menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Rozen database

Bates

Bates

Beste vrienden,

De afgelopen weken heb ik heel wat van Europa mogen bezichtigen en niets zo fijn als wat tuinen en parken bezoeken om de drukke werkdag af te sluiten.

Geprikkeld door alle geuren en kleuren heb ik voor mezelf besloten om een rozen database aan te maken.
Een eenvoudig te consulteren overzicht met: naam roos, familie, type, locatie ( via de postcode kan je deze pinnen op Google Maps) timestamp en een link naar een foto of wikipagina.

Zo heb ik een interactief bestand met niets dan fijne reisherinneringen.
Nu , als leek in de rozen, vroeg ik me af welke andere info nuttig zou kunnen zijn om aan de database toe te voegen.
Alvast bedankt!
maandag 26 juni 2017 - 19:33
Polplastron

Polplastron

Als je de naam van de roos al noteert, sta je al heel ver.

De familie erbij zetten is leuk en interessant, maar niet altijd makkelijk gezien over heel wat (oude) rozenvariëteiten best wel wat discussie is bij welke groep ze horen; vooral bij de damascener-, centifolia- en bourbon-rozen treedt nogal eens twijfel op, maar ook de theerozen zijn niet allemaal even "zuiver". Een goede referentie hiervoor is wel het boek van Charles en Brigit Quest-Ritson of de boeken van Martyn Rix.

Wat mij vooral interesseert bij rozen is de oorspronkelijke veredelaar en het jaartal, maar dat komt vooral omdat ik me bezig houd met oude rozen. Als je moderne rozen beschrijft kan je daar best ook de registratienaam bijzetten bijvoorbeeld MEInivoz voor Rosa "Paul Ricard".

De hoogte en een beschrijving van de kleur is leuk en bijzondere kenmerken als vorm en kleur van de stekels ("doorns"), bladeren, ... indien deze afwijken van het gangbare zoals bijvoorbeeld bij Rosa omeiensis var.pteracanta of Rosa fedschenkoana.

Veel succes met je mooie initiatief en moest je vastlopen met iets, laat het dan hier of via PM maar weten.

Groeten,
Pol
dinsdag 27 juni 2017 - 10:56
Bates

Bates

Dank je Pol voor je input.
Allemaal info waar ik nog niet eens aan had gedacht.

In deze fase zou ik graag het skelet van mijn DB maken en zodra dat af is zal ik je contacteren voor leuke add ons toe te voegen.
dinsdag 27 juni 2017 - 21:02
Polplastron

Polplastron

Perfect!
woensdag 28 juni 2017 - 15:40

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon