. De boom staat in volle zon. Is aan gepland in een grote hoeveelheid compost (2 kruiwagens) en in het midden van gras.

Struiken & Bomen

donderdag 7 september 2017 - 14:44
minouke

Minouke

Precies hetzelfde probleem
donderdag 7 september 2017 - 14:59
Wittemoerbei

Wittemoerbei

Hoi minouke,

Geen idee of je dit nog leest..

hoe is het met je moerbei boom? En wat heb je gedaan on deze te helpen.
Wij hebben er totaal 8 (2 voor en 6 achter) in de tuin staan. Voor zijn ze ook helemaal wit geworden. Hetgeen we nog 3 jaar hebben kunnen vasthouden maar nu hebben de bomen echt geen groei meer. De achterkant 6 worden nu ook steeds witter. Van schildluis, dopluis, witte luis alles al gespoten. Maar niks helpt. Zelfs het witte eraf spuiten heeft op langer termijn geen zin. Hoop dat jij nu onderhand ook weet wat te doen. Hoor het graag. Dankjewel.
donderdag 27 juni 2019 - 21:27
minouke

Minouke

Wittemoerbei, wel ik heb ze nog altijd staan en blijkbaar hebben ze het overleefd. Het blad is nu mooi donkergroen en gezond.
De witte aanslag is groen geworden, lijkt op een dunne mosslag. maar dit lijkt nu geen probleem te zijn voor de boom.

Ik heb de stam enkele keren bespoten met DECIS PLUS Spray en Kieseriet gestrooid rond de boom (doe ik nu elk voorjaar).

Hopelijk komen ze ook bij jou goed erdoor.

Groetjes
Chantal
vrijdag 28 juni 2019 - 08:30
Wittemoerbei

Wittemoerbei

Hoi Chantal,

Dank voor je reactie. Dan gaan we dat in ieder geval maar ook proberen om achter de 6 bomen te blijven behouden. Zo zonde anders toch.
Nogmaals dankjewel.
Geniet van de zomer en van je boom.
Groeten Debbie
zaterdag 29 juni 2019 - 20:18
minouke

Minouke

Wittemoerbei, ik zal voor je duimen
zondag 30 juni 2019 - 07:06

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon