menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hypertufa bronsteen en trog met Ytong en tegellijm

Ga naar meest recente reactie

Polplastron

Polplastron

Een paar weken geleden ben ik eindelijk, rustig aan, begonnen met het uitgraven van mijn waterpartij in de tuin. In het midden van deze waterpartij wilde ik graag een fontein of bronsteen hebben zoals je die veel vind in bepaalde steden en dorpen in de Provence (o.a. de 'Fontaine Moussue' in Aix-en-Provence of in Salon-de-Provence.

Ondertussen is de vorm van het bovenste deel van de fontein gegoten, afgeschraapt en bijgewerkt en staat deze in de schaduw van de haag te rijpen. Volgens de "experten" in hypertufa dient dit een maand te duren en zorgt dit voor extra stevigheid, dus zullen we ons daar maar aan houden hé! De paal waar dit bovenstuk opkomt bestaat uit een regenpijp die ik met hypertufa bekleed heb. In zowel de paal als het bovenste deel zit kippengaas verwerkt ter versteviging.

De mengeling die ik gebruikte was 2 delen portland-cement, 3 delen perliet en 3 delen blonde turf (Ecologisch minder verantwoord, maar ik durfde nog niet te experimenteren met vervangers als cocopeat voor zo'n groot object ...)

Een paar foto's:
Het bovenste deel van de fontein:


En de paal ... die zit nog ingepakt haha! Ik toon hem als hij in klaar is! :lol: :lol:


En even terzijde heb ik me nog beziggehouden met wat Ytong en tegellijm en een autentieke trog gemaakt:


Oorspronkelijk was ik namelijk van plan geweest om de paal waar de fontein op rust te bekleden met tegellijm, maar een eerste experiment was geen succes. Een tweede experiment met versteviging van kippengaas voldeed wel. Deze techniek houd ik dan ook achter de hand voor het geval de hypertufa-paal toch zou afbrokkelen of zo ....


Groeten,

Pol
woensdag 3 juni 2015 - 10:42
zuurtje

Zuurtje

Lekker bezig, ben benieuwd naar het geheel
woensdag 3 juni 2015 - 11:13
Polplastron

Polplastron

Ik ook ...! Ik ook ...! (Wat duurt een maand toch lang!!!!!)
woensdag 3 juni 2015 - 12:04
zuurtje

Zuurtje

winterslaapje misschien
woensdag 3 juni 2015 - 13:08
Polplastron

Polplastron

winterslaapje misschien

Ik las bij een aantal Amerikaans hyperfufa-fanaten dat ze hun creaties in de winter maakten en na een maand buiten zetten om uit te spoelen. Op die manier hadden ze in de lente kant-en-klare resultaten om in de tuin te zetten. Bovendien is de winter in de tuin toch een kalme periode dus ... ik snap de logica wel. Helaas voor mij had ik in de winter helemaal nog geen idee dat ik met dit materiaal zou gaan werken anders had het nu al klaar geweest ha!

En "overzomeren" kan ook hoor: tulpen doen dat ook!

Groeten,

Pol
woensdag 3 juni 2015 - 13:26
Polplastron

Polplastron

Eindelijk is de fontein geplaatst, aangesloten en ... best wel goedgekeurd!

Allemaal zelf gemaakt: de vijver, de fontein en het mooie meisje dat muggenlarven aan het vangen is voor de vissen in het aquarium!


De "nep-fontein": hierin wordt de elektrische aansluiting voor de fonteinpomp verstopt.


Het ziet er nog wat "grof" uit; misschien zet ik de steen mettertijd nog wat lager, maar ik wacht nog even af. Als de planten goed aan de groei zijn, zal het uitzicht vast nog heel anders zijn.




En dan heb ik me vandaag nog even laten verleiden door dit mooie bloemetje: de Anemopsis californica.


Ik ben toch alvast best wel trots op het resultaat al wijkt het wel wat af van waar ik oorspronkelijk door geïnspireerd werd (zie begin van dit draadje). De kleurverschillen komen omdat ik het geheel nog een paar dagen met een mengsel van compost en water heb ingesmeerd en ook nog wat "roestwater" (azijn met ijzerwol) over het geheel heb gegoten waardoor er wat "sporen" van water zijn. (Dat geeft overigens ook het "gebruikt" effect bij de "nep-fontein").


En nu kunnen we eindelijk inhuldigen met ... een tripeltje (want ik ben niet zo gek van cava).

Groeten,

Pol
vrijdag 26 juni 2015 - 17:23

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon