menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Welke planten?

Ga naar meest recente reactie

pvbngn

Pvbngn

weet iemand wat voor een plant dit is?

Bloemen & Planten

zaterdag 20 mei 2017 - 15:00
pvbngn

Pvbngn

en deze!

Bloemen & Planten

zaterdag 20 mei 2017 - 15:00
pvbngn

Pvbngn

en deze....

Bloemen & Planten

zaterdag 20 mei 2017 - 15:01
pvbngn

Pvbngn

en deze...

Bloemen & Planten

zaterdag 20 mei 2017 - 15:01
minouke

Minouke

1) Equisetum arvense - Heermoes, akkerpaardenstaart
2) ?
3) lijkt me Glechoma hederacea - Hondsdraf te zijn.
4) ?
zaterdag 20 mei 2017 - 15:05
leerling

Leerling

heremoes
vrouwenmantel (Alchemilla Mollis)
hondsdraf
boterbloem
zaterdag 20 mei 2017 - 21:57
Tuinprins

Tuinprins

En ik maar denken dat scholieren zelf hun huiswerk moeten maken .....
zondag 21 mei 2017 - 06:49
pvbngn

Pvbngn

ik heb al 25 andere planten en dieren moeten determineren en hier kwam ik gewoon echt niet uit!
zondag 21 mei 2017 - 12:07
leerling

Leerling

@Tuinprins

Niet bij stilgestaan. Foto's van gedroogde planten had een belletje moeten doen afgaan.
zondag 21 mei 2017 - 13:08
Polplastron

Tekst aangepast

Polplastron

Waarom kunnen mijn collega's hun leerlingen nu eens niet duidelijk maken dat ze de planten moeten determineren ALVORENS ze te drogen!!!! (Of luisteren hun leerlingen gewoon niet als er zinvolle zaken worden gezegd?)

In elk geval; er bestaat zo'n mooi boekje waarin je alle info vindt om te determineren; ik zag er onlangs in mijn eigen school nog een kast vol van staan dus de collega's van biologie gebruiken ze blijkbaar nog wel degelijk!

Alvast een tip; die eerste plant is volgens mij geen Equisetum!

Groeten
Pol
maandag 22 mei 2017 - 08:29
Carib

Carib

En de tweede geen vrouwenmantel.
maandag 22 mei 2017 - 15:59
leerling

Leerling

@Polplastron
Waarom kunnen mijn collega's hun leerlingen nu eens niet duidelijk maken dat ze de planten moeten determineren ALVORENS ze te drogen!!!!


Toen wij vroeger een herbarium moesten aanleggen, kregen wij de namen van de planten die we moesten verzamelen en drogen. (Ik herinner me nog dat ik weken tevergeefs gezocht heb naar herderstasje. Meestal vlot te vinden langs spoorwegbermen, maar toen nergens te bespeuren.)

Hoe gaat dat dan nu?
maandag 22 mei 2017 - 19:01
Polplastron

Tekst aangepast

Polplastron

Dat is ook een manier, maar dan krijg je inderdaad het "excuus" dat sommige dingen niet gevonden worden.

Toen ik mijn lerarenopleiding deed (zo'n 20 jaar geleden) moesten wij gewoon een x-aantal planten zoeken en determineren. Hiervoor kregen we toen bijna een academiejaar de tijd.
Ik heb toen voor een deel vals gespeeld door een aantal planten te nemen die ik reeds kende, maar meer dan de helft moest ik toch determineren met dat beruchte groene, bruine of rode boek dat breder dan lang was ...

Als leerkracht vind ik het fantastisch om te zien dat de jeugd het internet gebruikt om info te zoeken; de tijd van uren in de bibliotheek zitten om iets te zoeken wat je daar vaak toch niet vond, is gelukkig voorbij. Vragen stellen op fora vind ik ook best o.k. als het gaat om één of twee plantjes waarbij men twijfelt en zelf zegt; "Ik twijfel tussen ... en ..."

Om hier nu echter het huiswerk van een of andere student te gaan maken ... daar heb ik toch wat problemen mee vanuit verschillende perspectieven: werkattitude, zelfstandigheid, vakkennis, ...

Dit is trouwens een euvel dat ieder jaar weerkeert. Wat mij betreft mogen de studenten in kwestie de naam en contactgegevens van hun school/academie/leerkracht ... eens doorgeven zodat ik een pedagogisch-didactische tip kan doorsturen naar mijn collega's om hun studenten beter op weg te helpen .... Haha!

Ik heb gezegd ...

Groeten,
Pol
maandag 22 mei 2017 - 20:01
Polplastron

Polplastron

Dit was overigens dat boekje waar ik destijds mee werkte en dat nog steeds gebruikt wordt:

Bloemen & Planten

maandag 22 mei 2017 - 20:04

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon