menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Netelgier voor tomaten

wim_g

Wim_g

Voor mijn tomaten is vooraf compost en gedroogde koemest ondergewerkt.
Nu wil ik toch dra wat extra eten geven met netelgier (1kg netel op 10l water, bij gebruik 10x verdund).

Heeft iemand een idee van de NPK waarde ervan, mischien moet ik nog iets toevoegen?
Thanks !
dinsdag 2 juni 2015 - 19:10
RdB

RdB

Slecht idee, netelgier bevat bijna uitsluitend stikstof en tomaten willen vooral kalium. Vinassekali oplossen in die gier geeft al iets wat evenwichtiger is. Het exacte N gehalte van je gier is natuurlijk nooit door ons te geven. Ken je niet toevallig een laborant die een Kjehldahl stikstof bepaling kan uitvoeren?

Ruud
dinsdag 2 juni 2015 - 21:56
Patrikc

Patrikc

Via de grote zoekmachine vind ik op het www alleen maar nageprate info over de samenstelling van netelgier, vaak nog met enkele spellingsfouten en andere blunders over atomen en moleculen, nergens iets wetenschappelijk onderbouwd.

Netels zijn planten, ik zie geen reden om aan te nemen dat hun moleculaire en atomaire samenstelling substantieel anders is dan die van andere planten, ze bevatten dus vooral water en voor de rest NPK en nog veel meer, en dat wellicht in een verhouding zoals ze ongeveer in de meeste planten terug te vinden is. Ik zou wel eens wetenschappelijk bewijs willen zien over die stikstofrijkheid van netelgier.

Het wordt dan ook nog eens in homeopathische dosis gebruikt, dat maakt dat het effect van de netelgier onbetekenend is vergeleken met het effect van de reeds toegediende compost en koemestkorrels. Je mag het best gebruiken bij tomaten, als je het gevoel hebt dat het een effect heeft, heb je wellicht gewoon genoeg compost en koemest gegeven. Als je toch niet genoeg voeding zou gegeven hebben, dan zal die netelgier dat niet kunnen aanvullen. Netelgier van 1 kg netels bevat eigenlijk alles wat 1 kg gecomposteerde netels zou bevatten, niets meer of niets minder, het enige verschil is dat door de vergisting bijna alle voedingsbestanddelen onmiddellijk beschikbaar zijn, terwijl ze bij compost langzaam vrijkomen.

Als je denkt dat er niet genoeg voeding is, kan je volgens mij beter een extra compostmulch geven.
dinsdag 2 juni 2015 - 23:51

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon