menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vijgenboom in veranda

Ga naar meest recente reactie

brouwerke

Brouwerke

In mijn veranda heb ik een vijgenboom staan. Die staat er nu een 4 tal jaren. Elk jaar oogst ik steeds meer rijpe vijgen. Nu zie ik ineens een massa platluizen op de bladeren en de bladeren zijn heel plakkerig van de uitwerpselen van die platluizen.

De wortels zitten buiten de veranda, waar er indien nodig kan gegoten worden.
Ik heb nu met een oplossing water en vloeibare zeep de platluizen bespoten met een plantenspuit.

Weet er iemand wat de oorzaak kan zijn van die plotse aanval?
dinsdag 9 augustus 2016 - 08:25
zuurtje

Zuurtje

Je bedoelt bladluizen denk ik?
Platluizen zijn schaamluizen (bij mensen)

Misschien heeft de plant minder weerstand, een flinke waterstraal kan wel eens helpen.

dinsdag 9 augustus 2016 - 22:11
leerling

Leerling

'k Begrijp niet goed hoe je hem geplant hebt. De boom staat in de veranda. De wortels zitten buiten?
dinsdag 9 augustus 2016 - 23:21
Paronoto

Tekst aangepast

Paronoto

"De boom staat in de veranda. De wortels zitten buiten'

Een soort "echtelijke scheiding"....daar komt "nattigheid" van....
woensdag 10 augustus 2016 - 21:22
zuurtje

Zuurtje

Dan maar eens even een foto plaatsen Brouwerke

Ineke
donderdag 11 augustus 2016 - 14:34
Paronoto

Paronoto

Me dunkt dat er heel wat "nieuwe cactussen en succulenten" zijn "bijgekomen".....zoals vijgen en nog wel enkele "andere" ....Ordnung muss sein ! Waar zit diene scheidsrechter .... Op vakantie op Majorca.....?

C&S ziekten en plagen

donderdag 11 augustus 2016 - 15:38
brouwerke

Brouwerke

Neen het waren geen platluizen maar wel schildluizen. Hoe kan ik volgend jaar voorkomen dat ze niet terug komen.
zondag 25 september 2016 - 16:51
leerling

Tekst aangepast

Leerling

@Brouwerke
Misschien helpt dit? http://jungletuin.com/2014/08/schildluis-ecologisch-bestrijden/

@Paronoto
Ik begrijp je frustratie, maar alleen C&S heeft een subrubriek 'ziekten en plagen'. Zeker nieuwelingen die (nog) niet weten dat C&S de afkorting is van 'Cactussen & Succulenten', zullen daardoor geneigd zijn hier hun vragen rond ziekten en plagen te stellen.
Als het je hindert kan je misschien proberen een mailtje te sturen naar Kurt. Ik weet niet of hij tijd heeft (of wil maken) om alle forumberichten na te lezen.
zondag 25 september 2016 - 23:47

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon