menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Alles hakselen?

Ga naar meest recente reactie

martine van g

Martine van g

Ik vraag me af of je zomaar alles kan hakselen en daarna verspreiden tussen je planten.
Is het mogelijk om siergrassen te hakselen? Wat als er zaden in de planten staan, ga je die dan niet verspreiden over de hele tuin waardoor je ongewenste zaailingen creëert


tuingroetjes,

vgm
donderdag 17 augustus 2017 - 11:55
Tuinprins

Tuinprins

Ligt er waarschijnlijk aan om welk siergras het gaat. Miscanthus, Calamagrostis acutiflora en Panicum virgatum zaaien zich bij mij niet uit dus die zul je zonder gevaar van ongewenste verspreiding wel kunnen hakselen. Achnaterum brachytricha (diamantgras) zaaide zich hier behoorlijk uit (inmiddels verwijderd uit de tuin) dus lijkt het me dat je die beter niet kunt gebruiken.


Gegroet, de tuinprins
donderdag 17 augustus 2017 - 20:28
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Ik haal voor alle zekerheid de pluimen of zaden er eerst af. Daarna door de hakselaar. Maar inderdaad je kunt niet zo maar klakkeloos alles erdoor jassen.
vrijdag 18 augustus 2017 - 12:29
Carib

Carib

Ik neem aan dat je alleen in het voorjaar grassen afknipt en hakselt? Dan zijn de zaden in de winter toch allang verspreid? Hier zaait het diamantgras zich maar beperkt uit. Ik vind het een prachtgras. Ik heb geen hakselaar, dus ik gooi alles gewoon op de composthoop. Siergras gaat op een aparte hoop, want dat composteert heel erg langzaam.
vrijdag 18 augustus 2017 - 14:51
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Inderdaad Carib. Het siergras gaat er in het voorjaar af en dan komt het op mijn pad. Het groene afval komt op de composthoop. Ook de bamboe doe ik niet in mijn compost. Mijn paden kan ik zo redelijk bedekken.
vrijdag 18 augustus 2017 - 15:36
Carib

Carib

Dan zou ik niet moeilijk doen en alles hakselen, want de zaden van de grassen zijn tegen die tijd er toch allang uitgevallen of opgegeten. Als ik trouwens een hakselaar had dan zou ik best wat gehakseld gras op de composthoop doen, want een mengsel van droog en nat ofwel groen en bruin is juist prima. Alleen als je de resten van de bruine grassen er zo in hun geheel op gooit, dan vormen ze een te droge laag die de rest ook droog houdt en ook heel moeilijk te mengen zijn. En het zijn teveel grassen om ze klein te knippen.
vrijdag 18 augustus 2017 - 19:26
martine van g

Martine van g

Soms doe ik de grassen reeds af in het najaar. Geen probleem?
maandag 21 augustus 2017 - 13:49
onnobakker21

Onnobakker21

Ik las deze draad over het hakselen van grassen. Ik overweeg een handelaar te kopen die de taaie bladen en stengels van grassen aankan. Dus niet gaat winden en oprollen. Iemand ervaring met een merk?
vrijdag 10 november 2023 - 08:24
Joukje Smeding

Tekst aangepast

Joukje Smeding

Deze versnipperaar gebruik ik al jaren. Zie foto .Het mes kun je nog omdraaien voor tweede gebruik. Om dit eruit te krijgen moet je aan de onderkant van het mes zijn. Krijg ik hulp bij. Een hoge schacht vind ik veiliger. Bij veel nat groenafval altijd even een tak zo nu en dan om verstopping te voorkomen. Beter is het om het groenafval droog te verwerken. Herfstasters enz. Gaat op de compost met natte stukken karton. En lavameel. Losse messen zijn nu iets duurder. Eerst 15 euro en nu 27 euro. De onderste klep kun je nog inklappen en er zitten wielen onder en best een redelijk dik en lang snoer. Een enkele keer loopt hij vast en dan kun je de draaiknoppen gebruiken om de groene kap te verwijderen.wel de stroom er even uit.

Bloemen & Planten

vrijdag 10 november 2023 - 11:18
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Technische gegevens.

Bloemen & Planten

vrijdag 10 november 2023 - 11:20
Joukje Smeding

Tekst aangepast

Joukje Smeding

En hoge schacht dus veiliger. Dit is dubbelop, maar krijg ik niet wwg
vrijdag 10 november 2023 - 11:20
Joukje Smeding

Tekst aangepast

Joukje Smeding

Het snoer de handschoenen en een veiligheids bril prop ik bovenin. En er zitten wielen onder. En tegenwoordig gaan mijn dunne bamboe scheuten er ook in. De dikke takken gebruik ik voor in de tuin. Zie nu dat alles is overgenomen door Stihl. Is in de aanbieding. Maar wat een prijs vragen ze nu!! 520 ongeveer. Bij Kraakman tuinmachines in de aanbieding.

Bloemen & Planten

vrijdag 10 november 2023 - 11:24
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Kortere hals nog goedkoper bij Kraakman.

Bloemen & Planten

vrijdag 10 november 2023 - 12:48

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon