menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Nyssa sylvatica & onderbeplanting

Ga naar meest recente reactie

kirederf1

Kirederf1

beste,

ik zou in mijn paardenweide graag een 'groenscherm' creëren. (+- 18 x 3 meter)
Graag ook in de winter dus niet eenvoudig.
Groenscherm zou moeten bestaan uit enkele hoogstambomen en onderbeplanting.
Ik had graag moeraseiken gezet maar de eikels zijn giftig voor paarden.
Heb ook de voorkeur voor Nyssa sylvatica , ik veronderstel dat deze niet giftig is ?
Een groenblijvende boom zou ideaal zijn maar daar is de keuze erg beperkt

als onderbeplanting (die echt wel groenblijvend moet zijn) had ik gedacht aan ligustrum in wolkvorm (half wintergroen maar door de 'dikte' van de haag , op termijn wel ondoorzichtig?) , of combinatie met hulst ed.

opgelet het groenscherm zou ik wel afzetten met paaltjes en electriciteitsdraad zodat het paard er niet rechtstreeks bij kan. Hij kan dus enkel aan hetgeen van de bomen valt ..

wat denken jullie van mijn keuze of wat is jullie voorstel / advies

van harte dank bij voorbaat !

groeten
nieuwkomer..
maandag 30 november 2015 - 21:00
WiPe

WiPe

Zoals je zegt zijn eikels niet goed voor paarden. Maar ze eten alleen eikels wanneer ze niet goed gevoederd zijn. Normaal geeft dat dus geen problemen. wanneer dat wel problemen geeft, moet je hoe dan ook hun voeding aanpassen.
Nyssa heeft de neiging om wortelopslag te maken. Voor de rest is dat een prima keuze, hoewel ik geen info heb over de giftigheid van deze soort.
dinsdag 1 december 2015 - 00:38
sophora

Sophora

Wipe,

Ik heb al jaren drie soorten Nyssa 's staan. Sylvatica,aquatica,sinensis.Ik heb nog nooit de minste wortelopslag gezien.
sophora
dinsdag 1 december 2015 - 09:57
sophora

Sophora

Prunus lusitanica is zeker een goed alternatief voor een wintergroene haag.Groenblijvende boom is Quercus ilex maar die kan in strenge winters wel wat schade oplopen.
sophora
dinsdag 1 december 2015 - 15:10
WiPe

WiPe

Nyssa sylvatica in Herkenrode

Struiken & Bomen

dinsdag 1 december 2015 - 20:31
sophora

Sophora

Wipe, Het is geen algemene regel dat Nyssa sylvatica wortelopslag krijgt. Mijn buurman heeft twee exemplaren staan in zijn tuin. Ene geeft een beetje opslag , de andere nooit.
Ik heb er nog nooit iets van gemerkt.
Hetzelfde met Euonymus. Bij sommige is het echt een pest en bij andere niet.
dinsdag 1 december 2015 - 21:56

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon