menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Welke beplanting strook voortuin.

waaslandwolf1980

Waaslandwolf1980

Goedemiddag iedereen

Tijdens het aanleggen van de voortuin heb ik beslist om een strook van ca. 1 mtr. te beplanten met Waldsteinia ternata (goudaardbei). Ik kreeg hier echter bijzonder veel onkruid tussen. Zelfs zoveel dat ik na verloop van tijd niet meer zag wat onkruid was en wat de bodembedekker was.
Ik heb dus beslist om dit volledig weg te doen en wil hier nu dus een nieuwe strook aanleggen (zie bijlage).
Grind vind ik ook zo saai dus vandaar mijn vraag, wat zouden jullie doen?
Worteldoek met ... ?

Bloemen & Planten

dinsdag 19 september 2017 - 13:30
Wannus

Wannus

Misschien heb je Waldsteinia te ver van elkaar geplant . Meer planten dan wordt aangegeven per vierkante meter . Ik plant ze 4 x 4 (per vierkante meter ) dus 16 stuks . Een zeer sterke bodembedekker , bij lange droogte zoals dit jaar af en toe eens water geven , groeit zeer snel toe en verder geen problemen .
dinsdag 19 september 2017 - 18:32
satomi

Satomi

Is de voorkant de (half)schaduwkant, dan kan je Epimedium rubra planten; blijft mooi groen 's winters en groeit snel toe. In het voorjaar staan er mooie bloemetjes op: https://appeltern.nl/nl/tuinwinkel/beplanting/vaste_planten/vaste_planten_op_alfabet/epimedium_x_rubrum_-_p9/
Ook Epimedium x warleyense 'Orangekönigin' is een mooie, groenblijvende variant en er zijn nog meer bladhoudende Epimediums.
Is het de zonkant, dan zou je eens Alchemilla erythropoda of A. alpina kunnen bekijken. Vrouwenmantel groeit snel dicht, zeker als je de goede aantallen planten aanhoudt. Andere suggesties: Persicaria affinis 'Darjeeling Red', Bergenia cordifolia cv.'s, Helianthemum cv.'s, tijmsoorten etc. Verder kan je ook lage conifeertjes aanplanten in kleurcontrast met de Hakonechloa die je hebt staan. Heesters als Cotoneaster 'Streib's Findling' zijn ook een goede bodembedekking. Enfin, hier vind je er nog meer: https://www.modeltuinenzwanenburg.nl/wintergroene-bladhoudende-bodembedekkers/
donderdag 21 september 2017 - 11:48
satomi

Satomi

Verder moet je er natuurlijk rekening mee houden dat vaste planten er gemiddeld zo'n drie jaar over doen om een mooi dicht tapijt te vormen. Heesters en coniferen doen er gemiddeld nog langer over. In de tussentijd zal je regelmatig handmatig moeten wieden want anders neemt het onkruid weer de overhand. Dat zal je sowieso bij moeten houden, ook als het 'tapijt' dicht gegroeid is. Zonder onderhoud geen tuin zonder of met weinig onkruid.

donderdag 21 september 2017 - 11:52

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon