menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bruine zeep en andere middeltjes

Ga naar meest recente reactie

77Grace77

77Grace77

Dag lieve iedereen

Is een oplossing van water en bruine zeep werkelijk afdoende tegen bladluis?
Kan het nog voor bestrijding van andere vervelende beestjes worden aangewend?
Of wat raden jullie aan tegen bladluizen, mieren, mijten...?

Ik hoop binnenkort te kunnen genieten van een bloembed voor lieveheersbeestjes in de hoop dat ze onze nabijgelegen Pruimelaars, Kerselaar, Notelaar, bessenstruiken en moestuin zouden beschermen.

Nog handige tips?

Benieuwde groetjes & God bless
Ellen
zondag 29 juni 2014 - 20:36
Esem

Esem

Een andere mogelijkheid is om ijskoud water te gebruiken waarin je dan nog een extra ijsblokjes doet, Spuit daar in het voorjaar je eventuele luizen mee En daarmee bedoel ik natuurlijk de luizen die op de planten zitten en niet die van ......

Ook kan je een extract maken van heermoes net zoals je netelgier maakt, maar dan met heermoes
of ook wel (Equisetum arvense) genoemd.
Familie van de paardenstaarten.

Hopelijk heb je er wat aan.

Gr Eddy
maandag 15 december 2014 - 15:21
77Grace77

77Grace77

Dag Eddy

Bedankt voor je reactie!
Ik ken noch heermoes, noch netelgier, maar ik zal het zeker eens opzoeken.
Een mooie tip die ik kreeg was ook om oorwurmen een warm plekje in de boom te gunnen, met een omgekeerde bloempot met stro erin.
Dat, en het koude water, ga ik zeker eens uitproberen.

Groetjes & God bless
Ellen
maandag 15 december 2014 - 15:42
Esem

Esem

Het is inderdaad zo, dat wanneer je een bloempot gevuld met stro ondersteboven in een boom hangt deze gebruikt wordt als nest voor oorwormen.

Van waaruit deze dan op rooftocht gaan, op zoek naar bladluizen.

Netel gier is wanneer je voor de zomer nog voor de netels in bloei staan deze gaat plukken, en in een ton met water doet.

Dan moet je wel een groot aantal brandnetels plukken ,doe deze dan in een ton,vat,of emmer en zet alles onder water?
roer on de twee dagen alles eens goed door,
Doe dit ongeveer 3 weken lang en zet deze op een plaats, ver van de woning, want de gier geeft een zeer onwelriekende geur af.

Laat daarna nog enkele weken staan, dek alles wel af zodat er geen regenwater bij kan komen.

Om bladluizen te bestrijden gebruik je het goedje puur.

Om platen te bemesten gebruik je 1 op 10, dus één hoeveelheid gier op 10 liter water
Hiermee kan je de kamerplanten en eventueel je tuinplanten bemesten.

En geloof me brandnetelgier is een zeer goede bemesting, het is gratis en milieu vriendelijk.

Eens verdunt is de ruik bijna te verwaarlozen.



Trouwens een mooie huisgenoot op je avatar.


Gr Eddy
maandag 15 december 2014 - 16:33
Polplastron

Polplastron

Waarom zou je bladluizen willen bestrijden?

In een goed aangelegde tuin met een ruime en afwisselende beplanting worden bladluizen vanzelf bestreden door allerlei nuttige dieren zoals lieveheersbeestjes (en vooral hun larven), sluipwespen, .... Een aantal voorwaarden moeten hiervoor wel voldaan worden:

1) Voorzie voldoende interessante planten. Planten met bloemen zijn interessant voor allerlei insecten, maar ook planten met veel sappig groen trekken heel wat diertjes aan. Deze dieren zullen op hun beurt allerlei predatoren (o.a. vogels) aantrekken.

2) Voorzie voldoende schuilplaatsen. Heel wat nuttige insecten en hun prooien overwinteren in onze tuinen of verschuilen zich op bepaalde momenten van de dag. Hiervoor is het interessant als de tuin niet te "steriel" is. Een mulchlaag met grove compost, een hoopje bladeren, lage planten, wat takken, ... zijn interessante plekken waar je vaak na de winter hele groepen lieveheersbeestjes vindt. Oorwormen schuilen graag onder omgekeerde bloempotjes met wat stro erin.

3) Bestrijd "plagen" niet te snel. Wat mensen vaak vergeten is dat ook "ecologische" middelen een bepaalde schade toebrengen. Als je de eerste invasie van bladluizen vernietigd, is de kans groot dat het lang duurt eer er predatoren in je tuin te vinden zijn. In mijn rozentuin worden de luizen alvast heel graag gegeten door heggemussen en allerlei mezen. Verder ontdek ik nog ieder jaar sluipwespen en andere "rare snuiters" waar ik nog nooit van gehoord had.

Groeten,

Pol

maandag 15 december 2014 - 19:51
Esem

Esem

Ergens heb je een punt Pol maar niet iedereen heeft het geluk van belagers in de tuin te hebben zoals heggemussen e.a.

Niemand heeft graag dat de rozen ten ondergaan aan de vraat van bladluizen.
Dus bio bestrijding kan wel.

en trouwens zijn er nog genoeg andere insecten die de rozen niet aantasten en toch zorgen voor belagers in de tuin?
Gr Eddy
dinsdag 16 december 2014 - 00:15
Polplastron

Polplastron

Ergens heb je een punt Pol maar niet iedereen heeft het geluk van belagers in de tuin te hebben zoals heggemussen e.a.

Zelfs in een betonnen bloembak aan de straatkant bleken er voldoende predatoren aanwezig te zijn om zonder enige bestrijding rozen gezond te laten groeien. Belagers in de tuin hebben is geen kwestie van geluk; het is een kwestie van kansen creëren en dat doe je o.a. door net NIET te bestrijden!

Biologische/ecologische bestrijding kan inderdaad wel, maar het is in veel gevallen gewoon niet nodig.

Overigens zijn er maar weinig planten die doodgaan aan een plaag. Indien dat wel het geval is, gaat het meestal om planten die reeds verzwakt zijn door o.a. een foute standplaats of verzorging (bemesting e.d.).

Groeten,

Pol
dinsdag 16 december 2014 - 10:16
77Grace77

77Grace77

Dag Eddy en Pol

Dank voor jullie tips! Echt heel interessant.
Ik herinner me dat mijn grootvader dit vroeger ook maakte, hij stopte brandnetels in nylonkousen en hing ze in de regenton. Maar ik wist niet dat het netelgier wordt genoemd en waarvoor het diende.
Ook deed hij iets met koffie tegen andere beestjes, maar dat kan ik niet zo goed reproduceren.

Mijn grootvader had MS en moest absoluut alles bio eten, gekiemd graan, elke dag 6 rauwe eieren en enkel geschoten wild, geen stukje gekweekt vlees uit de beenhouwerij. Hij ruilde jaar en dag heel veel groenten en fruit voor andere groenten, eieren, e.d. met andere MS-patiënten die op hun beurt ook een grote biotuin hielden.

Nu ik zelf chronisch pijnpatiënt ben, maar ook een enorme tuinleek, leer ik graag van jullie hoe we onze eigen bescheiden moes- en fruittuin zo natuurlijk mogelijk kunnen laten groeien en bloeien.

We zijn nog in de experimentele fase, want niet alles groeit goed in dit type grond, een zeer droge zandgrond die we wel jaarlijks bijmesten met zelfgemaakte compost van gras, tuinafval, stro en hondenmest.

Over een tweetal jaar kregen we twee Pruimelaars cadeau en die kregen vorig jaar plots een krullend blad en op de koop toe ook nog eens heel wat bladluizen te verduren. Deze beestjes waren afkomstig van de bijenbloemen die ik onderaan de voet van de bomen had gezet. Eigenlijk om het bestuiven van de bomen goed te laten verlopen.
Tja, je ziet maar, we probeerden goed te doen, maar blijkbaar trokken de plantjes dus ook luizen aan. Dat was natuurlijk niet de bedoeling.

Volgend jaar ga ik zeker eens de omgekeerde oorwurmpotjes proberen en het koude water. Misschien een domme vraag, maar moet je de potjes in de winter verwijderen?
Misschien probeer ik ook de netelgier voor als het echt de spuigaten zou uitlopen.

Verder had ik gedacht aan het aanleggen van een bloemenweide voor lieveheersbeestjes, maar of ik het dit keer aan de voet van onze Pruimelaars ga aanleggen weet ik niet.

@Eddy: dank je wel , dat is onze Vasco, onze altijd vrolijke spring-in't-veld.

Groetjes & God bless
Ellen




woensdag 17 december 2014 - 17:16
Polplastron

Polplastron

Volgend jaar ga ik zeker eens de omgekeerde oorwurmpotjes proberen en het koude water. Misschien een domme vraag, maar moet je de potjes in de winter verwijderen?

Neen; je mag die potjes gerust laten staan; ook in de winter maken heel wat diertjes er graag gebruik van. (Natuurlijk kan het zijn dat sommige potjes uit de handel niet tegen vorst kunnen, dat is een ander verhaal hé!)

Misschien probeer ik ook de netelgier voor als het echt de spuigaten zou uitlopen.

Maar dat "de spuigaten uitlopen" is meestal meer een indruk van de tuinier dan een realiteit hoor! In praktijk lossen heel wat problemen zich ook in de kunstmatige natuur vanzelf op tenzij er aan de basisbehoeftes van de planten iets fout zit (Foute grondsoort/standplaats/bemesting/...)

Verder had ik gedacht aan het aanleggen van een bloemenweide voor lieveheersbeestjes, maar of ik het dit keer aan de voet van onze Pruimelaars ga aanleggen weet ik niet.

Ik stel mij nog altijd vragen bij die bloemenweides voor lieveheersbeestjes .... Lieveheersbeestjes en hun larven eten namelijk geen nectar of stuifmeel, maar enkel bladluizen. Wel is het zo dat bepaalde planten meer bladluizen aantrekken dan anderen, maar als je die dan weer gaat bestrijden met huis-tuin-en-keuken-middeltjes behaal je geen enkel voordeel.
Een gevariëerde beplanting zoals ik eerder al aangaf en een gezonde portie geduld halen volgens mij veel meer uit dan die bloemenweides. Wel zijn veel van die bloemenweides heel interessant voor veel andere nuttige insecten zoals bijen, hommels etc.

Groeten,

Pol
woensdag 17 december 2014 - 21:07
77Grace77

77Grace77

Dank voor je reactie!
donderdag 18 december 2014 - 18:32
Esem

Esem

Natuurlijk hebben bloemenweide voordeel
1) Je hebt er toch een grote schakering aan kleuren bij

2) Het lokt veel insecten die op hun beurt weer vogels naar je tuin lokken,en zeg nu zelf wat is er nog mooier dan een tuin te hebben die vol leven zit?

Of het nu echt goed is voor lieve heersbeestjes laat ik in de midden maar plezier zal jez er zeker aa hebben.

Gr Eddy,

woensdag 14 januari 2015 - 01:34
sugar

Sugar

Ik ben het helemaal eens met Pol. Bestrijden van bladluizen is totaal zinloos. Het duurt maar enkele maanden om tot een natuurlijk evenwicht te komen, en dat blijft daarna duren. Indien je zelf ingrijpt moet je blijven ingrijpen.

Naast lieveheersbeestjes stel ik vast dat hier in de fruitberg mezen 's ochtends alle rozelaars afgaan tijdens het broedseizoen om bladluizen op te halen.
zondag 25 januari 2015 - 14:01
sugar

Sugar

En mijn tuin staat vol met planten die zogezegd luizen aantrekken (rozen, vlier, boerenjasmijn, fruitbomen, braambessen, ...). je vindt hier en daar wel wat bladluizen, maar dat wordt nooit een probleem. Je moet dus gewoon wat geduld hebben.
zondag 25 januari 2015 - 14:02
77Grace77

77Grace77

Bedankt voor jullie reacties!
zondag 25 januari 2015 - 18:53

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon