menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 2

Leliebollen

Ga naar meest recente reactie

Roeli

Roeli

deze vraag heb ik ook bij varia geplaatst omdat er eigenlijk haast bij is.
Van mijn zoon heb ik leliebollen gekregen om in de tuin te zetten.
Had hij beter wat eerder kunnen doen, want daar zal het nu wel te laat voor zijn. Het zijn dus losse bollen en bolletjes, zo uit de pot geschud. Er zijn er 2 bij die al een beetje uitlopen.
Moet ik die nu droog bewaren, weer in een piot zetten en dan droog bewaren of in een pot en dan wat water geven en dan in de warmte zetten.
Help
woensdag 8 november 2017 - 14:30
LT

LT

Je kunt op save spelen i.v.m. het weer. Oppotten, niet te nat, ook niet te warm, vorstvrij is genoeg. In het voorjaar de uitgelopen planten ter plekke poten.
woensdag 8 november 2017 - 15:58
Roeli

Roeli

Dus maar gewoon in een bloempot met potgrond.
Ook water geven, of is de potgrond eerst vochtig genoeg.?

Bedankt Lou.
woensdag 8 november 2017 - 16:09
Polplastron

Polplastron

Gezien lelies in principe winterhard zijn, zou ik ze gerust buiten durven planten ook al is dit niet het beste plantmoment. Persoonlijk zou ik écht wel voor deze optie gaan.

Oppotten in een bloempot kan natuurlijk ook, maar dan mag die pot toch écht niet te warm komen staan anders lopen die lelies op een heel fout moment uit en komen ze er alleen maar zwakker uit hé!
woensdag 8 november 2017 - 18:14
Roeli

Roeli

oef, dus morgen maar in de tuin zetten ?
Er wordt direct geen vorst verwacht.
Dat gaat dus een salomonsoordeel worden.
Jij woont natuurlijk wel een ietsie pietsie zuidelijker dan ik, hier in het noorden van Friesland.
Lou, zeg ook eens wat, en wie , o wie heeft er ook een oordeel over.
Help me
woensdag 8 november 2017 - 18:26
Tuinprins

Tuinprins

De meeste lelie soorten zijn zeer winterhard. Waar ze een hekel aan hebben is veel vocht in de winter. Dit geldt zowel voor zowel als ze in de volle grond staan als in pot. In de zomer willen lelies (vooral in pot) regelmatig een slok water.

Wat nu doen?

Ik zou een deel in de volle grond uitplanten en een deel in een pot zetten. De pot moet aan de droge kant worden gehouden en buiten worden gezet. Niet binnen want dan gaan ze te vroeg uitlopen en krijg je slappe, iele planten. Bij flinke vorst kun je de pot het beste binnen (koele schuur of garage) neer zetten. Opletten dat ze buiten niet te nat komen staan.

De 'bolletjes' zullen volgend jaar nog niet bloeien, die hebben nog wat tijd nodig om bloeibaar te worden.


Gegroet, de tuinprins
donderdag 9 november 2017 - 08:32
Roeli

Roeli

Bedankt, Tuinprins.
Ik zal ze verdelen.
donderdag 9 november 2017 - 09:22
Roeli

Roeli

Heren, ik heb de bollen 2 dagen geleden in de grond gezet.
Dat is dus ..op hoop van zegen.. want ze hebben afgelopen nacht 40 mm water op hun bol gehad.
We zullen volgend jaar wel zien.
zaterdag 11 november 2017 - 10:05

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon