menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Laurier drastisch snoeien

Ga naar meest recente reactie

michielvanuden

Michielvanuden

Beste allen,

Wij hebben in de achtertuin een laurier, ik denk een prunus laurocerasus (zie foto). Deze is nu al zo 'n 2.80 m breed. Hij hanght voor 1.40 m in de achtertuin en 1.40 m over gemeentegrond. Nu willen we, om te beginnen, het deel dat over de gemeentegrong hangt wegsnoeien. Hier heb ik een aantal vragen over.

1. Is dit inderdaad een prunus laurocerasus?
2. Kan ik deze haag deze maand (september) wegsnoeien?
3. Kan ik de kant die over de gemeentegrond hangt rucksichtsloss wegsnoeien, of moet dat bijvoorbeeld aan beide zijden tegelijk?
4. Het is al een behoorlijk woud van dikke takken geworden. Moet ik deze met een kettingzaag weghalen of met bijvoorbeeld een elektrische heggeschaar?

Ik hoop dat iemand me kan helpen.

Alvast bedankt voor de reacties.
Vriendelijke groeten,

Michiel

Struiken & Bomen

zondag 16 september 2012 - 12:11
Plantadvies

Plantadvies

U dient zeker het overhangende weg te knippen van de gemeentegrond. Als de gemeente wil kunnen zij gaan snoeien en u de rekening geven.

1= ja
2= ja
3= ja
4= electrische heggenschaar zal alleen goed zijn voor de dunne takken. Takkenschaar, zaag of kettingzaag is prima.

Drastisch terugsnoeien is prima te verdragen alleen doe dit dan in de maand mei.

Plantadvies
zondag 16 september 2012 - 20:39
pplakke

Pplakke

ik wist niet dat de gemeente zo maar mag snoeien.
de buur mag dat toch normaal zelf niet.
is weer slim zij mogen weer iets meer .

ik zie net dat jij uit nl komt dan doet dit er niet toe.
zondag 16 september 2012 - 20:55
Tuinman65

Tuinman65

Waarom pas in mei?
Ik zou dat gerust nu durven doen.


Leo
zondag 16 september 2012 - 23:16
Esem

Esem

Ik ben het niet eens met plantadvies.

Wel met de tuinman.

Laurier of wel eens paplaurier genoemd kan je het ganse jaar door snoeien,zonder één enkel probleem.

Alleen niet snoeien tijdens de vorstperiode,niet dat dan de haag zou afsrterven,maar ze kan dan wel flink gaan invriezen.

heb zelf ook 100 meter staan en weet waarover ik het heb.

Je kan ze als je wil de haag tot tegen de grond afzagen, en nog zal de haag zich herstellen,al duurt het dan wel weer enkele jaren voor je terug een haag hebt die dan weer wat privacy of bescherming geeft.

Je kan de haag echt wel drastich terug snoeien zonder dat de haag er een probleem zal van ondervinden.

Ik ga ook binnen enkele dagen beginnen met ze terug smal te maken en dit tot op 70 cm.
De haag is nu ook meer dan een 1.20 breet.
Ik begin eerst met de fijne takken,en als deze weg zijn gesnoeit krijg je al een beetje overzicht.

Daarna snoei ik met de takkeschaar de takken weg die niet meer te snoeien zijn met de heggeschaar.

Als dit gedaan is,en er zijn nog takken te veel en te dik dan eerst neem ik de boomzaag.Als je dunnere takken gaat snoeien met de boomzaag krijg je lelijke wonden die je haag een lelijk uitzicht geven.

Dit komt doordat de takken te licht zijn en te veel bewegen daardoor worden de takken te veel beschadigd en rafelen als het ware helemaal uit.

Gr Eddy

Ps je zit dan wel enkele maanden met een kale haag,maar achteraf groeit alles meer mooi toe.

En de gemeente zal niet zomaar gaan snoeien,ze zullen je er eerst op wijzen dat ze gesnoeit moet worden.

