menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Triumph tulpen

Ga naar meest recente reactie

Eryngium

Eryngium

Hallo ik heb in mijn tuin Triumph tulpen staan. Nu is de vraag of die er terug uit moeten na de bloei of mag ik die ook laten zitten.
woensdag 17 januari 2018 - 21:45
c j de k

C j de k

De meeste tulpen , dus ook Triumph tulpen zijn in principe eenjarig .
Er zijn wel soorten die het wat langer volhouden zoals de rode Charles , Christmas Marvel en Couleur Cardinal zijn soorten die het wat langer volhouden .
Triumph tulpen zijn er ook wel een paar die het langer dan een jaar doen , maar wil je echt tulpen die je min of meer kunt laten verwilderen kies dan voor botanische tulpen en variëteiten of hebriden hiervan .
Succes
donderdag 18 januari 2018 - 19:04
Polplastron

Tekst aangepast

Polplastron

Eenjarig zijn tulpen niet echt (maar ik begrijp wel wat C j de k bedoelt hoor).
Om succesvol terug tot bloei te komen hebben zowat alle tulpen een warme, droge plek nodig om te "overzomeren". De meeste tulpen groeien in streken waar er 's zomers immers niet veel water valt en waar het best broeiend warm kan worden.

De meeste cultivars die je koopt zijn enkel te overzomeren door ze op te graven en droog te bewaren tot ze weer de grond in kunnen in de herfst en helaas is dat niet altijd even succesvol.

Bovendien hebben verschillende tulpen de neiging om dieper te "kruipen" in de grond waardoor ze na een tijd niet meer bloeien als je ze laat staan.

Er zijn echter, zoals hierboven al werd aangegeven, heel wat botanische tulpen (soorten) die wel goed voldoen in de tuin en jarenlang plezier kunnen geven op voorwaarde dat ze ook 's zomers op een warme plek staan die goed afwatert. In mijn tuin staan o.a. Tulipa clusiana, Tulipa clusiana 'Cynthia', Tulipa clusiana 'Lady Jane', Tulipa clusiana var. chrysantha 'Tubergen's Gem', Tulipa clusiana var. stellata, Tulipa cretica 'Archanes', Tulipa dasystemon, Tulipa hageri, Tulipa heweri, Tulipa humilis, Tulipa humilis 'Little Princess', Tulipa humilis 'Alba Coerulea Oculata', Tulipa iliensis, Tulipa kolpakowskiana, Tulipa linifolia, Tulipa neustruevae, Tulipa polychroma, Tulipa pulchella var. violacea, Tulipa saxatilis, Tulipa suaveolens (=Tulipa schrenkii), Tulipa sylvestris, Tulipa tarda, Tulipa tschimganica, Tulipa turkestanica, Tulipa urumiensis en Tulipa whittallii.

Vooral T.turkestanica, T.tarda, T.linifolia, T.sylvestris en de verschillende vormen van T.clusiana voldoen naar mijn ervaring zeer goed in de tuin zonder extra zorgen (buiten een goede bemesting natuurlijk!)

Groeten,
Pol
donderdag 18 januari 2018 - 19:25
Eryngium

Eryngium

Dus wat zou ik dan het beste doen met mijn tulpen laten zitten of dan toch uithalen de grond bij mij is redelijk zanderig. Maar de andere tulpen staan wel in ligte kleigrond.
donderdag 18 januari 2018 - 19:56
Polplastron

Polplastron

Ik zou ze na de bloei en het afsterven van het blad rooien en droog overzomeren. Als dat niet lukt, kan je ze nog altijd weggooien hé!
Nù moet je ze in elk geval met rust laten; 's winters wordt het blad en de wortels aangemaakt en dat wil je vast en zeker niet verstoren!

Groeten,
Pol
donderdag 18 januari 2018 - 20:07
Eryngium

Eryngium

Hartelijk bedankt voor je reactie Pol en ja zal ik zeker doen.
Groetjes,
Thomas
donderdag 18 januari 2018 - 20:11

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon