menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Compostvat in schaduw

ErikL

ErikL

Ik heb in de tuin eigenlijk geen mooie plaats waar ik een compostvat zou kunnen plaatsen in de zon.

Werkt zo'n kunststof compostvat ook goed in de schaduw? Ttz, achter het tuinhuis waar de zon bijna niet komt?

Of heeft zo'n vat toch echt de zonnewarmte nodig om goed te functioneren?

Iemand ervaring hiermee?
vrijdag 18 april 2014 - 13:17
Polplastron

Polplastron

Waarom zou zo'n vat zonnewarmte nodig hebben?
Persoonlijk vind ik schaduw zeker zo geschikt gezien de boel dan minder snel uitdroogt.

Warmte krijg je vanzelf als je een goede mix maakt van bruin materiaal (herfstblad, takkensnoeisel e.d.) en groen materiaal (vers blad, grasmaaisel e.d.).

Groeten,

Pol
vrijdag 18 april 2014 - 20:40
ErikL

ErikL

Op het internet schrijven ze op de meeste plaatsen dat een composthoop of compostbak best in de schaduw staat maar dat een compostvat best in de zon staat.

Vandaar dus de vraag.

Maar ik dacht dus ook dat de warmte vanzelf kwam en de zon dus niet zozeer nodig is

Bedankt!
vrijdag 18 april 2014 - 21:01
Polplastron

Polplastron

Ik zie niet in waarom een vat op een andere plek zou moeten staan dan een hoop of bak .... Natuurlijk is het zo dat bij een vat de verdamping minder snel verloopt waardoor die eerder in de zon zou kunnen staan, maar noodzakelijk lijkt me het echt niet gezien het composteringsproces verder maar ongeveer hetzelfde loopt als bij de bakken en hopen.

Overigens is de beste plek voor een compost-vat/-bak/-hoop nog altijd die plek die goed bereikbaar is en die niet te erg stoort voor het uitzicht van de tuin. Dat zijn de enige criteria die écht tellen volgens mij!

Groeten,

Pol
zaterdag 19 april 2014 - 21:06

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon