menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bloeiende planten die snel uitbreidt

Ga naar meest recente reactie

elkedagweer

Elkedagweer

Hallo

ik ben op zoek naar een plant die leuk bloeit maar zich ook redelijk snel uitbreidt.
Geen geranium of rudbeckia fulgida, want die heb ik al
Iemand een idee?

Dank
Ron
zaterdag 2 september 2017 - 20:08
WiPe

WiPe

Keuze genoeg. Zon, schaduw, nat, droog, hoogte, kleur????
zaterdag 2 september 2017 - 22:33
Polplastron

Polplastron

En welke grondsoort heb je (ongeveer)?
zondag 3 september 2017 - 08:12
elkedagweer

Elkedagweer

Halfschaduw of zon
hoogte vanaf zo'n 15 com
kleur maakt niet niet, alleen geen geel
zandgrond
zondag 3 september 2017 - 09:10
rosetteb

Rosetteb

Al eens gedacht aan Phuopsis? Wordt wel geen 15 cm maar vormt een mooi tapijt met roze bloemen. Als de 1e bloei voorbij is of als hij te ver gegaan is kan je alles afknippen, de plant loopt weer frisgroen uit en begint opnieuw te bloeien.
zondag 3 september 2017 - 12:30
elkedagweer

Elkedagweer

Hai RosetteB, ik zie dat de Phuopsis zo'n 20-30 cm wordt . Das prima.
Alles wat hoger is dan 15 cm is prima. Lijkt me leuke plant. Die gaan we aanschaffen.

Meer tips zijn welkom

Ron
zondag 3 september 2017 - 12:39
elkedagweer

Elkedagweer

Oeps, zie dat de phuopsis niet verkrijgbaar is hier in de omgeving
zondag 3 september 2017 - 13:10
Polplastron

Polplastron

Stachys monieri "Hummelo" is een heel dankbare plant; hij breidt zichzelf niet echt snel uit, maar na een jaar kan je de planten al delen en op die manier snel een heel oppervlakte bedekken. Onkruid komt er bij deze planten niet door!

In halfschaduw zou je ook kunnen denken aan de varen Polypodium vulgare of een van de cultivars.

Denk ook eens aan Phygelius (Kaapse fuchsia); deze is te verkrijgen in verschillende kleuren en bloeit wat later op het jaar.

Wat tuingeraniums betreft, hoop ik overigens dat je beseft dat er honderden soorten en cultivars zijn die in een gemengde aanplanting echt wel voldoende variatie kunnen bieden.

Groeten,
Pol
maandag 4 september 2017 - 12:21
Carib

Carib

Helemaal eens met Pol. Geranium Anne Thomson is mijn absolute favoriet: hij loopt uit met mooi geelgroen blad en begint te bloeien in mei en bloeit dan maandenlang onafgebroken door. Hij bloeit nu nog steeds volop, zonder dat hij tussentijds een keer afgeknipt moet worden wat bij veel geraniums wel het geval is. Met één plant bedek je aan het eind van de zomer bijna een vierkante meter. Persicaria amplexicaulis is ook een langbloeiende favoriet die het graag breed laat hangen. Er zijn cultivars in wit en vele tinten roze en rood. Beide planten gedijen zowel in zon als in halfschaduw.
maandag 4 september 2017 - 18:40
WiPe

WiPe

Phlomis russeliana. Maar kijk eens op vasteplant.be en selecteer daar de machoplanten. Dat zijn allemaal plante die flink uitbreiden.
maandag 4 september 2017 - 23:20
elkedagweer

Elkedagweer

dank jullie
dinsdag 5 september 2017 - 20:56

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon