menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Trachycarpus fortunei verhuizen

Ga naar meest recente reactie

corrine

Corrine

We hebben half september 4 grote (2 x 5 meter en 2x 6 meter) uit onze oude tuin naar onze nieuwe tuin verhuist. Een hele klus maar het is gelukt! Nu gaan er wel wat bladeren hangen, de stelen zijn steeds verder naar beneden gaan bungelen. Iemand ervaring met het verhuizen van grote palmen? Een kleinere hebben we van de zomer al verhuist en lijkt nergens last van te hebben. Ik heb ze nog wel wat voeding gegeven en de eerste dagen water, ze staan gestut en dat laten we zo staan tot het voorjaar. We duimen dat ze het overleven.

Struiken & Bomen

dinsdag 12 oktober 2010 - 11:29
corrine

Corrine

hier een foto van een maand later, zelfde palm
Bij 2 andere palmen hangen de bladeren nog wat meer

Struiken & Bomen

dinsdag 12 oktober 2010 - 14:53
corrine

Corrine

Niemand die een zinnig antwoord weet? Ik denk erover om de echt laaghangende takken te gaan snoeien, en 2 palmen dragen zaadtakken, zal ik deze er ook uit knippen?? Wie oh wie kan me meer vertellen???
donderdag 14 oktober 2010 - 12:10
greener

Greener

De zaden had ik sowieso al weggehaald want dat zijn de ergste energievreters die er zijn.
Op Cemmunos zag ik dat het allemaal de goede kant op gaat

Sebas
donderdag 21 oktober 2010 - 19:10
corrine

Corrine

Ha thanx, ja was even verder aan t zoeken, dit forum is een beetje stil zeg maar..... Ik ga morgen de zaden eruit knippen.
donderdag 21 oktober 2010 - 19:15
greener

Greener

Als de zaden nog een beetje hebben kunnen rijpen uiteraard bewaren he.
Altijd goed, nakomelingen van een palm die meerdere jaren guur weer te verduren heeft gehad

Sebas
ps: dit forum is normaal gesproken absoluut niet stil, althans op andere sub categorieen niet
donderdag 21 oktober 2010 - 19:24
corrine

Corrine

Ah oke, ik weet niet of deze zaden het nog gaan doen, lijken me nog wat onrijp, maar ik heb sowieso al heel veel stekken van deze palm, ben ze nu voor het eerst aan het kweken, zowel buiten als binnen, dus gaat goed komen!
donderdag 21 oktober 2010 - 19:30
greener

Greener

Dan ben jij de allereerste ter wereld die een Trachycarpus gestekt heeft?!?

Sebas
donderdag 21 oktober 2010 - 19:32
corrine

Corrine

hahaha ja goed he?? nou ja eum ik bedoel dat ik zaden heb geplant die nu een heus palmpje gaan vormen, vergeef mijn onhandige woorden, haha
donderdag 21 oktober 2010 - 19:45
greener

Greener

Op die fiets, ik had al bijna zakenpartner van je willen worden
Toch zou ik die zaden proberen, al gooi je ze bij wijze van spreke in het voorjaar in de border. (Ik heb ook pluimvee, en die eten ze niet)

Sebas
donderdag 21 oktober 2010 - 19:46
corrine

Corrine

Klopt ik heb in het begin gedacht dat vogels ze aten, maar is niet zo en mijn pluimvee eet het ook niet, ik ga ze zeker bewaren, ze zijn decoratief en ik hoorde van een kennis van me die een bloemenzaak heeft dat ze op de veiling rond de kerst 20 euro per tak inkoop zijn??!!!! Goede handel zeg Heb er nu een stuk of 20 hangen namelijk...
vrijdag 22 oktober 2010 - 09:42
jdcoster

Jdcoster

Of die palmen zullen aan slaan zal vooral af hangen van de wortelkluit die je kon mee nemen denk ik.
Als dat een tuin in Nederland is zou ik toch ook proberen de planten wat te beschermen in de volgende winter met een dike laag bodembedekking op de boomspiegel, de stam wat omwikkelen en als dat nog zou kunnen, een vliesdoek rond de kruin.
Ikzelf heb echter alleen twee phoenixen en die staan nu al binnen in de orangerie.
Ik had wel vele jaren een mooie Cordyline in de tuin(tot er een boom op viel tijdens een herfststorm) en die overleefde onze winters ook prima op die manier. Ik denk dat die planten qua eisen een beetje vergelijkbaar zijn.
maandag 25 oktober 2010 - 13:07
corrine

Corrine

Er is aardig wat wortel mee gekomen, maar of het genoeg is??? De tijd zal het leren, ik zal wel de wortels beschermen tegen de kou, verder ga ik niets inpakken, heb daar helemaal geen goede ervaringen mee en daarbij is het geen doen om 4 van die hoge bomen in te gaan pakken. Als ze dood gaan is het zonde, maar we hebben het geprobeert. en er staat al 1 reserve tf in een pot te wachten tot ie in de volle grond kan,
maandag 25 oktober 2010 - 13:12
greener

Greener

De bomen zijn dit weer gewend dus inpakken zou ik zelf ook overbodig vinden. (bodembedekking is dan weer wel slim!)
Maar las ik nou hier (of op één van de andere fora) dat je ook nog gemest had na het verplanten?

Sebas
maandag 25 oktober 2010 - 18:54
corrine

Corrine

Ik heb wat mediterraanse grond (goed waterdoorlatende zwarte aarde dus) bij de wortels gedaan en wat koemestpoeder
dinsdag 26 oktober 2010 - 10:25
greener

Greener

Ik had gewacht met de koeienmest ivm het aanslaan vd wortels icm verplanting en winter.
Maar ze zijn sterk genoeg dus dat zal wel los lopen

Sebas
dinsdag 26 oktober 2010 - 17:11
corrine

Corrine

Heb ook getwijfeld hoor of ik nu wel of niet zou gaan bemesten, maar ik dacht het is nog geen winter dus alles wat ze nog wortelen is goed niet waar? Het ziet er in ieder geval stabiel uit. Heb trouwens 2 weken geleden een flinke fatsia japonica verhuist, ziet er heel goed uit, hing een dag slap veel water gegeven en hij staat er weer stralend bij en in de bloei! Oke is geen tf, maar toch....
dinsdag 26 oktober 2010 - 17:15
groendienst

Groendienst

Een boom of eender welke plant die in rust gaat wordt best niet bemest,de bomen houden zich dat bezig met het wortelgestel,nu over je trachycarpus f. gesproken,je mag gerust een wortelsnoei toepassen en zeker niet te diep planten,de kluit niet laten uitdrogen tijdens de winter.
dinsdag 16 november 2010 - 09:28
corrine

Corrine

2 trachycarpussen zien er nu nog heel goed uit! De andere 2 twijfelen we, de speer wordt een beetje geel, maar de andere 2 zien er op en top fris uit, oke een paar onderste bladeren die hangen, maar dat is geen drama, ik ben benieuwd hoe ze de lente en zomer doorkomen....en ik hoop op niet nog meer vorst sneeuw en heel veel regen......
donderdag 6 januari 2011 - 15:13
joopsmit

Joopsmit

Het grote gevaar is de regen in de winter
dat dringt door tot het hart van de boom Dit hart zit ongeveer 30 centmeter onder de top . Als het dan gaat streng vriezen dan drukt het ontstaande ijs de boel stuk .Toch lukt het de plant wel eens om dat te over leven . Verder is het normaal dat blad gaat afhangen . Deze bladeren gan langs de stam naar onder hangen en geven zo ook exstra bescherming .
Wortel snoei over leeft hij wel als je teminste niet robust te werk ben gegaan .
Zaden gebruike energie maar ik laat ze gewoon hangen ik heb ze er nog van 2 jaar terug aan zitten en zijn echte blik vangers en ze horen er bij . Als de plant iets niet meer wil dan valt het er van zelf wel af .
Zaden hun gang laten gaan leverd smoms verassingen op . rond om de boom die ik heb staan aan strat zie je over al jonge plantjes uit komen waarvan sommige al weer 3 jaar oud zijn . Zelf in de gemeent groen voor ziening doken ze op . en vee zijn door de gemeeten werkers uit gegraven en mee genomen nadat ze me eerst om raad hadden gevraagd
Ps
Als je deze boom verplant dan sterven wat wortels af dat zie je weer terug in hangend blad . waarom hangend . Nou het blat bestaat als je goed kijkt uit een ssort gootje bij te weinig water gaat dus het blad hangen , logies toch hij heeft minder wortels om vocht op te nemen . Als het gaat regen dan sploet via die bald gootjes het water direkt naar de wortels die zich daat onder bevinden .zo helpt hij zich zelf
veel palmen waaronder de dadel palmen bedienne zich van deze wijze.
In Tibet maakt men gebeds ketingen van de zaden . Zo nu ben je bij gepraat
Groetjes joop
vrijdag 14 januari 2011 - 15:15
joopsmit

Joopsmit

hier no ff een plaatje van een paarjaar terug
ze komen nu al boven de dakgoot uit Groet joop

Struiken & Bomen

vrijdag 14 januari 2011 - 15:19
corrine

Corrine

Zoooooo Joop je hebt mooie exemplaren staan, bedankt voor je uitgebreide leerzame reacties!
Ik haalde de zaden er altijd uit tot ik er niet meer bij kon en floep ik had ineens honderden nieuwe kleine palmpjes. Een aantal heb ik in potten staan nu om te verder op te kweken.
We hebben na de verhuizing overal de zaden uitgehaald, al het hangende blad hangt nog. Ik weet dat veel regen niet al te best is voor de palmen, maar tot nu toe ziet de speer van alle 4 de palmen er heel goed uit, dus we hopen op het beste je kan er nog niet al te veel van zeggen nu.

En ja joh gebedskettingen?? dat is een mooie wetenswaardigheid!
vrijdag 14 januari 2011 - 16:45
corrine

Corrine

en heb je ook nog foto's van hoe groot je jungle nu is?? Komt er nog wel licht in huis, ze zijn echt megamooi en groot! En je banaan, wouw om jaloers op te worden
vrijdag 14 januari 2011 - 16:46
corrine

Corrine

De bomen maken het goed, geen speerrot, nu maar hopen dat de lente eens door gaat zetten, ben die kou beu en mijn plantjes ook
woensdag 2 maart 2011 - 18:50
Ro10

Tekst aangepast

Ro10

interessante tips .....top
vrijdag 12 mei 2017 - 09:16

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon