menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

De vruchten van de ES

Ga naar meest recente reactie

Lino

Lino

Een boom bij m'n schoonzus zorgt voor vieze purpere vlekken op de tuinmeubelen die er onder staan.
Kan deze boom een ES zijn? Ik heb er zelf een in mijn tuin, maar zag nog nooit vruchten.
Of is het toch een andere boom die een gelijkaardig veervormig samengesteld blad heeft en donkere bessen in trosjes.
zondag 28 augustus 2016 - 15:18
plume

Plume

Is het geen vlier (Sambucus nigra)??? Die heeft donkere besjes die purperen vlekken kunnen maken...
zondag 28 augustus 2016 - 18:16
zuurtje

Zuurtje

Of een moerbei? Een foto kan ons verder helpen

Ineke
zondag 28 augustus 2016 - 19:11
Tuinprins

Tuinprins

Een es geeft zaden die lang aan de boom kunnen blijven hangen. Zijn eerst groen en later beige-bruin. Deze zaden zijn droog en geven geen vlekken.

Er zijn talloze bomen met "veervormig samengesteld blad" zodat een foto meer duidelijkheid kan verschaffen.


Gegroet, de tuinprins
maandag 29 augustus 2016 - 07:09
Lino

Tekst aangepast

Lino

Ik wist dat een foto gevraagd zou worden, als ik ze had zou ik ze plaatsen, maar ik heb ze niet.

Vlier, nee, het is een grote boom en dat blad zou ik ook herkennen denk ik.
Moerbei heeft geen veervormig blad.

De bessen zelf heb ik ook niet goed kunnen zien, ik zie iets donkers hoog in de boom. Dat maakt het natuurlijk erg moeilijk.

Als het een es is komen de vlekken dus niet van zijn vruchten. Dat is duidelijk. (dank u Tuinprins)

Eventueel zijn het dan uitwerpselen van vogels die bramen hebben gegeten en in de boom zijn gaan zitten?

Ik zou een bes moeten te pakken krijgen...
maandag 29 augustus 2016 - 09:08
Roeli

Roeli

Vogels die gesnoept hebben van de karmozijnbes. Hele rotvlekken.
Uiteindelijk werd daar vroeger verf van gemaakt.
maandag 29 augustus 2016 - 12:56
Pouketie01

Pouketie01

Als de duiven bessen eten zijn hun uitwerpselen paars en dit maakt vieze vlekken.
maandag 29 augustus 2016 - 19:10
Pouketie01

Pouketie01

http://www.bomen-determineren.com/zoek-boom-op-zicht.html

Misschien hiernaar kijken om de boom te vinden?
maandag 29 augustus 2016 - 19:13
Tuinprins

Tuinprins

Een kennis van mij had een paar jaar geleden vlekken op zijn tuinmeubels die werden veroorzaakt door de uitwerpselen van houtduiven die flink wat vlierbessen hadden verorberd.


Gegroet, de tuinprins
dinsdag 30 augustus 2016 - 08:08

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon