menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Lente in de tuin

Ga naar meest recente reactie

Polplastron

Polplastron

Een nieuw topic want ... van "vroege tekens" kan men niet meer spreken hé!
De lente is volop aan de gang. Vandaag zag ik de eerste twee zwaluwen vliegen en dacht:"Eén zwaluw maakt de lente nog niet, maar twee ..."

De druivelaar naast het huis laat al mooi wat nieuwe bladeren zien. Hopelijk hebben we dit jaar weer zo'n mooie oogst als vorig jaar.


De laatste botanische tulpensoort is aan het bloeien; Tulipa whittallii. De andere soorten laten al stilaan hun bladeren verdorren, maar deze hier gaat nog even door! En mooi zijn ze alvast wel!



Athyrium filix-fimina of wijfjesvaren is zich hier ook al lustig aan het ontrollen en dat ... levert soms romantische taferelen op zoals deze twee knuffelende "bladrollen"!


De tijd van de Arisaema is begonnen. Hier komt Arisaema utile weer gracieus boven. Jammer dat ik destijds maar één plant heb aangeschaft; 'k moet er echt nog eens wat bij zoeken om deze hier gezelschap te houden.

Arisaema ringens; ertussen staat één grote met een jonge plant ernaast. 't Lijkt wel een moeder-en-kind-kunstwerk.
Volgens mij is dit een van de meest dankbare Arisaema voor in de tuin.



Deze Arisaema kiushianum komt wel op een heel andere manier uit de grond dan de rest van de familie.

Tussen de varens komt er nog een Arisaema op ...


Geen Arisaema, maar een Arisarum (proboscideum); klein en grappig. Veel sierwaarde hebben ze niet, maar ik ga geregeld als een klein kind op zoek naar die leuke muizenstaartjes van ze!


Nog een aronskelk, maar deze keer niet zo'n heel bijzondere, alhoewel.... Zantedeschia aethiopica. Hier de gewone soort en dus niet de cultivar "Crowborough" die je meestal in tuinen ziet)


Deze Athyrium otophorum "Okanum" is in deze tijd van het jaar echt wel bijzonder!

Ook deze Athyrium nipponicum "Pictum" is weer bijzonder.


Lilium hansonii staat ondertussen ook al mooi ... We wachten op de bloemen.


Ook bij deze gigantische Cardiocrinum giganteum is het wachten op de bloei. Maar dat wachten duurt nu al een paar jaren .... Misschien dit jaar?


Polygonatum multiflorum


De helleborussen (hier Helleborus "Candy Love") zijn intussen helemaal groen geworden maar blijven decoratief!



De laatste bloemen van Anemone blanda "Blue Shades"


De tijd van de rozen ... zou normaal nog niet mogen aangebroken zijn, maar als het dan toch zo is, genieten we er maar van hé!
Rosa "Louise Odier" staat hier klaar om een van de dagen/weken te gaan bloeien.

Rosa "Zéphirine Drouhin" heeft al prachtige rode knoppen waar uiteindelijk roze bloemen uit zullen komen.

De eerste roos die bloeit in onze tuin: Rosa "Slater's Crimson China". Onlangs gekocht bij de Bierkreek en nu al in bloei! Als dat geen kwaliteit is!

Nog een Chinese roos; Rosa "Viridiflora".


Paeonia lactiflora "Duchesse de Némours" staat weeral mooi in knop en de mieren ... vinden dat weer heerlijk!


Anemone sylvestris



Deze Disporum flavum lijkt wel eerst eens te komen piepen of het wel de juiste tijd is om te gaan bloeien!


Sisyrinchum angustifolium doet het hier al jaren goed als afboording van een rozenborder.



Appelbloesems ... misschien nog mooier dan kersenbloesems?



De knotwilgen achter in de tuin staan nu mooi groen te wezen en laten hun gele takken nog amper zien. Als afscheiding tussen tuin en weiland vind ik ze erg goed passen en bovendien leveren ze me heel wat nuttige takken op om planten te steunen e.d.


De Viburnum plicatum "Mariesii" achter in het donker hoekje van de tuin, bloeit ieder jaar weer met die fijne mooie bloemetjes die ik veel mooier vind dan al die gevulde variëteiten van Viburnum opulus.


Camassia quamash staat hier weer prachtig. Binnenkort wordt hun rol overgenomen door Echinacea purpurea die ook uit de prairies in de VS komt als ik me niet vergis!




Scilla peruviana; een nieuwe aanwinst ... meegenomen als souvenir uit de (winkel van de) Botanische Tuin in Utrecht.


Lente ... betekent ook dat de cactussen en andere succulenten weer stilaan naar buiten mogen. Deze hebben de afgelopen dagen al goed mogen wennen aan het buitenlicht en staan nu voor het eerst in de zon.



De Aloe humilis had ik vorig jaar bij het verpotten op overschot en omdat ik het jammer vond hem weg te gooien heb ik hem toen maar in volle grond geplant naast deze Delospermum. Door de zachte winter heeft het plantje het wonderwel overleefd. Wel grappig eigenlijk!


Zo'n elf jaar geleden kochten we op huwelijksreis in Zuid-Afrika zaden van deze Strelitzia reginae in de shop van de botanische tuinen van Kirstenbosch. Ondertussen zijn er twee planten die al mooi groot zijn geworden. Deze hier bloeit ieder jaar weer. De andere heeft vorig jaar gebloeid, maar slaat om één of andere reden dit jaar een keertje over.
Ze doen me alvast verlangen om nog eens naar Zuid-Afrika terug te keren ...


Deze Eucomis comosus staat al te wachten tot hij in de tuin mag. Er staan nog vier potten als deze in het hoekje, maar deze plant vond ik echt al de moeite om eens een foto van te nemen!



Groeten,

Pol
zaterdag 19 april 2014 - 19:48
zuurtje

Zuurtje

Jeetje, het moet toch een voorrecht zijn om als plant in jouw tuin te mogen staan, zoveel aandacht en zo gekoesterd te worden.
zaterdag 19 april 2014 - 20:52
Polplastron

Polplastron

Ik vrees dat je je daar serieus in vergist hoor! Bij mij moeten planten in eerste plaats hun eigen plan trekken! Water geven ... doen we niet (zelfs de kuipplanten worden hier vaak vergeten; gelukkig staan ze in cocopeat wat het vocht lang vasthoudt!), ziekten bestrijden ... doen we niet, ... Enkel mulchen, bemesten en ... in eerste plaats zorgen voor een juiste standplaats ... dat doen we wel!
zaterdag 19 april 2014 - 21:02
wilma*15

Wilma*15

Niettegenstaande heb ik genoten van al dat moois in uw tuin.

Groetjes
zaterdag 19 april 2014 - 21:53
lentemode

Lentemode

Wat een mooie fotoreeks !

Ook het metalen (?) naamplaatje trok mijn bewonderende aandacht, Pol !

Eigen ontwerp ?

Groetjes,
Mia
zondag 20 april 2014 - 17:18
Polplastron

Polplastron

Ook het metalen (?) naamplaatje trok mijn bewonderende aandacht, Pol !

Nee hoor; gewoon standaard-labeltjes die in de handel verkrijgbaar zijn (hier o.a. bij Hubo, Aveve etc.). Normaal gezien schrijf je hier met een stift op, maar dat is niet mooi en gaat na enige tijd toch vervagen, dus heb ik ze gegraveerd met een Dremel graveerstift. Dat gaat best goed; het is alleen even oefenen om diep genoeg te graveren. Bij te diep graveren ga je door het plaatje heen en dat is niet de bedoeling, bij te licht graveren, vervaagt het toch na enige jaren een beetje. Toch blijft het ook dan meestal nog vrij goed leesbaar.

Echt geweldig vind ik deze labels niet, maar ik heb nog geen goed alternatief gevonden dat duurzaam is, niet te duur en niet storend.... Tips zijn welkom!

Groeten,

Pol
zondag 20 april 2014 - 21:05
Adrienne

Adrienne

Super dat is al genieten
dinsdag 22 april 2014 - 07:44
lentemode

Lentemode

Hejhejehej, dag Adrienne !
Da's lang geleden !

Zette zojuist een karretje zonnebloemzaailingen buiten om ze af te harden.
Je weet wel, van je mooie donkerrode soort !

Groetjes,
Mia
dinsdag 22 april 2014 - 10:44
Adrienne

Adrienne

Hey hallo Mia,

Tja dat is zeker lang geleden.
Maar zie hier is ze weer se

Ja en met dit weer is alles snel groot geworden.
K 'moet gaan uitplanten want mijn serre is te klein.

En de rode zonnebloem, welke heb jij de mexikaanse ?

Da is een super mooie
woensdag 23 april 2014 - 00:20
lentemode

Lentemode

Geen idee, Adrienne, maar ze komt uit Stelen !
Zal er een fotootje bijzetten:

Foto's van uw Tuin

woensdag 23 april 2014 - 10:46
Polplastron

Polplastron

De tuinbonen "Aguadulce" zijn ondertussen al mooi aan het rijpen. Nog even en dat wordt smullen. Zou je daar ook chilli-con-carne (Het lievelingseten van onze oudste) mee kunnen maken? Ik ga het alvast eens uitzoeken!


De salomonszegels (Polygonatum multiflorum) zijn ondertussen weer een heel stuk opgeschoten en steken nu mooi boven de naaldvarens (Polystichum setiferum) uit.


M'n vrouw wilde graag lavendel om op tafel te zetten, dus heb ik dat maar in orde gemaakt; 't ziet er alvast mooi uit! Goed idee van haar!


Ik dacht al dat ik hem kwijt was. Deze Trillium grandiflorum staat al een paar jaren in de tuin en lijkt dit jaar voor de eerste keer meer dan één stel bladeren te hebben. Tegen dat ik op pensioen ga heb ik er een veld van vol (en dat duurt nog héél lang!)


Geranium sylvaticum; een mooie botanische soort.


Eigenlijk zou ik de zaaddozen van deze Tulipa turkestanica al lang verwijderd moeten hebben, maar ze zijn toch ieder jaar weer zo mooi. De bloei lijkt er het jaar erop niet echt onder te lijden, of zouden ze misschien nóg beter bloeien als ik wel mijn werk deed?



De druivelaar begint ondertussen stilaan de muur terug in te palmen.


Disporum flavum staat hier nog altijd met de bloemetjes gebogen. Toch een bijzondere plant, niet?


De eerste rozen van het jaar bloeien al: deze "Zéphirine Drouhin" en de "Louise Odier" hebben nu nog maar kleine bloemetjes, maar 't is nog vroeg hé!



In de "wilde grasrand" van het speelveldje is dit jaar ook koekoeksbloem (Lychnis flos-cuculi) aangeplant en dat geeft een mooi effect met de kievitsbloemen die ondertussen uitgebloeid zijn.


De kersen rijpen ondertussen al aan de bomen .... Wat zullen de vogels weer kunnen genieten!


Deze Zantedeschia aethiopica waren de eerste bloemen die ik ooit aan m'n vriendinnetje (intussen mijn vrouw) gaf. Dit zijn nog altijd de zelfde planten en ze blijven ieder jaar weer mooi!


Na de Camassia quamash, nemen deze Allium het over. De naam van de variëteit of soort weet ik even niet meer zeker, maar mooi zijn ze wel en de hommels lusten ze ook graag!



Een "nieuwe" in de tuin die ik een paar weken geleden in de Botanische Tuinen van Utrecht kocht; Scilla peruviana. Ik kende deze planten eigenlijk niet, maar vind ze nu echt wel de moeite waard. Hopelijk komen ze goed de winter door. Alleen tuinmensen denken in de lente al aan de winter, vermoed ik ...




Deze Bletilla striata is ook nieuw; op een andere plek staan oudere planten, maar die zijn nog niet in bloei. Deze staat wat dichter bij het huis zodat we er vanuit de eethoek van kunnen genieten.



Deze Arisaema englerii is ook een nieuwe. Benieuwd wat dat gaat worden ...


Deze Arisaema utile staat er al jaren en lijkt nog ieder jaar groter te worden! Ik moet wel eens nodig wieden rond deze plant! Sorry!



Bij deze Polygonatum maximowiczii lijken de bloemen boven het blad te bloeien; een vreemd gezicht!


Onze krielkipjes kunnen in hun ren overigens ook genieten van een prachtige Viburnum opulus.


Groeten,

Pol
zondag 27 april 2014 - 15:54
wilma*15

Wilma*15

Hallo Pol

Ik heb weer heerlijk genoten van al dat moois in uw tuin.

Groetjes
zondag 27 april 2014 - 17:44
Polplastron

Polplastron

Omwille van de regen ben ik vandaag maar even snel door de tuin gelopen. Toch was het prachtig om te zien hoe alles leek op te leven na die lang verwachte regenbui. Ook de geur in de tuin was lekker fris; natte aarde na een warme dag is toch een van mijn favoriete geuren.

De spruiten groeien alvast als ... kool (Tja wat wil je!?)


De salomonszegels (Polygonatum multiflorum) tonen zich na een regenbui op hun best; de druppels blijven er zo mooi op liggen.



Voor de rozen is het wat minder ideaal; deze Rosa "Jacqueline Du Pré" (Een van die mooie rozen van Harkness) ziet er heel wat minder elegant uit na een bui.


Wie zei dat oude rozen niet goed tegen regen konden? Rosa "Louise Odier" lijkt alvast niet te malen om zo'n buitje, die kan wel erger aan!


Deze oude schat uit 1901 heb ik vorig jaar nog maar aangeplant, maar staat nu echt al wel vol bloemknoppen. Hier één van die mooie bloemen. Rosa "Noëlla Nabonnand".


Onze Cornus kousa "China Girl" ziet nu nog mooi groen. Eigenlijk is hij zo bijna nog mooier dan wanneer de schutbladen crême-kleurig worden. Iets of wat is dat crême overigens al te zien als je goed kijkt.


Twee jaar geleden zaaide ik deze bolderik (Agrostemna githago), maar dat was toen niet zo'n succes; ik heb bijna geen bloemen gezien en de planten vielen meteen plat. Nu ineens ... verschijnt dit mooie "akkeronkruid" zomaar tussen mijn Echinacea. Hopelijk zaait hij een beetje uit ....


Onze Viburnum opulus "Compactum" begint stilaan z'n bloemen te openen. Een heerlijk struikje is dat. Nog even genieten voor al het blad weer wordt aangevreten, maar dat ... hoort er nu eenmaal bij als je ecologisch tuiniert.


De tuin na de regenbui; hier zie je goed hoe kaal bepaalde stukken nog zijn. De border vooraan aan de linkerkant is nog maar een maand geleden aangeplant, maar ik ben zeker dat het over een paar jaren weer een boeiend schouwspel zal zijn. Er staan namelijk weer een paar heel bijzondere rozen in zoals "Aimée Vibert" (een noisette uit 1828), "Slater's Crimson China" (een Chinese roos die in Europa geïntroduceerd werd in 1789), "Turner's Crimson Rambler" (Uit China geïntroduceerd in 1893), "Alain Blanchard" (een gallica uit 1839), "Yolande d'Aragon" (een portland uit 1843) etc.


Hopelijk regent het de komende dagen nog eens goed ... De tuin kan het alvast gebruiken!

Groeten,

Pol
dinsdag 6 mei 2014 - 20:25
wilma*15

Wilma*15

De regen heeft in ieder geval bij u veel goed gedaan.
Prachtige foto's met luizen op de rozen.
Heel natuurlijk allemaal.
Ook mijn rozen hadden last van luizen maar nu nog maar een enkele.

dinsdag 6 mei 2014 - 20:40
Paronoto

Paronoto

Ja makker, zo nen maxituin....proficiat

dinsdag 6 mei 2014 - 20:41
Polplastron

Polplastron

Prachtige foto's met luizen op de rozen.
Oef ... tenminste nog iemand die dat weet te appreciëren!

Ja makker, zo nen maxituin....proficiat
Merci! Hij is zeker en vast niet volgens "de regeltjes" aangelegd, maar ik amuseer me er rot in en hoop dat dat een beetje te merken is als men door mijn tuin loopt!
dinsdag 6 mei 2014 - 20:58
jdcoster

Jdcoster

Zijn daar dan wel regels voor?
donderdag 8 mei 2014 - 18:32
deHaan

DeHaan

Regel één, je moet plezier van je tuin hebben.
vrijdag 9 mei 2014 - 10:07
Polplastron

Polplastron

Regel één, je moet plezier van je tuin hebben.
Check!
vrijdag 9 mei 2014 - 10:37
Polplastron

Polplastron

Centranthus ruber "Coccineus"; deze doet mij altijd denken aan m'n vakanties in het Zuiden waar deze gewoon langs de straat groeit.


De lievelingsroos van m'n vrouw en ... een van m'n favorieten: Rosa "Louise Odier" (Margottin 1851); een sterk oudje met een heerlijke geur!


Tot nog toe mijn absolute topper: Rosa "Henri Martin" (Laffay 1864). Hij bloeit maar een paar weken, maar in die tijd is de "show" echt wel overdonderend en die kleur ....


Zantedeschia aethiopica lijkt nog steeds meer en meer bloemen voort te brengen dit jaar. De nieuwe standplaats en/of de zachte winter lijken optimaal te zijn voor de bloei!


Paeonia delavayi


Disporum cantoniense "Night Heron"; nog maar één stengel, maar de plant lijkt verder goed aan te slaan.


Rosa "Soupert et Notting" (Pernet 1867) en Geranium himalayense "Derrick Cook"


Geranium himalayense "Derrick Cook"


Rosa "Jacqueline du Pré"; een mooie roos van de onovertroffen Jack Harkness. (De enige "moderne" rozenveredelaar waar ik in m'n tuin wat plaats voor voorzie, al vind ik de creaties van Lens en Meilland ook wel wat hebben!)


Geranium "Dragon Heart"; pas verplant en ... weeral in bloei!


Allium nigrum



Bolderik (Agrostemma githago)


Rosa moyesii; normaal gezien de eerste roos die bloeit in onze tuin, maar met de zachte winter zijn er een paar anderen haar voorgestoken. Deze blijft echter (min of meer) star vasthouden aan haar vaste bloeiperiode! Een roos met karakter dus! Haha!


Rosa "Noëlla Nabonnand"; lichtjes aangetast door "ongedierte" en al een beetje op haar retour, maar desondanks een schoonheid!


Groeten,

Pol
maandag 19 mei 2014 - 20:08
Polplastron

Polplastron

Amorphophallus konjac; het kleine neefje van die reuzenaronskelk die ik vorig jaar mocht bewonderen in de Nationale Plantentuin van Meisse. Eer deze hier gaat bloeien zullen we vast wel een paar jaartjes verder zijn, vermoed ik, maar ik vind het nu al een leuke aanwinst!



Rosa "Cuisse de Nymphe" (oftewel "Great Maiden's Blush"); een alba-roos uit de 15de eeuw met de geur van meiklokjes.



Rosa "Stanwell Perpetual" (1838), een ecologisch geteelde roos van bij De Bierkreek. Het schijnt dat ze moeilijk aanslaan, maar deze lijkt het hier, op onze arme grond dan nog wel, alvast goed naar de zin te hebben. De compost was op toen ik hem plantte, maar een van de volgende dagen krijgt hij alsnog een mulchlaagje!


Deze Dracunculus vulgaris-plantjes zijn nog erg jong en dan is de bloem toch net iets sierlijker dan bij de grote exemplaren. Maar die typische "lijkengeur" is alvast duidelijk aanwezig!


In de achtertuin staan alvast weer de grote exemplaren bijna klaar om te bloeien! Deze steekt zelfs al een beetje z'n "tong" uit!


Iemand enig idee welke Digitalis dit zou zijn? Het is een vaste plant die ieder jaar weer bloeit met wit-gelig-bruine bloemen. Ik geloof dat ik ooit D. lanata gekocht heb, maar zeker ben ik niet.


M'n zaailingen van Arisaema flavum. Ik kocht knolletjes bij kwekerij Aroid en kreeg er gratis zaadjes bij. Gelukkig maar want van de knolletjes is niet veel terecht gekomen in de tuin (om wat voor reden dan ook). Mooie service alvast! Daar bestel ik vast nog eens!


Dilemma! Gewetensproblemen! Wat doe je dan als eco-fundamentalist als er koolwitjesrupsen op je spruiten zitten. Kies je dan voor de spruiten of voor ... vlinders? We zijn voor het compromis gegaan; een deel van de rupsen mag blijven, de rest gaat de tuin in als eventueel voer voor de vogels die ze zouden lusten.



Paeonia "Duchesse de Némours" (Calot, 1856); ze lijken dit jaar wat lager te blijven dan andere jaren, maar de stengels zijn dan ook steviger en dat is dus alleen maar positief!



Primula vialii; een tweede poging. Degene die ik vorig jaar aangeplant heb, zijn allemaal doodgegaan. 't Zijn echt geen makkelijke planten, maar ze zijn wel héél mooi! Deze keer staan ze natuurlijk wel op een andere standplaats!


Net op de dag van de verkiezingen ... gaat deze kleine stinker (Typhonium venosum) open; hopelijk is dat geen slecht voorteken!



Van deze Arisaema ciliatum var. liubaense was ik bijna zeker dat ze de, nochtans zachte winter, niet overleefd hadden .... Gelukkig heb ik me vergist en was ik gewoon weer te ongeduldig!



Rosa "Perle d'Or" (Rambaux, 1884)


Edelweiss ... Hoor ik daar een paar coupletten uit The Sound of Music?


Vorige week zoemde de Cornus controversa van de bijen. Nu zoemt de Rosa moyesii van de hommels! Je zou dat moeten horen; gewoon prachtig!





En als je als hommel geen plaatsje meer vind op die grote rode roos, dan vlieg je gewoon even langs deze R."Ghislaine de Féligonde" (Turbat, 1916).



Het lijkt wel alsof een bloemschikker bezig is geweest in onze tuin. Niets is minder waar echter; deze bizarre compositie is puur natuur.
Zantedeschia aethiopica.




Toch nog steeds m'n lievelingsroos: R."Henri Martin" (Laffay, 1864). Deze mosroos heeft alles wat je maar wil; mooie bemoste knoppen, geurende kliertjes aan knoppen en bloemstelen, fantastische bloemen in een fantastische kleur met dramatische nuances en ... de hommels en bijen vinden hem ook nog leuk. Alleen jammer dat hij maar éénmalig bloeit, maar die bloei is dan ook onovertroffen!




Een andere mooie is R."Jacqueline du Pré" (Harkness, 1989). De bloemen geuren heerlijk en zijn mooi van vorm. Helaas is de plant niet geheel ziektevrij. Misschien krijg ik het toch nog ooit over m'n hart om hem te vervangen door iets sterkers....


Clematis florida "Sieboldiana". Deze cultivar werd ooit door Phillip Franz von Siebold uit Japan meegebracht. Hij is erg gewild, maar schijnt heel moeilijk te zijn om te houden. Deze staat er sinds vorig jaar en bloeit alvast heel mooi tussen de Rosa moyesii. Hopelijk is het een blijver!





De rupsen die van de spruiten gehaald werden en de tuin in gezet zijn, hebben stiekem toch nog een plantje gevonden om zich te voeden. Deze gele mosterd die ik vorig jaar als groenbemester had staan, mag dan ook blijven staan. Of het genoeg gaat zijn voor al die hongerige mondjes, betwijfel ik echter!


Nu alle andere Allium-soorten zowat uitgebloeid zijn, is deze gele Allium moly een welkome aanvulling!


De zaaddozen van deze koekoeksbloemen zijn eigenlijk ook best decoratief, als je tenminste dicht genoeg gaat kijken!


En wat doe je best op zo'n warme dag? Inderdaad ... je neemt een stofbad in de schaduw!




What's in a name? Geranium X magnificum!





Een artisjok; gewoon omdat hij mooi is! Oogsten doen we niet!


Een paar overzichtjes. De vlinders zijn nog van de eerste communie van m'n dochter. Ze wilde een feestje in het thema "Vlinders" en dus ... hebben we de hele tuin volgezet met vlinders in alle maten, kleuren en vormen. Deze exemplaren mogen nog wel even blijven staan; het heeft wel iets. Iedere tuin heeft immers z'n portie kitsch nodig hé! :lol: :lol: :lol:




Als het speelveld gemaaid is, ziet ook dat er best weer gezellig uit!


Oude elementen in een nieuwe tuin. Ik ben altijd gek geweest op de follies die je vaak ziet in oude parktuinen en dus ... wou ik dat ook implementeren in onze tuin. Uit beukenhagen ontstond mettertijd een kasteelruïne en dit raampje is er een deel van.


Het zwarte goud; deze compost zal weldra klaar zijn om uit te rijden! De bosgeur is alvast goed aanwezig!


Groeten uit het zonnige Zoersel!

Pol
maandag 26 mei 2014 - 20:05
wilma*15

Wilma*15

Weer prachtige foto's.
Heerlijk genoten van al dat moois.

Groetjes
maandag 26 mei 2014 - 20:23
Polplastron

Polplastron

Waarschijnlijk zowat de laatste foto's in dit draadje ... de zomer komt er immers bijna aan!

Nog eens Rosa "Perle d'Or" (Rambaux 1884); afhankelijk van de temperatuur wisselen de kleuren nogal eens en dat levert toch altijd weer een verrassing op als je door de tuin loopt.


Delosperma is eigenlijk een rotsplant, maar in mijn droge zandgrond, kan ik hem ook als bodembedekker gebruiken!


Rosa "Soupert et Notting" (Pernet 1867) draagt nog even hoop mooie bloemen, maar haar tijd loopt al stilaan ten einde. Over een week of zo gaat de schaar erin en met wat geluk bloeit ze aan het einde van de zomer nog eens.


Rosa "Baron Girod de l'Ain" (Reverchon, 1897); ik begrijp het wel dat niet iedereen gecharmeerd is door de streepjes en vlekjes in de bloemen, maar persoonlijk ben ik helemaal weg van deze roos! Wel jammer dat er dit jaar zoveel sterroetdauw in de tuin is ... en deze ... is daar al zo gevoelig aan!



Er zitten hier de laatste dagen ineens heel wat vliegen in onze tuin. Hoe zou dat komen?


Mysterie opgelost: de Dracunculus vulgaris staan in bloei en het ruikt hier momenteel een beetje naar een slachthuis!



Gelukkig zijn er ook andere planten van dezelfde familie (de Araceae) zoals deze Arisaema candidissimum die even mooi zijn en toch niet zo'n stank verspreiden. Dit plantje moet je echter weten staan anders loop je er zomaar aan voorbij. Wie goed zoekt in mijn tuin ontdekt af en toe eens een verrassing en dat is net de bedoeling!


Rosa "Louise Odier" (Margottin, 1851) bloeit nu volop. De bloemen zijn wel wat kleiner dan andere jaren en ook deze plant zit dit jaar helemaal onder de sterroetdauw. Normaal gezien is zij echter een van de sterkste rozen in mijn tuin. Het warme, vochtige weer dit jaar doet geen deugd aan de rozen.



Een nieuwe lelie die ik vorig jaar plantte: Lilium hansonii; een botanische lelie uit Oos-Siberië, Korea en Japan.


Met daarnaast in dezelfde tinten Rosa "Amber Queen"; de eerste rozen die ik ooit plantte en dan nog wel op een verkeerde standplaats. Voorlopig krijg ik het nog niet over m'n hart om ze te verwijderen (of te verplanten). Ze overleven het echter wel op deze plek en de bloei is toch wel de moeite.


Achter het "vijvertje" bloeit deze Arisaema. Ik heb geen idee meer welke het is en vind ook niet meteen iets terug dat ik iets dergelijks zou gekocht hebben. Het gekke aan deze soort is het afwijkende grote blad. Wie een idee heeft, mag het me zeggen...


Mooi is hij in elk geval wel!




Deze Arisaema ciliatum (var.liubaense?) steken ook weer mooi boven de planten uit. Ook deze zou je zomaar voorbij lopen als je niet goed keek.




Iets verderop staat deze mooie Rosa "Souvenir de la Malmaison" (Beluze, 1843). Gelukkig heeft het de afgelopen dagen niet geregend en zijn de bloemen nu op hun mooist. Het jammere aan deze, verder gezonde, roos is dat de bloemblaadjes nogal dun zijn en snel samenklonteren na een regenbui.



Het mooiste bloemetje in onze tuin; onze dochter; hier volop in het spel verwikkeld.


Nog even wachten en het is appelmoestijd! Ik kijk er alvast naar uit en de kinderen ook.



Ook de druiven zullen nog even op zich laten wachten, maar als ik dit zie weet ik dat het goed gaat komen!


Carnaval des fleurs ... (of hoe het soms lijkt alsof de rozen confetti strooien ...)


De Pachypodium heeft ondertussen al mooi nieuw blad gevormd en staat heel "zen" te wezen naast het beeldje van Boeddha. Neen ... ik ben geen boeddhist, maar dit beeldje is een constante "reminder" om bewust te leven en de stress en zorgen van het leven niet de overhand te laten nemen. De stekels ernaast geven aan dat dat niet altijd even goed lukt zeker? Haha!


Wat verder staan nog een paar mooie cactussen die ons binnenkort weer met bloemen gaan verwennen.



Vriendelijke groeten,

Pol
maandag 9 juni 2014 - 17:00
wilma*15

Wilma*15

Ik heb weer genoten van al die mooie foto's.

Kijk er al naar uit naar de volgende sessie van de zomer.

Groetjes

maandag 9 juni 2014 - 17:17
RdB

RdB

Die onbekende Arisaema na de amberroos lijkt mij Arisaema fargesii,

Ruud

(ps, erg mooie fotoseries!)
dinsdag 10 juni 2014 - 16:24
jdcoster

Jdcoster

Het was aangenaam kennis maken gisteren.
Inderdaad steeds mooie foto's van jou.
Ik ben nu ook helemaal gewonnen voor de Arisaema's. Ik ga zeker op zoek in de volgende maanden
dinsdag 10 juni 2014 - 16:53
Polplastron

Polplastron

Dat was volledig wederzijds! Thuisgekomen leek onze tuin echter nog heel "onaf" na het zien van zoveel schoonheid in jouw tuin! Ik hoop je over een paar jaren, als onze tuin wat meer "af" is ook uit te nodigen voor een "verse" Westmalle bij ons op het terras!
dinsdag 10 juni 2014 - 17:07

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon