menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wat heeft mijn vlibderorchidee?

Ga naar meest recente reactie

Linda83

Linda83

Ik zat dat mijn vlinderorchidee ineens hele rare stippen heeft. Dit ken ik echte niet. Wie heeft enig idee wat het is?

Bedankt voor jullie antwoord

Bloemen & Planten

dinsdag 29 augustus 2017 - 23:34
Roeli

Roeli

wolluis ?
woensdag 30 augustus 2017 - 10:40
zuurtje

Zuurtje

Als dat zo is, heel gauw apart zetten en behandelen met wattenstaatje met spiritus
Ineke
woensdag 30 augustus 2017 - 11:36
rosetteb

Rosetteb

Vermoedelijk is dit wolluis. Is moeilijk weg te krijgen bij orchideeën. Ik ben niet te vinden voor chemische middelen, daarom:
neem een vochtig doekje of keukenpapier en maak de bladeren helemaal proper. Als het wolluis is moet dit gemakkelijk te verwijderen zijn. Meng afwasprodukt met een beetje water en met een borsteltje geef je de plant een sopje. Overal waar je maar aankunt ga je met je borsteltje over want wolluis nestelt zich in de oksels van de plant, zelfs in de grond, ook de onderkant van de bladeren niet overslaan. Dit wekelijks herhalen tot zolang je nog witte pluis ziet verschijnen. Dit is een geduld werkje maar het helpt.
woensdag 30 augustus 2017 - 12:33
Linda83

Linda83

Gelukkig geen wolluis. Het zijn een soort gaten in het blad. Heel vreemd.
woensdag 30 augustus 2017 - 20:01
satomi

Satomi

Staat ze voor een raam waar veel zon op komt? Het lijkt nl. op zonnebrand. In dat geval hebben nieuwe bladeren er geen last van (of ze moeten ook veel zonlicht krijgen komend jaar). Deze plekken gaan dan niet meer weg.

Kijk voor de zekerheid aan de onderkant van het blad of je geen spintmijten ziet.
vrijdag 1 september 2017 - 15:11
Linda83

Linda83

Bedankt voor je reactie! Heeft inderdaad voor een raam gestaan waar veel zon op komt.
Ik zie geen spint zitten. Helaas had mijn vlinderstruik dit buiten wel. Hopelijk heb ik het niet per ongeluk mee naar binnen genomen!
zaterdag 2 september 2017 - 09:52
satomi

Satomi

Waarschijnlijk niet, Linda. Spintmijt houdt meer van planten dan van mensen Als je vlinderstruik er veel last van heeft dan kan je de struik eenpaar weken lang 's morgens helemaal doornat spuiten, ook aan de onderkant. Spint houdt niet van een natte omgeving.
maandag 4 september 2017 - 16:06

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon