menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Sundaville Dipladenia.. in de volle grond ..

Ga naar meest recente reactie

margreet

Margreet

Hallo,

Misschien was het wat naief, maar ik heb vanmorgen een sundaville gekocht en deze in de volle grond geplaatst. Allereerst; wat een prachtige plant! Maar nu kom ik er langzamerhand achter dat de meeste mensen de plant in een pot houden..
Onze bedoeling was om 'm mooi te laten klimmen, en dan van de winter 'gewoon' te beschermen tegen de vorst. (tips welkom!)
Ik ben benieuwd of er ook anderen zijn die de plant gewoon in de volle grond hebben staan..

Alvast bedankt voor uw reactie!

Hartelijke groet,
Margreet

Excuses mocht dit onderwerp nu bij een verkeerde categorie staan.. ben nog niet helemaal wegwijs hier..
donderdag 24 juli 2008 - 23:41
leeuwtje

Leeuwtje

Ik vrees dat dat niet gaat werken want hij verdraagt totaal geen vorst. Alleen beschermen zal denk ik niet genoeg zijn of denkt er iemand anders over?
vrijdag 25 juli 2008 - 02:10
summerspookje

Summerspookje

leeuwtje heeft gelijk , ik ben in een club van sundeville's allerlei soorten , ze hebben allemaal hetzelfde probleem , ze moeten allemaal tamelijk wat vocht hebben , geen droge kluit , ook weer niet te nat , anders worden ook de bladeren geel , hun bloemen vallen veel af , maar onmiddellijk staan er anderen , ze staan nooit leeg , ze kunnen helemaal niet tegen vries , ze bloeien tot wanneer het echt vriest, vorig jaar heb ik ze pas in november weggehaald , ze overwinteren niet , ik heb ze in een serre gezet , met 15 °, maar noppes , wel een heleboel kuis van bladeren ,dit jaar probeer ik in de garage, ga ik ze snoeien tot 75 cm hoog , en dan afwachten , in de grond groeien ze natuurlijk ook , maar in potten word het meestal gedaan , ze kunnen gebruikt worden als grond bedekker, maar als de bloemen afvallen,is dit toch geen mooi zicht meer , sundeville's bloemen ook zo vlug en weelderig niet als mandeville's , zelfde soort maar groter , ik heb ze allebei, maar afschermen lukt niet ,ge kunt het ook eens proberen , ik heb alles al gedaan , want zo goedkoop zijn ze toch niet , of ligt dat aan de kweek en herkomst, de mijne komen uit spanje [afbeelding verwijderd niet-https] [afbeelding verwijderd niet-https]
hier zie je ze in volle bloei , van af eind mei, komen er pas knoppen aan , als de temperatuur goed is , dit jaar waren ze er maar pas in bloei half jullie , dus grote vertraging , ik laat ze ook op een draad lopen , zodat ze rond een balk of zo iets kunnen groeien
hoop je van dienst geweest te zijn
groetjes

summer
vrijdag 25 juli 2008 - 11:26
leeuwtje

Leeuwtje

Mijn oom houdt ze al jaren over. Die zet ze op zolder neer. Ik zal eens vragen hoe het met de temperatuur en lichthoeveelheid zit op zijn zolder!
vrijdag 25 juli 2008 - 20:47
summerspookje

Summerspookje

Mijn oom houdt ze al jaren over. Die zet ze op zolder neer. Ik zal eens vragen hoe het met de temperatuur en lichthoeveelheid zit op zijn zolder!


graag leeuwke , want we hebben alles al geprobeerd, en als er toch ééntje overleefde , kwamen er alléén bladeren , en geen bloemen meer ,nu ging ik het in de garage proberen

dus zullen we uw oom dankbaar zijn als zijn methode lukt

groetjes
summer
zaterdag 26 juli 2008 - 11:41
leeuwtje

Leeuwtje

Nou zondag houdt hij een bbq voor de familie dus dan zal ik het eens vragen!
zaterdag 26 juli 2008 - 23:34
margreet

Margreet

Dank voor jullie reacties!

Ik ben dus bang dat t niet gaat lukken dan deze winter.. of zou ik em nog uit de volle grond kunnen halen en alsnog in een pot kunnen zetten?!

Aan de andere kant.. ik probeer het gewoon wel. Ik heb de plant op de kop getikt bij een tuincentrum voor een tientje. En aangezien ik eigenlijk dit jaar pas voor t eerst een beetje aan t tuinieren ben geslagen, zal ik nog een hoop leren door gewoon te doen!

Maar wat een prachtige plant; schitterend zo rond het zitje!

Ik wacht verdere tips en reacties af..

Hartelijke groet, Margreet
dinsdag 29 juli 2008 - 12:06
Lies mattheussen

Lies mattheussen

Hoi, hoorde vande week vertellen dat je de plant kan overwinteren .zij zettede plant op een kamertje voor het raam mr duurde lang vooraleer hij weer bloeide. Zij had nog geen voeding of mest bij jgegeven
donderdag 13 juli 2017 - 12:01
Roeli

Roeli

Kan zeker wel. Maar, volgens mij, niet onder de 10 graden.
Wat snoeien, lange slierten wegknippen.
Hij blijft groen dus wel water geven. En bij een raam in de buurt.
Duurt ,in het voorjaar wel lang voor hij weer bloemen krijgt.
Je kan hem straks , als het kouder wordt, gewoon uit de tuin halen en in een pot zetten, hoor.

gr. Roeli
donderdag 13 juli 2017 - 12:23

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon