menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Invasies naaktslakken

yvdv32

Yvdv32

Goedemiddag,

zoals iedereen dit jaar hebben wij ook een invasie van naaktslakken. We geraken ze niet kwijt, ondanks dat we biologische korrels strooien en dit van vroeg in het voorjaar.
Nu vroeg ik me af of dat ook kan zijn omdat de Biobak (plastic) een paar meter van onze siertuin staat.
Ik zie wel slakken in de bak en strook daar ook korrels in maar kan het zijn dat de biobak te dicht bij de bloemen en borders staat?
Verder had ik ook graag geweten of een plastic biobak in volle zon moet staan of kan die in schaduw staan? Ik zou die eventueel kunnen verplaatsen naar een plek verder verwijderd van de bloemen. Het is maar 5 meter verder maar misschien helpt het.
Ik leest zo veel verschillende meningen over de plaats van de biobak: zon, halfschaduw, schaduw. Ik weet het niet meer.
Ik wil hem ook wel niet in het volle zicht zetten want mooi is het niet.
En een open biobak (met hout), gaat dat niet stinken en eventueel ongedierte aantrekken? Die kan zeker wel in de schaduw staan, heb ik toch gelezen.

Alvast bedankt voor jullie reacties.
maandag 4 juli 2016 - 10:15
Polplastron

Polplastron

Je stelt meerdere vragen tegelijk. Ik probeer ze even te structureren en te beantwoorden.

1) Wat te doen met de naaktslakkenplaag?

Veel naaktslakken eten rottend materiaal en zijn dus eigenlijk een soort opruimploeg. Verder kan je eigenlijk pas van een "plaag" spreken als je planten voor het grootste deel worden opgegeten en er bijgevolg eigenlijk niet veel tuin meer overblijft. Schat dus goed in in hoeverre de slakken een "probleem" vormen alvorens te bestrijden. In elke tuin komen wel wat slakken voor, maar dat is meestal geen probleem.


2) Wat is de beste plek voor een biobak?

Hierover zijn al heel wat discussies geweest en boeken geschreven ... Eigenlijk maakt het niet zo uit; zet hem op een plek die visueel niet stoort in het geheel van de tuin en die toch goed bereikbaar is om materiaal toe te kunnen voegen of om compost uit te kunnen rijden.
Het voordeel in de zon is dat de bak sneller opwarmt, maar tegelijk is er een kans dat hij sneller uitdroogt. In de schaduw droogt de bak minder snel uit, maar loopt de opwarming iets minder snel. Volgens wat ik hoor is het verschil echter miniem. Dit geldt voor ieder type bak; wel is het zo dat een gesloten bak beter tegen zon kan omdat de verdamping daar kleiner is dan in een open bak. Beide kunnen echter vlot in de schaduw hoor!

3) Gaat een open biobak stinken?

Compost stinkt niet. Als het materiaal goed gemengd wordt en er voldoende afwisseling is tussen groen en bruin materiaal, dan verloopt de vertering zonder grote geurhinder. Als men echter grote hoeveelheden groen materiaal toevoegt, kan er een ammoniak-geur vrijkomen die minder aangenaam is. De bak omzetten kan in dat geval veel oplossen.

4) Trekt een compostbak "ongedierte" aan?

Stel je eerst de vraag wat je als "ongedierte" beschouwt: de meeste dieren die je in je bak vindt helpen het composteringsproces mee in gang houden en horen daar dus goed thuis al zou ik ze niet in m'n slaapkamer willen terugvinden.
Soms maken mieren wel eens een nest in je bak omdat ze de warmte wel fijn vinden, maar bij het omzetten kiezen ze meestal snel het hazenpad. Ook muizen maken, vooral 's winters, wel eens een nest in de bak om dezelfde reden, maar op het omzetten reageren ze precies hetzelfde.
Ratten e.d. komen niet op compost af tenzij je etensresten met vlees, kaas e.d. toevoegt. Deze zaken horen overigens helemaal niet op de compost en dragen niet toe tot kwaliteitscompost: een ren met kippen is hiervoor een betere plek.

Groeten,

Pol
maandag 4 juli 2016 - 10:54
yvdv32

Yvdv32

Goedemiddag Pol,

eerst en vooral bedankt voor je snelle en uitgebreide antwoord. Ik denk dat op al mijn vragen een antwoord gegeven is, dat ik zeker kan toepassen.
Wat betreft het aantal slakken: dit jaar is het echt onoverzichtelijk. Er zijn inderdaad planten compleet kaalgevreten. Als het is zoals normale jaren, zie je dat er van de planten gegeten wordt, maar ze kunnen zicht zelf herstellen. Dan vind ik het niet een groot probleem.
Met ongedierte bedoelde ik inderdaad ratten en in mindere mate muizen. Al de andere beestjes die ik in de biobak zie krioelen, zijn regenwormen, spinnetjes, etc. Allemaal goed. Soms toch ongelooflijk hoeveel regenwormen er in zitten.
Er komt nooit vlees, kaas e.d. in de biobak. Dus dat zit zeker goed.

Nogmaals bedankt voor al je antwoorden.

Groetjes

Yves
dinsdag 5 juli 2016 - 13:01
Polplastron

Polplastron

Blij dat je er iets mee bent!
woensdag 6 juli 2016 - 05:05

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon