Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Waarom kunnen mijn collega's hun leerlingen nu eens niet duidelijk maken dat ze de planten moeten determineren ALVORENS ze te drogen!!!! (Of luisteren hun leerlingen gewoon niet als er zinvolle zaken worden gezegd?)
In elk geval; er bestaat zo'n mooi boekje waarin je alle info vindt om te determineren; ik zag er onlangs in mijn eigen school nog een kast vol van staan dus de collega's van biologie gebruiken ze blijkbaar nog wel degelijk!
Alvast een tip; die eerste plant is volgens mij geen Equisetum!
Waarom kunnen mijn collega's hun leerlingen nu eens niet duidelijk maken dat ze de planten moeten determineren ALVORENS ze te drogen!!!!
Toen wij vroeger een herbarium moesten aanleggen, kregen wij de namen van de planten die we moesten verzamelen en drogen. (Ik herinner me nog dat ik weken tevergeefs gezocht heb naar herderstasje. Meestal vlot te vinden langs spoorwegbermen, maar toen nergens te bespeuren.)
Dat is ook een manier, maar dan krijg je inderdaad het "excuus" dat sommige dingen niet gevonden worden.
Toen ik mijn lerarenopleiding deed (zo'n 20 jaar geleden) moesten wij gewoon een x-aantal planten zoeken en determineren. Hiervoor kregen we toen bijna een academiejaar de tijd.
Ik heb toen voor een deel vals gespeeld door een aantal planten te nemen die ik reeds kende, maar meer dan de helft moest ik toch determineren met dat beruchte groene, bruine of rode boek dat breder dan lang was ...
Als leerkracht vind ik het fantastisch om te zien dat de jeugd het internet gebruikt om info te zoeken; de tijd van uren in de bibliotheek zitten om iets te zoeken wat je daar vaak toch niet vond, is gelukkig voorbij. Vragen stellen op fora vind ik ook best o.k. als het gaat om één of twee plantjes waarbij men twijfelt en zelf zegt; "Ik twijfel tussen ... en ..."
Om hier nu echter het huiswerk van een of andere student te gaan maken ... daar heb ik toch wat problemen mee vanuit verschillende perspectieven: werkattitude, zelfstandigheid, vakkennis, ...
Dit is trouwens een euvel dat ieder jaar weerkeert. Wat mij betreft mogen de studenten in kwestie de naam en contactgegevens van hun school/academie/leerkracht ... eens doorgeven zodat ik een pedagogisch-didactische tip kan doorsturen naar mijn collega's om hun studenten beter op weg te helpen .... Haha!