Doe je er dan niets aan,zou het wel eens kunnen zijn dat ze het zelf doen,mits dat ze een rekening toesturen.
hangt allemaal af van gemeente tot germeente.
maandag 17 september 2012 - 11:01
Bombycilla

Bombycilla

ik ben het met tuinadvies eens,nu snoeien gaat zeer waarschijnlijk veel vorstschade opleveren.
maandag 17 september 2012 - 17:53
Tuinman65

Tuinman65

Schrijf je dat nu omdat je dat meent of gewoon om dwars te liggen ?
Ik denk te weten wie je bent.
Nu snoeien is zonder risico.



Leo
maandag 17 september 2012 - 19:26
Esem

Esem

Idd. snoeien kan helemaal geen kwaad nu,misschien hanteren ze in Nederland andere normen, en andere snoei materiaal.

Maar ja, als ze denken het beter te weten, mij niet gelaten hoor.
Wat ik schrijf klopt in elk geval wel.
Eddy,
maandag 17 september 2012 - 23:46
Tuinprins

Tuinprins

Als je nu gaat snoeien gaan de slapende knoppen nog werken en waarschijnlijk nog wat uitlopen (afhankelijk van het weer). Als je een stevige winter krijgt dan leidt nu snoeien tot vorstschade. Bovendien zit je de hele winter tegen die gesnoeide takken aan te kijken.

Tot 2010 hebben we 12 jaar geen winter van betekenis gehad. Mensen die in die 12 jaar hun laurierkershaag hebben gesnoeid hebben niet te maken gehad met het effect dat stevige vorst kan hebben op een laurierkershaag die in het najaar werd gesnoeid. Als je het vorig najaar had gedaan dan zou de vorstschade extra groot zijn geweest.

Nu kun je er natuurlijk op gokken dat we geen winter krijgen maar waarom zou je die gok nemen? We zien hier toch niet een situatie waarbij direct actie moet worden ondernomen? Daarom het beste snoeien in het voorjaar. De hergroei is dan veel sneller en je zit niet heel de winter tegen zo'n gesnoeide haag aan te kijken.


Gegroet, de tuinprins
dinsdag 18 september 2012 - 08:24
WiPe

WiPe

Snoeien voor de winter heeft inderdaad het nadeel dat je de hele winter op die kale struiken moet kijken. Ik herinner me van die koude winter in 1979 dat destijds alle paplaurieren afgevroren waren tot tegen de grond.
Maar wat vorstschade betreft heb ik nooit een opmerkelijk verschil gezien tussen struiken die gesnoeid waren en ongesnoeide planten. Maar misschien heb ik nooit goed opgelet natuurlijk.
dinsdag 18 september 2012 - 16:36
Tuinman65

Tuinman65

De Hollanders zijn het blijkbaar ook niet met mekaaar eens.
Wanneer je niet graag tegen een gesnoeide haag aankijkt de ganse winter dan kan je best wachten tot in het voorjaar, maar dan in maart en niet pas in mei.
Vorst heeft geen enkele invloed op snoeien in het najaar.
Als gesnoeide struiken afvriezen zullen ongesnoeide dat ook doen.
Ik heb dat vééél jaren geleden (1963) meegemaakt.
En dat heeft WiPe ook geschreven. Had ik niet gezien maar we zijn het voor ne keer met mekaar eens.

Leo
dinsdag 18 september 2012 - 23:04
sarens1

Sarens1

Wij hebben ook een laurier haag (weet niet juist de welke).
Ik heb ze me de zaag bij gesnoeid vorig jaar in December.
Geen schade gehad dees jaar want we hebben ze niet volledig gesnoeid bij snoeien.
Ik hoop dit te kunnen doen voor november, tezien wanneer we de kettingzaag kunnen gebruiken.
zaterdag 29 september 2012 - 21:40
michielvanuden

Michielvanuden

Beste reageerders,

Dank voor alle reacties.
Wij hebben besloten om te wachten tot het vroege voorjaar voordat we de heg drastisch terug zullen snoeien.

Nogmaals dank voor het meedenken.

Groeten,
Michiel
maandag 1 oktober 2012 - 12:23
Adrienne

Adrienne

Denk er aan als je snoeit in het voorjaar en het wordt warm een goot graven en water geven aub.
Je moet niet maar je zou net als ik in mei een haag kunnen hebben zonder blad en dat is ook niet mooi.
succes !!!

donderdag 4 oktober 2012 - 00:54
Sara_leemans

Sara_leemans

Ik heb nu , een laurierhaag van ongeveer dertig jaar oud, die nooit gesnoeid is geweest en wel tot 5 meter hoog was gegroeid, drastisch teruggesnoeid. Alleen de stammen blijven nog over, ongeveer 10 à 15cm dik. Ik heb ze met de kettingzaag afgezaagd tot ongeveer 1m50.
Komt dit nog goed ? Gaan uit die dikke stammen nog ZIJscheutjes komen, die dan later ZIJtakken worden of gaan er alleen scheuten komen vanuit de afgezaagde stam( die alleen naar boven zullen groeien). OF moet ik de stam nog lager afzagen en alleen rekenen op scheuten die in de hoogte zullen groeien. Alvast bedankt voor jullie reactie en advies.
vrijdag 30 september 2016 - 20:41
Tuinprins

Tuinprins

Uit die dikke stammen zullen inderdaad nieuwe scheuten ontstaan. De zgn. 'slapende knoppen' worden bij (drastische) snoei geactiveerd. Meestal groeien deze nieuwe scheuten naar boven maar dat is afhankelijk van de lichtsituatie omdat deze scheuten naar het licht toegroeien.

Houdt er rekening mee dat deze nieuwe scheuten flink kunnen groeien bij zulke oude kerslaurieren. Het is raadzaam de nieuwe groei volgend jaar te toppen zodat deze nieuwe groei beter vertakt en de struik minder snel de hoogte ingaat. Verder moet je er alert op zijn dat de nieuwe scheuten vatbaar zijn voor 'powdery mildew'. Op het blad vormt zich dan een witte poederachtige laag en het blad krult op en ziet er verwrongen uit.

Tot slot: verwacht niet dat de haag er volgend jaar weer mooi uitziet. Het kan een flinke tijd duren voor je weer een fatsoenlijk haag hebt.


Gegroet, de tuinprins
zondag 2 oktober 2016 - 09:08
Sara_leemans

Sara_leemans

Bedankt voor uw reactie.

Ik hoef dus niet lager af te zagen dan de 1m50.
Als ik uw antwoord goed heb begrepen zullen er slapende scheuten ontstaan, niet alleen vanuit het bovenste gedeelte van de stam (waar hij is afgezaagd) maar ook vanuit de volle lengte van de afgezaagde stam. Ik geef er mij rekenschap van dat het enkele jaren kan duren vooraleer ik
een fatsoenlijke haag zal hebben.

Mag ik u vragen welke de uiterlijke kenmerken zijn van die "powdery mildew" en welke weerslag ze hebben op de ontstane scheuten en gevormde bladeren. Maw hoe zie ik of er powery mildew aan het werk is . Wat kan ik eraan doen Besproeien ? Met welk product? Wanneer ?

Nogmaals bedankt voor uw raad.
maandag 3 oktober 2016 - 11:18
Esem

Tekst aangepast

Esem

Raar maar waar.
Gebruik een oplossing van 40% melk en 60% water en sproei daar je laurier mee.
Dit is een recept uit groedmoeders tijd maar wel efectief.
Gr Eddy,
dinsdag 4 oktober 2016 - 10:10
Michelvandurmen

Michelvandurmen

In elk geval: mooi werk heb je daar geleverd!
donderdag 6 oktober 2016 - 09:04
Sara_leemans

Sara_leemans

Ik heb ook een Hagebeuk-haag (eentje die in de winter zijn bruine bladeren behoudt).
De zijtakken zijn wel twee meter breed. De stam drie meter hoog.
Mag ik die ook terugsnoeien ? De stam tot ongeveer twee meter.
De zijtakken tot 20 cm ?
Mag ik dat nu nog doen of wacht ik best tot maart ?
Alvast bedankt voor de reactie(s).
vrijdag 7 oktober 2016 - 19:54
Esem

Tekst aangepast

Esem

Ja dat kan en mag je nu nog doen.
Het is een misvatting dat beuk alleen maar gesnoeit mag worden als er nog blad aanstaat.
Dus snoeien maar.
Gr E
zaterdag 8 oktober 2016 - 11:04
WiPe

WiPe

Het vallen van het blad is eigenlijk geen ideale periode om te snoeien. Als je het niet op heel korte termijn kan doen, zou ik je eerder aanraden het aan het einde van de winter te doen, maart is dan ideaal. Het probleem van de winter is dat je niet kan voorspellen hoe streng die zal zijn. Snoeien voor of tijdens een strenge vorstperiode is niet aan te raden.
zaterdag 8 oktober 2016 - 13:28
Dunya

Dunya

Mijn haag is Portugese laurierkers en die is ongeveer 12 jaar.
Ik heb ze alleen wat met een handschaar bijgeknipt begin september. Ook om de mooie witte bloesems te sparen.
In de lente gebruik ik dan de elektrische heggenschaar om ze strak te scheren.
zaterdag 8 oktober 2016 - 14:17
Esem

Esem

Natuurlijk mag je wel snoeien op kale twijgen.
Dat je niet zo mogen snoeien is nog van de tijd van grootloeder.
Wat ik hier schrijf is afkomstig van een bekende persoon die boeken schrijft over alles wat met de tuin te maken heeft.
Nu, je moet natuurlijk niet gaan snoeien als je me niet gelooft.
Je moet doen we je zelf denkt dat goed is.
Ik in iedergeval heb nu wel mijn beuk gesnoeit en doe dit al vele jaren zo.
Gr E
zondag 9 oktober 2016 - 09:26
WiPe

WiPe

'Afkomstig van een bekende persoon die boeken schrijft over alles wat met de tuin te maken heeft' is eigenlijk net hetzelfde als 'in een boek gelezen'. Ik wil gerust discussiëren over de grond van de zaak, maar dan wel met ernstige argumenten.
zondag 9 oktober 2016 - 22:33
Dunya

Dunya

Welke boek is dat dan?
maandag 10 oktober 2016 - 08:31
Esem

Esem

Jullie moeten eens leren lezen!!!
dat staat niet in zijn boeken maar heeft het mij persoonlijk verteld.

Dat is het laatste wat ik erover schrijf.
Ten slotte hebben jullie de vraag niet gesteld maar wel Sara , en het is zij die ik wil helpen.

Ten slotte doet ze wat ze wil, snoeien of niet.
Groetjes
maandag 10 oktober 2016 - 11:22
Dunya

Dunya

'Afkomstig van een bekende persoon die boeken schrijft over alles wat met de tuin te maken heeft'
Dat was toch wat u schreef. Hoe kunnen we dan weten dat hij of zij precies dat persoonlijk heeft verteld.
Wij kunnen wel lezen maar u wilt uw bron niet blootgeven!
maandag 10 oktober 2016 - 20:21
WiPe

WiPe

Of die auteur dat restreeks verteld heeft, of in zijn boeken geschreven, komt toch op het zelfde neer. Het is en blijft informatie uit de tweede hand.

Bovendien heb ik nergens gezegd dat je beuk niet zou kunnen terugsnoeien als daar geen blad aan staat. In maart staat daar echt nog geen blad aan.
Je kan dat ook nu nog doen, maar snoeien wanneer het blad valt is niet ideaal. Eens het blad begint te vallen, kun je dus best wachten tot in maart. En ik kan perfect uitleggen waarom, zonder dat ik me moet verschuilen achter iemand die dat in een boek geschreven heeft.
dinsdag 11 oktober 2016 - 19:27
Sara_leemans

Sara_leemans

Ik heb in het najaar mijn verwaarloosde laurierhaag teruggesnoeid met de kettingzaag tot ongeveer 1,50m. Er staan dus dorre afgezaagde takken zonder bladeren van 1,50m.
Ik vrees dat er alleen groei gaat ontstaan vanaf het afgezaagde deel, en dus pas vanaf 1,50m.
Ik overweeg dan ook de takken van de struik af te zagen (een drietal per struik) tot ongeveer 15cm. OF zullen er uit de takken van 1,50m niet alleen bovenaan de tak maar ook uit de volle lengte van de afgezaagde tak ZIJscheuten ontstaan. In welk geval ik de takken niet drastisch tot 15cm moet afzagen om ook onderaan gebladerte te hebben.
Wat doe ik (in de maand maart) om een mooie haag te reconstrueren:ze op 1,50m laten staan of afzagen tot 15cm ?
zaterdag 24 december 2016 - 21:26
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

Afzagen tot 15 cm. Wanneer je laurierkers inkort loopt die net onder het zaagvlak uit en zeker niet over de hele lengte van de resterende tak.
zaterdag 24 december 2016 - 23:25
steven bastiaensen

Steven bastiaensen

Ik had vroeger een laurierboom in de tuin staan (in een huurhuis). Deze was redelijk groot en had een brede kruin. Ik zou nu ook graag zo'n boom in mijn eigen tuin willen. Kan ik dan zo'n laurierboom kopen die men in bolvorm heeft geschoren en hem laten doen? Of moet ik zoeken naar een boom met "natuurlijke" look. Indien het laatste... waar kan ik deze vinden?
maandag 10 juli 2017 - 18:48
twelve

Tekst aangepast

Twelve

Ik heb een vraag en ik hoop dat ook de Tuinman65 kan antwoorden want ik heb de indruk dat hij erg veel verstand van zaken heeft : ) Ik heb zelf een grote laurierhaag staan en heb veel last van die 'powdery mildew'. Hoe kan ik dit probleem het beste aanpakken? Ik heb ook een laurierkers ( die hiervan gespaard blijft), maar die ik nog sterk wil terugsnoeien, dus ook eventueel dikke takken wegzagen. Deze heeft juist zijn bloei gehad (bloemen zijn aan het verwelken) en nu vraag ik mij af of ik die nog drastisch mag aanpakken?( binnen 2 weken of zo, nadat hij zeker is uitgebloeid?) Of moet ik wachten tot volgend jaar maart?

Alvast bedankt voor alle reacties!
zondag 13 mei 2018 - 09:06
Tuinprins

Tuinprins

Tuinman65 komt al geruime tijd niet meer op het forum maar Tuinprins wel en die heeft volgens mij ook wel verstand van zaken

Je kunt nu prima je laurierkers radicaal terug snoeien. De plant is nu in zijn actieve groei dus slapende knoppen zullen snel uitlopen.

Wat betreft het probleem van de 'powdery mildew' (ik neem tenminste aan dat je een laurierKERShaag hebt en niet laurierhaag bedoeld): aangetaste delen verwijderen en eventueel spuiten met een schimmelwerend middel. Helaas zijn voor de particuliere tuinier weinig goede middelen beschikbaar. In de professionele wereld wordt vaak gespoten met het anti-schimmelmiddel Captan.

Verder: Als je water geeft dan onder bij de grond en niet op de bladeren.

Ook: infectiedruk kan van jaar tot jaar verschillen. Vochtig en warm weer bevordert het ontstaan en de verspreiding van 'powdery mildew' bij laurierkers.

Tevens: sterk terugsnoeien leidt doorgaans tot een grotere kans op 'powdery mildew' omdat jonge malse groei vatbaarder is.


Gegroet, de tuinprins
zondag 13 mei 2018 - 10:15
WiPe

WiPe

Om eerlijk te zijn, lees ik stukken liever de reacties van Tuinprins, dan die van Tuinman1865, ook al ben ik het niet altijd eens met Tuinprins. (Maar de laatste maakt daar dan ook geen drama's van.)
maandag 14 mei 2018 - 11:27
twelve

Twelve

hartelijk dank aan de tuinprins voor het professioneel advies!En ja het is idd een laurierkers, heb het nog even opgezocht. Ik dacht dat de haag met bloesems laurierkers heette, maar dat zal dan waarschijnlijk nog een variant zijn( geen otto luyken, is daarvoor te hoog).

Deze aangetaste laurierkers beschermt mijn privacy, dus erg belangrijk dat hij erdoor komt en op internet staat er veel te lezen over de moeilijkheid om deze schimmel onder controle te krijgen..dus elk goed advies is superbelangrijk.

Ik heb er vorig jaar idd al een antischimmel opgespoten ( had eerst met melk en water geprobeerd), en heb hem een maand geleden drastisch teruggesnoeid en bijgemest. De nieuwe scheuten zien er op dit moment gezond uit, maar moest dat beestje terug wakker worden zal ik dus een pro laten komen met een goed middeltje : )

Thanks again
maandag 14 mei 2018 - 17:47

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon