menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Sedum herbstfreude

Ga naar meest recente reactie

Liselotje musje

Liselotje musje

wie weet of de bloemen van sedum herbstfreude geuren? dit i.v.m. hooikoorts/allergie?
dinsdag 25 april 2017 - 19:58
Willy Nijhoff

Willy Nijhoff

Nee, ze geuren niet, Staan in mijn tuin.
dinsdag 25 april 2017 - 20:00
Liselotje musje

Liselotje musje

harstikke fijn!
dinsdag 25 april 2017 - 20:28
Tuinprins

Tuinprins

'Geuren' heeft toch weinig met allergie/hooikoorts te maken? De bloemen van een berk of hazelaar geuren ook niet maar toch zijn er heel wat mensen die er last van hebben.


Gegroet, de tuinprins
woensdag 26 april 2017 - 06:56
Polplastron

Polplastron

Geuren heeft inderdaad niets met allergie te maken.
Allergieën zijn reacties op organische of anorganische stoffen waar het lichaam normaal gezien niet op zou moeten reageren.

De hooikoortsachtige allergieën geven problemen bij contact met stuifmeel (pollen); het zijn dan ook die planten die met de wind bestoven worden die problemen geven. Planten met bloemen geven normaal gezien weinig tot geen problemen gezien zij hun stuifmeel veel minder loslaten in de lucht.

In een allergiearme tuin zou je dus best geen windbestuivers zoals grassen, berken, coniferen, hazelaars, eiken, ... kunnen aanplanten. Het is echter wel zo dat pollen zeer klein zijn en dus heel ver kunnen meereizen op de wind. Een allergiearme tuin is dus zeker geen garantie tegen allergie.
Mensen met hooikoortsachtige allergieën zijn vaak goed af aan zee, maar ook in de stad heb je vaak minder last omdat daar net minder windbestuivers aanwezig zijn.

Groeten,
Pol
woensdag 26 april 2017 - 08:05
Liselotje musje

Liselotje musje

oke, ik ruik altijd aan de bloemen,maar dat zegt dus niks. de hibiscus oceau blue en sedum herbstfreude zijn geen windbestuivers toch, hier komen bijen en vlinders op af, ook op de hibiscus trouwens? wie weet dat?
woensdag 26 april 2017 - 09:57
Polplastron

Tekst aangepast

Polplastron

Windbestuivers hebben geen erg opvallende bloemen. Van het moment dat je grote bloemschermen ziet of bloemen met de typische opbouw met kelk en kroon (denk hierbij aan tulpen, rozen, hibiscus, ...) weet je dat het geen windbestuivers zijn.

Bloemen zijn immers het uithangbord van de plant om bestuivers te lokken en daarom zijn ze vaak groot, staan ze met veel bij elkaar en/of hebben ze opvallende kleuren (al is er een heel spectrum aan kleuren dat wij niet zien, maar de insecten wel).

Of er op een plant veel bijen en andere insecten afkomen hangt van heel wat elementen af; de geur van de bloemen, de kleuren, de hoeveelheid nectar die de bloem lijkt te bieden, ... Sommige planten zetten meer in op geur, andere meer op kleur, andere doen weer andere trucjes zoals zich vermommen als een vrouwtje van een bepaalde insectensoort (denk aan veel orchideeën), ... Gevulde bloemen zoals bij vele rozen het geval is, lokken beduidend minder insecten dan enkelvoudige, meer toegankelijke bloemen. Toch zijn rozen nooit windbestuivers en zullen ze dus normaal gezien niet tot allergische reacties leiden.

Sommige planten combineren overigens windbestuiving en bestuiving door insecten. Denk hierbij aan de wilg; deze heeft eigenlijk nogal typische "bloemen" voor een windbestuiver, maar trekt tegelijk toch massa's bijen en hommels aan die meehelpen aan de bestuiving. Door het feit dat het echter ook een deel via de wind geschiedt, is wilg wel een plant waar mensen allergisch op kunnen reageren.
woensdag 26 april 2017 - 10:09
Liselotje musje

Liselotje musje

polplastron, bedankt voor je heldere uitleg!
en wat betreft kleinere struikjes of bodembedekkers,bijv. hebe, druifheide, rotsheide, die hebben ook niet opvallende bloemetjes, deze zijn of klein of wit, kunnen dit ook windbestuivers zijn? of zit ik hier veelal wel veilig mee.
woensdag 26 april 2017 - 12:23
Polplastron

Polplastron

Hebe, druifheide en rotsheide zijn geen windbestuivers.
Hoed je wel voor grassen; deze zijn allemaal windbestuivers en leveren vaak de grootste problemen. Buiten de grassen komen de meeste windbestuivers overigens vooral bij de bomen en hogere struiken voor.
woensdag 26 april 2017 - 14:44
Liselotje musje

Liselotje musje

harstikke fijn dat je er verstand van hebt, ik heb meerdere keren gevraagd bij tuincentra, maar niemand die er iets van af weet,
ja, grassen had ik al van gehoord, dat wist ik wel.

Leucothoe walteri Zeblid en Heuchera zal dan ook wel een goede keus zijn? ( heb ze al gekocht maar nog niet gepland) was er nog een beetje onzeker over.
woensdag 26 april 2017 - 18:09
Liselotje musje

Liselotje musje

haha zie ineens dat ik dat al gevraagd had leucothoe walteri zeblid is druifheide toch?
Heuchera wil ik graag nog even weten of deze geen windbestuiver is.
woensdag 26 april 2017 - 19:38
Polplastron

Polplastron

Is Heuchera een gras, struik of boom? Nee ... dus ... is het meestal een goede keuze!
En ja hoor; het is een goede keuze: deze planten hebben echte bloemen en worden door insecten bestoven!
=> Excuses voor bovenstaande; beroepsmisvorming!

Groetjes,
Pol
woensdag 26 april 2017 - 20:17
Liselotje musje

Liselotje musje

harstikke bedankt voor je uitleg, het is me allemaal goed duidelijk geworden, kan met een gerust hart mijn tuintje inrichten. hooikoorts zal er wel zijn als het gewoon in de lucht zit maar weet nu dat ik niet de "verkeerde" planten in mijn tuintje zet.

groetjes Lia
woensdag 26 april 2017 - 20:46
Polplastron

Polplastron

Veel succes ermee! En als je nog vragen hebt, stel ze gerust op het forum hé!
donderdag 27 april 2017 - 08:00
Liselotje musje

Liselotje musje

hallo Pol,

nog even een vraagje: wat hooikoorts betreft: foeniculum vulgare purpureum heb ik aangeschaft, hoe zit het met kruiden, altijd goed? gr. Lia
vrijdag 28 april 2017 - 11:24
Polplastron

Polplastron

De meeste kruiden zijn inderdaad geen windbestuivers: stel je weer de vraag: zijn het grassen of hogere struiken of bomen? Zo ja ... dan is er een kans dat het windbestuivers zijn (grassen altijd natuurlijk), zo nee ... 99,9% kans dat het geen windbestuivers zijn.

De meeste kruiden zijn geen grassen, struiken of bomen, dus hier is geen "gevaar". Dille, venkel, lavendel, munt, kervel, basilicum, ... zijn allemaal vaste of eenjarige planten die door insecten bestoven worden.

Groeten,
Pol
vrijdag 28 april 2017 - 13:05
Liselotje musje

Liselotje musje

harstikke fijn, heel duideliljk, ik begin ,m goed te snappen!!!! gr. Lia
vrijdag 28 april 2017 - 13:10
Polplastron

Polplastron

ik begin ,m goed te snappen!!!!


Dat is de bedoeling hé! Pas op; ik ga niet zeggen dat mijn "trucje" helemaal botanisch juist is, maar ik ben er wel van overtuigd dat jij er heel wat verder mee geraakt bij twijfel!
Succes nog en ... als je toch twijfelt, dan stel je je vraag hier maar hé, ik heb er geen enkel probleem mee hoor!
vrijdag 28 april 2017 - 13:22

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon