menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Pelargonium Peltatum piramide

peterdewee15

Tekst aangepast

Peterdewee15

Van de Pelargoniums die ik dit jaar overhoud wil ik een mooie piramide kweken, Echter ik kom nergens op het web een kweekadvies tegen. Ik heb ze nu in een vorstvrije kas staan op het zuiden. Eigenlijk is het een inpandig terras dat ik voor de winterperiode dicht gemaakt heb met kanaalplaat. Hier overwinteren ook onze tropische zangvogels. De temperatuur houden we op ca 15 graden. Vorig jaar zijn de planten ook goed door de winter gekomen. Het is meer een probleem in het voorjaar wanneer de zon schijnt. Het terras ligt pal op het zuiden waardoor de temperatuur fors kan oplopen. Dit jaar wil ik dit onder controle houden met een thermostaat geschakelde ventilator. Die moet ik nog wel instaleren.

Ik denk aan een pot met een doorsnede van 50 cm. De Pelargoniums moeten het hierin jaren volhouden want zo'n zuil verplant je niet zomaar even of bestaat daar ook een truck voor. Kan iemand mij helpen met de aanpak.

- Keuze pot
- Aarde
- Wanneer oppotten
- Hoeveel stuks
- voorbereiding
- Leiden mbv stokken of gaas
- maatregelen tegen omwaaien
- etc

Bij voorbaat dank

Bloemen & Planten

zondag 3 december 2017 - 20:39
LT

LT

Misschien een tip:
Maak een metalen "kerstboom" met overal metalen ringen voor de potten. Bij een regelmatige verdeling groeit dit ook helemaal dicht.
Succes.
zondag 3 december 2017 - 20:59
peterdewee15

Peterdewee15

Is natuurlijk ook een idee. Kunnen de potten jaarlijks elk afzonderlijk overwinteren. Nadeel is dat je elk potje apart water moet geven. Ik wil het toch proberen door een aantal planten op te leiden.

Ik kwam in mijn zoektocht overigens ook deze werkwijze tegen voor eenjarigen.

https://www.youtube.com/watch?v=r3ahEOBgVdE
zondag 3 december 2017 - 21:24
Roeli

Roeli

Je zou aan de bovenkant een reservoir kunnen maken met een draad of slangetje naar elke pot. Hoef je alleen te zorgen dat die bak bovenin water heeft.
maandag 4 december 2017 - 12:35

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon