menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Boomwonde

Ga naar meest recente reactie

Lorenzver

Lorenzver

Ik heb een probleem met één van de steeneiken in onze tuin. De boom doet het goed maar heeft onderaan de stam een grote wonde(zie foto) Deze werd oorspronkelijk veroorzaakt door er met de grasmaaier een stuk van de schors af te rijden. Dat de konijnen in de tuin er regelmatig hun tanden op slijten zal er ook wel geen goed aan gedaan hebben...
Sowieso ben ik van plan om er kippengaas rond te zetten maar wat doe ik het best met de wonde?
Ik zou de boom niet graag verliezen want hij vormt een rij met 5 andere steeneiken.

Struiken & Bomen

zaterdag 6 februari 2016 - 16:53
Polplastron

Polplastron

De wonde lijkt me reeds redelijk dichtgegroeid voor zover dat kan; aan deze boom gaat niets meer verbeteren volgens mij. Zolang de stabiliteit van de stam niet in het gedrang komt kan de boom echter nog jaren blijven staan, althans dat denk ik ervan.
zaterdag 6 februari 2016 - 17:24
Lorenzver

Lorenzver

Iemand nog voorstellen? Kan er iets gedaan worden om de wonde sneller te doen genezen(lees toegroeien) of te beschermen?
dinsdag 9 februari 2016 - 22:31
deHaan

DeHaan

Alles wat je aan die wond doet gaat er voor zorgen dat het langer duurt, dus afblijven.
woensdag 10 februari 2016 - 08:19
WiPe

WiPe

Kippengaas haalt ook niks uit. Er zijn geen sporen van schade door konijnen. Dit is zuiver maaischade. Gras verwijderen rond de bomen zal vermijden dat ook de andere bomen beschadigd worden. Bovendien is gras onder bomen op zijn zachtst gezegd niet ideaal voor die bomen.

Van de wonde moet je afblijven; De boom zal dat op termijn overgroeien. Je moet alleen vermijden dat de boom gaat breken wanneer het aangetaste hout langzaam weg rot; Dat kun je doen door, moest dat nodig zijn, het gewicht in de kruin te verminderen. Dat kun je doen door relatief kleine takken in de kruin te verwijderen zodat de kruin tijdelijk meer doorzichtig wordt. Inkorten van de kruin maakt de boom lelijk en geeft ene te groot verschil met de andere bomen. (Ik ga er gemakshalve van uit de bomen een natuurlijke, vrij ontwikkelde kruin hebben.)
woensdag 10 februari 2016 - 11:28

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon