menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Biologische bestrijding frambozenkever

Ga naar meest recente reactie

bartvds

Bartvds

Beste,

Ik heb ergens iets gelezen over het biologisch bestrijden van de frambozenkever, wanneer je een bepaalde plant aan de voet van je frambozen plantte, zouden deze frambozenkevers (zo goed als) wegblijven. ik weet echter niet meer welke plant het was of waar ik dit gelezen heb, weet iemand dit?
donderdag 3 januari 2008 - 01:45
andre

Andre

Van deze plant weet ik het niet. Er bestaat wel een biologisch middel om te spuiten en dit is Calypso van Bayer

andre
donderdag 3 januari 2008 - 11:18
Uvacrispa

Uvacrispa

Van deze plant weet ik het niet. Er bestaat wel een biologisch middel om te spuiten en dit is Calypso van Bayer

andre


Beste,

Dit product van Bayer is zo biologisch als een autosnelweg uit beton. Het zand en de keien komen ergens uit de natuur...
Hier gaat het om een synthetisch insecticide waarbij dat het natuurlijke pyrethrum tracht na te maken. (forumule: (Z)-3-(6-chloro-3-pyridylmethyl)-1,3-thiazolidin-2-ylidenecyanamide).
Als je dit wil gebruiken volg dan zeker strikt de dosissen en de veiligheidsvoorschriften...

Herfsrtframbozen zijn veel minder gevoelig voor frambozenkever. Verder kan je trachten weinig stikstof te geven en de kippen de poppen van de kever te laten opeten door ze in de winter tussen de frambozen te laten scharrelen... (deze poppen overwinteren in de bovenste centimeters van de bodem)...
zondag 13 januari 2008 - 18:23
bartvds

Bartvds

Spuiten doe ik niet graag en ben ik niet van plan. Mijn kippen kan ik er inderdaad wel eens laten onderlopen, ik hoop dat ze dan wel mijn mulchlaag laten liggen (schors), die frambozen komen trouwens van bij u, Uvacrispa.
maandag 28 januari 2008 - 19:05
Jipken

Jipken

Spuiten doe ik niet graag en ben ik niet van plan. Mijn kippen kan ik er inderdaad wel eens laten onderlopen, ik hoop dat ze dan wel mijn mulchlaag laten liggen (schors), die frambozen komen trouwens van bij u, Uvacrispa.


ja goed gezien gisteren kippen losgelaten en wat denk je de madammen zaten direct onder mijn herfstframozestruiken te ploeteren in mijn schors grrrrr.........

mocht je de kever of rupsen op bezoek hebben de vruchten vernietigen en niet in uwe compost smijten anders gaan ze daar nestelen en zich later na de winter verplaatsen !!!!

Nb; ik sproei ook met vloeibare zeep met lijnolie 1/100

grts,
vrijdag 7 maart 2008 - 13:41
bartvds

Bartvds

Nu heb ik gelezen dat je onder je frambozen vergeetmijnietjes moet zetten, waarom stond er niet bij, enkel dat dit 'goed' was, zou dit misschien de misterieuze plant zijn om de frambozenkever te verdrijven? Iemand ervaring mee?
zaterdag 12 april 2008 - 11:19
Frambozenkever

Frambozenkever

Ik las ergens iets over lijmplankjes. Ik vraag mij af als je de stengels van de Framboos voorziet van bijvoorbeeld dubbelzijdig plakband . Zou dit de Frambozenkever niet kunnen weren? En is het een fabeltje dat de aanplant van Knoflook en Ui onder de Frambozen het Frambozen kevertje ook kan weren ?
maandag 4 april 2016 - 04:57
Polplastron

Polplastron

Geen idee wat knoflook of ui met kevers zou doen, maar planten uit de uienfamilie hebben naar verluid wel een schimmelwerend effect. Ik heb er echter nog nooit mee geëxperimenteerd.
Maar al te vaak echter wordt er aan bepaalde planten een eigenschap toegeschreven die afgeleid is van een andere eigenschap en het is niet altijd allemaal even wetenschappelijk.
Kippen zijn in elk geval goede bestrijders van allerlei insecten en houdt ook de vogels en sluipwespen in je tuin te vriend door zo min mogelijk/niet te bestrijden tegen vanalles en nog wat!

Groeten,

Pol
maandag 4 april 2016 - 11:32

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon