menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Ceanothus thyr. repens ( herfstsering)

Liselotje musje

Liselotje musje

wie weet dit: ik houd niet zo van de geur van seringen, maar vind deze kleine struik wel erg mooi en past goed in onze tuin.
weet iemand of de bloemen van deze kleine sering ook geurt?
vrijdag 28 april 2017 - 09:57
charlotje

Charlotje

Hallo Liselotje musje
Hier kruipt de Ceanothus ook door de tuin en ze geurt wel, maar niet te vergelijken met het zwoele, zware Seringparfum en omdat ze zo laag blijft, moet je er echt met je neus boven gaan hangen om het waar te kunnen nemen.

Bij mij bloeit ze nu volop en ik snap de naam 'Herfstsering' niet goed.
Ze moet wel tegen de vorst afgeschermd worden.

Veel suk-6

Bloemen & Planten

vrijdag 28 april 2017 - 12:20
Liselotje musje

Liselotje musje

dank je, Charlotje,

ja, ik snapte de naam ook al niet zo goed, herfstsering, en dan denk je toch ook dat ie in de herfst bloeit?
maar fijn, dan plant ik ,m gewoon, wel afschermen tegen de vorst dus....
vrijdag 28 april 2017 - 13:06
Polplastron

Polplastron

Hier is weer een mooi argument om botanische namen te gebruiken i.p.v. Nederlandse namen. Die Nederlandse namen worden overigens vaak te pas en te onpas gebruikt voor alle leden van een bepaald plantengeslacht terwijl ze eigenlijk maar gelden voor één bepaalde soort. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Fritillaria; deze planten worden hier op Tuinadvies te pas en te onpas benoemd als "kievitsbloem" of "keizerskroon" terwijl deze namen eigenlijk enkel horen bij respectievelijk Fritillaria meleagris (en variëteiten) en Fritillaria imperialis (en variëteiten).

Ceanothus kende ik zelf overigens enkel onder de Nederlandse naam "Amerikaanse sering". De naam "herfstsering" wordt eerder gebruikt voor vlinderstruiken van het geslacht Buddleja. Lekker verwarrend dus als je mensen aanraadt om eens een "herfstsering" aan te planten ...

In elk geval is Ceanothus zelfs niet dicht verwant aan Syringa (de échte sering) noch aan Buddleja ("vlinderstruik" of "herfstsering"). De eerste hoort bij de wegedoornfamilie (Rhamnaceae), de tweede hoort bij de helmkruidfamilie (Scrophulariaceae) en de derde hoort bij de olijffamilie (Oleaceae). De enige overeenkomst die ze hebben is de vage gelijkenis in bloemvorm.

Botanische namen zijn dus nog altijd het meest interessant, al kan je daar ook verrast worden door alle verschuivingen die er in de wetenschap gebeuren. Tuiniers houden daar echter meestal geen rekening mee en dus blijft Dodecatheon ("twaalfgodenkruid") nog altijd Dodecatheon terwijl het eigenlijk intussen een Primula geworden is ...

Groeten,
Pol
vrijdag 28 april 2017 - 13:19

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon