menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bruine vlekken op bladeren witte klimrozen

nicolette van derkrogt

Nicolette van derkrogt

Ik heb telkens bruine vlekken op de bladeren mijn witte klimrozen (iceberg), wat kan ik het beste doen tegen deze sterreroetdauw of roest?
woensdag 11 maart 2015 - 17:21
Plantadvies

Plantadvies

Je kunt ertegen spuiten, maar belangrijk is ook dat de wind door de bladeren kan blazen als het is nat geregend.
woensdag 11 maart 2015 - 19:29
Polplastron

Polplastron

Indien het gaat om sterroetdauw (en dat vermoed ik op basis van je beschrijving) is voorkomen beter dan genezen.

Zorg voor een goede standplaats: luchtig (Zoals hierboven al werd aangegeven) en liefst met zo vroeg mogelijk zon zodat het blad goed kan drogen na de nacht. Schimmelziekten gedijen het beste in vochtige, warme omstandigdheden; in zover het mogelijk is deze te vermijden kan dit het ontwikkelen van de ziekte tegengaan.

MAAR: dit alleen zal geen oplossing geven gezien bepaalde rozen meer of minder bevattelijk zijn voor sterroetdauw en ons klimaat nu eenmaal erg gunstig is voor deze schimmel.

Het is dan ook interessant om te begrijpen hoe de schimmel leeft. In de winter overwintert deze in de vorm van sporen op de bodem. In het voorjaar spatten deze sporen omhoog en als de omstandigheden goed zijn (zoals dit voorjaar) wordt de plant besmet.

Je zou de plant in het voorjaar dan ook preventief kunnen behandelen met een fungicide als Rosabel en Co. Persoonlijk tuinier ik echter ecologisch en besef ik maar al te goed dat fungiciden die sterroetdauw doden ook de gunstige schimmels doden die eigenlijk essentieel zijn voor een goede gezonde groei.

Daarom werk ik het liefst met onderbeplanting. Deze onderbeplanting wil gewoon zeggen dat ik lage planten onder en tussen mijn rozen zet. Goede onderbeplanting is groenblijvend of vormt al vroeg in het voorjaar een vrij dicht tapijt. Veel tuingeraniums voldoen goed aan deze eisen al heb ik onder één bepaalde roos zelfs varens staan (Polypodium vulgare).
Hoe werkt het? De onderbeplanting vormt een fysieke barrière tussen de bodem en de onderste bladeren van de roos. Bij regenval spatten de sporen van de sterroetdauw dus niet zo snel op waardoor de plant enigszins beschermd wordt.

Bovendien geef ik graag in het voorjaar een gift patentkali bij m'n rozen. Dit verstevigt de celstructuur en zorgt op die manier onrechtstreeks mee voor een goede weerstand tegen ziekten.

En last but not least; met een jaarlijkse mulchlaag compost rondom de rozen worden goede schimmels (en andere nuttige organismen in de bodem) bevorderd. Uit onderzoek blijkt dat schimmels elkaar actief bestrijden alsof ze hun "territorium" willen "afbakenen". Goede schimmels gaan dus enigszins de ontwikkeling van slechte tegen (en vise versa). Bovendien komt compost de gezondheid van de bodem ten goede en op deze manier ook die van de rozen.

Op dit moment is het echter te laat om nog veel voor je roos te doen, maar geen nood; sterroetdauw is veel schadelijker voor de tuinier dan voor de roos. Gezonde rozen op een goede standplaats groeien wel door sterroetdauw heen. Soms wordt aangeraden de aangetaste bladeren te verwijderen, maar dit heeft geen enkel nut om de ziekte te bestrijden en bovendien dienen ook aangetaste bladeren nog voor de fotosynthese van de plant. Deze verwijderen is eigenlijk dus een verder, nodeloos verzwakken van de plant.

Groeten,

Pol

P.S.: Kijk eens na of je plant wel luchtig genoeg staat; tegen een muur kan het best zijn dat hier een deel van het probleem ligt waardoor de plant meer vatbaar is voor sterroetdauw.
zaterdag 27 juni 2015 - 20:24

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon