menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Surfina zaad

Ga naar meest recente reactie

martine001

Martine001

ik heb een vraagje over sufina zaad als de bloemen die uitgebloemt en verdroogt kan ik daar zaad van nemen
woensdag 25 juli 2007 - 21:10
beginnendtuinier

Beginnendtuinier

ik heb nog nooit gehoordt van sufina heb je er een foto van,
alvast bedankt
Groeten Damy
woensdag 25 juli 2007 - 21:16
martine001

Martine001

sorry ik heb mis getijpt het moet surfina zijn
woensdag 25 juli 2007 - 21:17
beginnendtuinier

Beginnendtuinier

a oké ja da komt de beste wel eens voor he
ma ik zou nie weten of je er zaad van kan oogsten ik zou zeggen probeer het eens
groten Damy
woensdag 25 juli 2007 - 21:19
Jeannette1

Jeannette1

Beste Martine, typ het woordje SURFINA nu eens in bij Google, dan krijg je beslist enige antwoorden!

Groetjes, Jeannette
woensdag 25 juli 2007 - 22:16
Fons

Fons

De juiste naam is surfinia,hiervan kan je zaad nemen, als ge dat volgend jaar zaait hebt ge een heel gamma van kleuren en soorten en spreekt men niet meer van surfinia maar van petunia,bij dit gamma hebt ge zowel hangpetunia alook rechtopgroeiende petunia.
woensdag 25 juli 2007 - 23:30
Jeannette1

Jeannette1

Dank je wel Fons, zo leer ik ook nog iets!

Groetjes, Jeannette
donderdag 26 juli 2007 - 07:59
lisa

Lisa

ja, het klopt fons precies zo is het,
groetjes lisa
donderdag 26 juli 2007 - 09:39
hildavw

Hildavw

Surfinia is inderdaad een veredelde vorm van de petunia.
Op sommige plantenetiketten staat zelfs vermeld dat je ze niet mag vermeerderen.
Maar dat zal wel niet tellen voor de leden van tuinadvies zeker
groetjes
Hilda
donderdag 26 juli 2007 - 12:02
Jeannette1

Jeannette1

Nee Hilda, want dan zouden ze mijn hobby uit mijn handen nemen!!!


Groetjes, Jeannette
donderdag 26 juli 2007 - 12:24
rialle

Rialle

Is dat de Surfinia Million Bells waar jullie het over hebben? Die heb ik ook! Het lijkt mij juist reuze interessant om ze te zaaien als ik dat zo lees.
Maar ik haal altijd de uitgebloeide bloemetjes eraf. Ik neem aan dat ik die moet laten zitten als ik zaad wil?
Lijkt me enig om dat uit te proberen wat er allemaal uit komt volgend jaar

Groetjes Rialle
donderdag 26 juli 2007 - 12:25
Jeannette1

Jeannette1

Hai Rialle, dat geldt niet voor alle uitgebloeide bloemjes.

Je kunt er gerust wat weghalen hoor, als je de zaadjes van de MOOIE bloemen maar laat zitten voor zaadjes.

Alleen als je veel zaad hebben wilt, kun je alle uitgebloeide bloempjes eraf halen en daarmee schudden!!

Dan kun je ze even later met steeltje op hun kopje hangen in een papieren zak.

Als het dan echt droog is, kun je er een beetje mee schudden (rammelen).

Op deze manier komt het zaad er dan uit.

Als je het te lang aan de plant laat zitten, verspreidt het zaad zich door je tuin!!

Dus klein beetje opletten is vereist!!!

Groetjes, Jeannette
donderdag 26 juli 2007 - 12:41
Jeannette1

Jeannette1

P.S. Rialle, heb jij er misschien een foto van???

Groetjes, Jeannette
donderdag 26 juli 2007 - 12:42
lisa

Lisa

ja, rialle ik ben ook benuiewd naar het plantje hoe de jouwe uitziet

groetjes lisa
donderdag 26 juli 2007 - 12:54
rialle

Rialle

Ja maar Jeannette en lisa, ik ben er nog niet zeker van of dit wel de plant is die bedoeld wordt id deze topic!
Ik kan wel een foto plaatsen maar weet dus niet of het de plant uit de topic is!!![afbeelding verwijderd niet-https]

Jeannette, maar ik zie helemaal geen zaden zitten. Het zijn hele klein bloemetjes en als ze verwelkt zijn zit er ook geen zaad in. Ik denk dat ik toch maar enkele eens laat zitten en kijk wat het wordt.

Ik ben benieuwd, als het de plant is uit de topic wat er dan volgend jaar uit komt, gezien de uitleg van boven!!

Groetjes Rialle
donderdag 26 juli 2007 - 13:22
lisa

Lisa

riaalle, jawel volgens mij is dit een surfinia
wel eenmooi bloemetje fris kluertje vind ik ze heben

lieve groetjes lisa
donderdag 26 juli 2007 - 14:40
corrielat

Corrielat

Is dit niet de diascia? lijkt er heel erg op,
Is kleiner dan surfinia,
donderdag 26 juli 2007 - 14:54
rialle

Rialle

Ja corrie, ik vind ze ook op elkaar lijken. Er was pas nog een topic over de dascia en toen dacht ik dat het de surfinia was!! De dascia schijnt inderdaad kleinere bloemetjes te hebben, terwijl de surfinia toch ook al kleine bloemetjes heeft.

Ik vraag me af hoe en wanneer ik het zaad kan winnen want dat wil ik toch zeker gaan proberen.
Het lijkt me heel leuk om er volgend jaar allerlei kleuren van te krijgen.

Groetjes Rialle
donderdag 26 juli 2007 - 18:38
Fons

Fons

Zaad van surfinia en million bells kan je op de volgende manier bekomen,als de bloem bevrucht is en uitgebloeit ontsaat aan de bloemstengel een verdikking van een zestal milimeter, verwijder enkel het bloemblaadje maar laat dal bolletje gelijkend op een klein nootje zitten tot dat het bruin word,dan plukken en laten drogen in zo´n doosje als ge dat opent bevinden zich een massa zaadjes,deze zaadjes kan je in het vroege voorjaar voorzaaien.
Niet alle bloemetjes worden bevrucht dus kan het soms zoeken zijn naar die zaaddoosjes.
donderdag 26 juli 2007 - 21:18
rialle

Rialle

Dank je Fons, dat is een helder antwoord.
Ik ga het zeker proberen.
Hoe kan het eigenlijk dat er andere bloemen komen volgend jaar, anders dan de "moeder"-plant?
Zal wel een genetische kwestie zijn denk ik.

Bedankt en
Groetjes Rialle
vrijdag 27 juli 2007 - 00:12
hildavw

Hildavw

Als je nog andere soorten van dezelfde bloem in de buurt hebt, kan het zijn dat ze elkaar bestoven hebben, en dan krijg je andere bloemen.
Zouden ze dat ook "vreemdgaan" noemen ?
Hilda
vrijdag 27 juli 2007 - 16:53
Fons

Fons

In de genen van die million bells en surfinia planten en ook de zaadjes zitten een massa elementen van vroegere kruisingen en bijsturingen om tot dat resultaat te komen, elk zaadje is uniek waardoor het eene zaadje ten opzichte van een ander zaadje meer elementen van een bepaalde kleur of mogelijkheid tot hangen of staan heeft wat zich uit na het zaaien vandaar zoveel verschillen zelfs van zaadjes van èèn plant. Surfinia en million bells worden daarom steeds gestekt of in vitro vermeerderd om steeds dezelfde planten te bekomen.
vrijdag 27 juli 2007 - 21:16
rialle

Rialle

O zo zit dat. Wat een spannende plant is dat!
Is net leuk vind ik om te zien wat voor een nakomelingen hij krijgt.
Ik verheug me nu al op volgend jaar............

Groetjes Rialle
vrijdag 27 juli 2007 - 23:33

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon