menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kersenboom

Ga naar meest recente reactie

Meswil

Meswil

Ik heb een kersenboom in mijn tuin van wel 30 jaar oud en is nooit gesnoeid. Ik zou graag de boom wat in willen snoeien zodat wij nog lang plezier van onze boom kunnen hebben. |
Kan iemand mij vertellen wanneer de beste snoeitijd is en hoever kan ik de takken insnoeien?
donderdag 12 oktober 2006 - 12:59
WiPe

WiPe

Je moet bij een kersenboom vooral opletten om niet teveel te snoeien. Het is normaal gesproken niet echt een probleem dat je boom nog nooit gesnoeid geweest is. Als je te veel snoeit is de kans groot dat je het kan vergeten om nog lang plezier te hebben van je boom.

Je kan eventueel, in augustus, takken die kruisen of schuren in het midden van d eboom weghalen.

Haal altijd takken in hun geheel weg, kort takken nooit zomaar in.
donderdag 12 oktober 2006 - 18:07
Victor44

Victor44

Meswil,de beste periode om kersenbomen te snoeien is tot een maand na de pluk.Om takken af te zagen neemt je 5 maal de doormeter van de tak en op die afstand mag je deze tak afzage, zeker niet korter Heb je een tak van 10 cm doorsnede maal 5 is een halve meter.Daarna de zaagwonde insmeren met entwas.
Grtj.victor
donderdag 12 oktober 2006 - 22:37
WiPe

WiPe

Victor, waar baseer je je op voor dat advies? In de boomverzorging wordt er van uit gegaat dat je een tak best afzaagt achter de takkraag. (De takkraag is de verdikking aan de basis van de tak).
Als je korter zaagt beschadig je de stam en gaat de stam inrotten. Stompen laten staan (wat met jouw advies dus gebeurt) resulteert in dode stompen die een uitvalsbasis kunnen vormen voor schimmels en bacteriën die de afgrendeling van de tak kunnen doorbreken.
Entwas dient voor wat de naam aangeeft : het aansmeren van de entplaats bij enten om te vermijden dat het cambium indroogt.
vrijdag 13 oktober 2006 - 12:52
Victor44

Victor44

WiPe,ik ben 20 jaar kersenteler en heb cursussen gekregen van de grootste kersen speciallisten van Europa,oa.Martin Balmer,Zahn,Mattias Zurcher,enz...Volgens deze heren moet iedere tak die dikker is dan de helft van de stam op stomp gesnoeid worden.En zou er geen enkele vruchttak in de boom mogen staan die ouder is dan 5 jaar,jongere takken geven veel dikkere kersen.De vruchttakken moeten vol kersen hangen tot tegen de stam,en geen kale takken van 2 a 3 meter waar geen enkele vrucht ophangt.Zo een 15 jaar geleden toen beweerde men dat er aan kersenbomen zo weinig mogelijk mocht gesnoeid worden,doch dit is de laatste jaren veel veranderd,dus zou ik zeggen een beetje bij studeren.Dit is wel voor zwakgroeiende laagstam,maar zal ook wel voor hoogstam gelden.
Trouwens je moet maar eens in de kersenstreek komen kijken.
grtj.victor
vrijdag 13 oktober 2006 - 18:26
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

Bon,

er is dus wel degelijk een verschil tussen een zwakgroeiende laagstam en een hoogstam.
Bovendien wordt er bij die zwakrgroeiende laagstam begonnen met die vruchtsnoei vanaf het begin, dus bij de jonge boom.

Als je een boom, die dertig jaar niet gesnoeid is, op dezelfde manier gaat snoeien, moet je vrij zware takken inkorten, met als gevolg dat je een massa waterlot krijgt die vergezeld gaat van sterke inrotting van de snoeiwondes waardoor de deur wagenwijd open gezet wordt voor allerhande schimmels, loodglans op kop.

Er is geen enkele valabele snoeimethode waarmee je zonder meer een groot uitgegroeidde boom kan verkleinen zonder dat de boom daardoor in de problemen geraakt.
vrijdag 13 oktober 2006 - 19:48
Kumba

Kumba

Wat is het advies voor een boom die ongeveer 6 meter hoog is ?
Het valt me nu pas op dat er een paar kersen in zitten.
De boom is me nog nooit opgevallen. Ik wilde hem eigenlijk verwijderen. Als dit niet raadzaam is dan op z'n minst halveren, want ik kan zo niet bij de kersen en vind 'm te hoog.
Verder staat deze op één meter van een appelboom. Lijkt me niet erg optimaal zo dicht bij elkaar.
Twee meter daarvan staat een perenboom. Misschien beter twee vd drie verplaatsen ( als dat nog gaat) veel graaf werk. Ik wil niet mijn tuin alleen maar volzetten met bomen.
De perenboom geeft de meeste vruchten.
graag advies welke is het sterkst, het best te verhuizen, cq snoeien en kan ik de kersen boom halveren in lengte?

Ik zie graag enoge reakties tegemoet.
Kumba.
dinsdag 12 juni 2007 - 19:03
minouke

Tekst aangepast

Minouke

Ai ! mijn man en ik zijn hier echt leken op gebied van snoeien van bomen , dus ik ga hier op mijne donder krijgen maar wij snoeien ons bomen als ze in blad zijn (tegen het bloeden) en eerder in de lente dan op het einde van de zomer. Verleden jaar oa een kriekenboom omdat hij teveel schaduw gaf, en dit jaar is hij weliswaar lichter zoals het moest maar in goede gezondheid

tuurlijk het zijn krieken (vr de mussen) en geen kersen

dinsdag 12 juni 2007 - 19:13
Angelo

Angelo

wat Victor zegt klopt, zo heeft buurman hier jaren geleden zijn kerselaar ook gesnoeid en hij heeft sinds vorig jaar terug kersen erop!


groetjes
woensdag 13 juni 2007 - 00:16
Victor44

Victor44

Kumba,drie bomen op een paar meter is veel te kort bij elkaar en zeker als het hoogstammen zijn van zes meter hoogte.Het verplanten van zo een oude bomen zal niet meer gaan,dan kan je beter een nieuwe jonge laagstam aanplanten.De zes meter hoge kersenboom kunt je wel inkorten, maar in de maand augustus ,en de zaagwonde goed met een afdichtingsmiddel insmeren.Welke van de drie bomen je best laat staan moet je zelf beslissen,beste vruchten,mooiste boom,standplaats,hoogte,enz...
Grtj.Victor
woensdag 13 juni 2007 - 05:10
Rugosa

Rugosa

Victor en andere kersenbomenexperts,

Ik wil graag nog even terug naar het snoeien van oude hoogstam en halfstam kersenbomen. Dat is dus af te raden. Wij hebben thans 5 hoogstam kersen, 20 jaar oud en 4 halfstam van 15 jaar oud en natuurlijk zelf geen kersen, die zijn voor de vogels.

Nu kwamen wij recent tot de ontdekking dat er sinds een jaar of 10 kersenbomen met onderstam Gisela nummer 5 op de markt zijn. Wij zijn nu aan het overwegen om alle kersenbomen eruit te gooien en te vervangen door nieuwe op de zwakgroeiende onderstam.

Eerste en belangrijkste vraag is echter of je op die zelfde plek wel kersenbomen terug kunt zetten?

Ik ben heel benieuwd.

groetjes
Rikie
zondag 17 juni 2007 - 00:22
Victor44

Victor44

Rugosa het beste is om kersenbomen te planten op grond waar nog geen kersen hebben gestaan.Wil je toch kersen planten op een perceel waar kersen hebben gestaan,moet je tussen de rijen planten maar zeker niet in het plantgat waar de vorige boom stond.
Groetjes
Victor
zondag 17 juni 2007 - 01:01
Rugosa

Rugosa

Victor,

Dank voor je snelle reactie. We zullen ze niet precies in het huidige plantgat zetten, maar we hebben geen andere plek om ze te zetten. Is er niet zo iets als bij rozen, waar de rozen hebben gestaan, plant je Afrikaantjes die de grond ontsmetten waarop je het jaar daarop weer rozen kunt zetten.

groetjes
Rugosa
zondag 17 juni 2007 - 15:03
Victor44

Victor44

Rugosa vroeger werd er meestal voor het planten een grondontsmetting gedaan.Dit is tegenwoordig verboden.Om het probleem van herinplant te beperken kan men toch een aantal teeltmaatregelen nemen,waarvan de volgende de meest praktiche zijn:
-Verschuiven van de zwartstrook(tussen de rijen planten)
-Onderstamkeuze(gisela 5 ,colt)gisela5 is beste.
-bemesting aanpassen(fosfaat en kalknitraat.)
-Wat heel veel toegepast is champignonmest in het plantgat goed mengen en rond de stam
(15kg per boom)
Veel succes.
Groeten Victor.
maandag 18 juni 2007 - 00:37
Rugosa

Rugosa

Victor,

Ik denk dus dat het project door zal gaan als ik je advies lees.

Dan kom ik met de volgende vraag en dat is welke soorten het lekkerste en beste zijn. Ik vind van de soorten die we nu hebben de Späte Knörpelkirsche, Napoleon Bigarreau en de Van het lekkerst. Castor ook wel, maar dat is al lang geleden dat ik die rijp heb kunnen proeven evenals Gisela. VErder heb ik Pater van Mansveld en de Wijnkers

Op internet heb ik kunnen vinden:
Viola, Kordia, Techlovan, Regina, Merchant en Karina.

Welke zouden het beste zijn? en weet jij verkoopadressen in de buurt van Lommel?

Groetjes
Rugosa
maandag 18 juni 2007 - 02:06
Victor44

Victor44

Rugosa ik zou u volgende rassen aanbevelen: kordia, regina,samba,hertford,vanda,korvick,noire de meched,sylvia,karina. Kies je voor Regina moet je er wel Sylvia bijzetten kwestie van bestuiving. De Sp. Knorpelkirche is een zeer lekkere en dikke kers,maar heeft als nadeel dat ze snel barst bij regen,wordt dan ook nog minder aangeplant.Ze zijn te verkrijgen bij:
Johan Nicolai
Gorsemdorp 51
3803 Sint-Truiden
www.nicolai-johan.be Telefoon 011/70.20.00
Verder nog bij René Nicolai in Alken
Moeten wel steeds op voorhand besteld worden.
Succes!
Victor
maandag 18 juni 2007 - 04:07
PetarLoon

PetarLoon

Ook hier een kerselaar van enkele meters hoog en jaren oud. Wat rare kronkels en de laatste jaren zal deze niet zo veel meer zorg hebben gekregen.

[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]

Er zijn weinig steile of schurende takken, maar de eerste 1,5 meter van de stam, is er geen knop in te bespeuren. Enkel vertakkingen met knoppen op takken van vorig jaar en het jaar ervoor. Ouder = weinig/niets.

Net na de pluk snoeien, is te laat. Maar een voorzichtige wintersnoei met wondzalf, en in september een volgende, moet een goed begin vormen is het plan.

Maar we durven er dus niet aan te komen, ondanks toch enkele raadgevingen dat we willen opvolgen van op het forum!

Tot hoever kunnen we best terugsnoeien EN tot hoever MAG er op enkele takken zwaar teruggesnoeid worden ? Dat stevig terugsnoeien willen we dan doen, om de boom weer wat in te perken, met hoogstens 1 a 2 stevige takken per jaar weg te nemen.

Deze foto illustreert (de rode pijlen) vanaf waar er knopen zitten en alles ervoor, is dus vruchtloos. Ahv de expertise, en de tak links, ... snoeien we best van punt 1 tot punt 2 terug ? Nemen we tot punt 3 terug of verder ??? Of van alle twijgjes die we zien, de helft van wat ze vorig jaar hebben gegroeid, meer, minder ?

[afbeelding verwijderd niet-https]

We zijn ermee duidelijk in de war
maandag 20 februari 2017 - 17:17
WiPe

WiPe

Waarom zou het net na de pluk te laat zijn om te snoeien? dat kan dan prima. As je in de winter snoeit krijg je veel meer lange scheuten als reactiegroei. Bij kersen wordt er wel beweerd dat die bij snoei in de winter gevoelig zou zijn voor loodglans, maar voor zover mij bekend is de infectiedruk dan vrij laag.

Wondzalf dient tot niks en is al heel lang compleet achterhaald.
dinsdag 21 februari 2017 - 00:00
Boerke

Boerke

Ook een vraag i.v.m. onze kerselaar. Gisteren hadden we bezoek en die zei ons dat we er beter eens zouden aan denken om onze kerselaar om te zagen. Reden; de vertikale barsten in de stam. Hij zei ons dat er vocht in komt en zo rot wordt . Op een dag scheurt en wie weet waar valt hij dan. Hij had dit al met een pruimelaar voor . Wat denken jullie hier van? Hij heeft al wel een mooie hoogte en hangt bij de buren wat over ; zie digituin(link hier na) ; http://www.tuinadvies.be/tuinvrienden/tuinfotos/58423/boerke/2399/fruit/#!foto76499

Struiken & Bomen

maandag 27 maart 2017 - 09:22
mukkes

Mukkes

De ene boom is de andere niet. De boom kan inrotten maar dat hoeft niet. Bedenk dat de boom zo gegroeid is en tot nog toe niet uitelkaar gewaaid is. Een verzwakte boom zal in zo'n oksel wel kunnen gaan inrotten. Kijk bij harde wind naar de oksel en zie je veel beweging op die scheur (scheur word wijder bij windstoten) dan kun je je afvragen hoelang dat nog goed gaat. Is er bijna geen beweging dan is de boom sterk genoeg. De boom staat neem ik aan in de bebouwde kom?
maandag 27 maart 2017 - 09:56
Boerke

Boerke

Bedankt voor het antwoord. Hij staat juist buiten de bebouwde kom. Maar onze buur zijn tuinhuis staat er onder.
Ik zal de scheur in het oog houden want hij staat wel in een "trekgat". De wind komt achter onze huizen door.
maandag 27 maart 2017 - 10:16
deHaan

DeHaan

Dit gaat op termijn uitscheuren als je er niets aan doet.
1 gedeelte kan je het beste flink terugsnoeien, welk?
Dat is op deze foto niet aan te geven
maandag 27 maart 2017 - 18:28
WiPe

WiPe

Die oksel heeft een verhoogd risico om op termijn uit te scheuren. Maar dat heeft niks, maar dan ook niks, te maken met het feit dat daar vocht in zou komen en dat de boom daardoor rot zou worden. De reden van het verhoogde risico op uitscheuren heeft enkel en alleen te maken met de manier waarop de krachten in de boom van de ene tak naar de andere geleid worden. Pure fysica dus. Je kan best een van de twee kanten flink insnoeien. Daarvoor moet je nu geen al te zware snoeiwonden maken. Ik zou het beperken tot maximaal polsdikte. Als de twee helften even groot zijn, kun je misschien de kant van de buur inkorten, vlak na de oogst. Bij veel fruitbomen loop je het risico dat de boom scheurt onder het gewicht van het fruit. Ik vermoed dat dat bij kersen minder speelt. maar je kan eventueel een touw tussen de twee kruinhelften spannen, tot de boom gesnoeid is.
maandag 27 maart 2017 - 21:53
Boerke

Boerke

Nog eens een foto geplaatst die ik van iets verder genomen heb. De scheur bevindt zich aan de linker tak. Zie pijl. Maar het meeste gewicht hangt wel naar de buur.
Ik zal ook eens raad vragen aan mijn schoonbroer die in de plantentuin gewerkt heeft. Komt binnen veertien dagen en hij kan er ,letterlijk, eens met zijn neus opzitten.

Struiken & Bomen

dinsdag 28 maart 2017 - 10:26
deHaan

DeHaan

Dat is een plakoksel.
Ik zou die linker tak snoeien, dus wat kleiner maken zodat er minder gewicht in komt.
dinsdag 28 maart 2017 - 12:09
Boerke

Tekst aangepast

Boerke

OK, Maar dan zal de totale vorm er moeten aan geloven. En het snoeien gebeurt het best na de pluk zoals hiervoor al enkele keren aangehaald is.
woensdag 29 maart 2017 - 11:21
satomi

Satomi

Boerke, beter de vorm uit de boom dan iemand of iets onder die tak...Die vorm komt wel weer.
woensdag 29 maart 2017 - 14:26
deHaan

DeHaan

Hierbij sluit ik mij aan.
woensdag 29 maart 2017 - 19:17
WiPe

WiPe

Op basis van die laatste foto geloof ik niet dat er een acuut risico is op uitbreken. (Een verhoogd risico, maar zeker niet op korte termijn). Als je die linke kant wat inkort, moet je daar geen grote en zware takken voor weg snoeien. De vorm zal er niet sterk onder lijden als je dat goed doet.
donderdag 30 maart 2017 - 22:19
Boerke

Boerke

Nogmaals bedankt voor de vele antwoorden.
vrijdag 31 maart 2017 - 10:16
Bobje

Tekst aangepast

Bobje

Hallo, ik heb anderhalf jaar geleden een kersenboom geplant. Helaas is de stam kapotgekrabd door katten waardoor hij niet meer bloeit. Nu zijn er onderaan de stam vlakbij de grond verschillende scheuten beginnen groeien. Ik heb de zijtakken van de stam hogerop afgeknipt in de hoop dat mijn boombje zou overleven. Boven was er zowiezo geen leven meer. Ik ben wel blij met de onderste jonge scheuten met veel blad, maar wat is jullie advies aub? De stam is nu 70 cm hoog en heeft circa de diameter van een dikke wijnkurk.
Danku en groetjes,
Bobje
zondag 24 juni 2018 - 19:33
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

Normaal gesproken is de boom geënt bovenaan de stam. Wat je nu hebt is dus een onderstam die uitloopt.
Als je een boompje wil, kun je die houden. Als je lekkere kersen wil, zul je die moeten vervangen.
zondag 24 juni 2018 - 22:59
Bobje

Bobje

Hartelijk dank voor uw antwoord, WiPe.
dinsdag 26 juni 2018 - 11:05

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon