menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Raar bloeigedrag.

Ga naar meest recente reactie

Kleinedikken

Kleinedikken

Precies een jaar geleden kocht ik bij de Aldilidl? een mooie plant met een twintigtal reeds gezwollen bloemknoppen op het randje van bloeien..
Helaas kwamen deze niet uit. De bloemknoppen ter grootte van een duiven ei vielen echter ook niet af, of verdroogden niet. Een jaar later ziet de plant er nog precies zo uit als de dag dat ik hem kocht.
Maar sinds enkele dagen gaan enkele van die overjaarse bloemknoppen open en verschijnen er prachtige grote bleekroze bloemen. Zo'n sterk vertraagde bloei heb ik nog nooit gezien.
Ondertussen ben ik de naam vergeten. Weet iemand hoe deze plant noemt?

Groetjes,
kd

Bloemen & Planten

woensdag 1 maart 2017 - 13:25
Polplastron

Polplastron

Dit is volgens mij een variëteit van Camelia.
Over de bloei, groei en/of verzorging kan ik niks zeggen gezien ik er zelf geen ervaring mee heb.
Hopelijk weten anderen meer.

Groeten,
Pol
woensdag 1 maart 2017 - 14:11
sjackheijbo16

Sjackheijbo16

ik denk het zelfde variëteit van Camelia.maar erg raar dat er 1 jaar de knoppen er gewoon aangebleven zijn en nu pas open gaan
woensdag 1 maart 2017 - 16:49
Tuinprins

Tuinprins

Het komt vaker voor dat planten getraumatiseerd raken door een verblijf bij de AldiLidl
woensdag 1 maart 2017 - 17:40
Roeli

Roeli

Is een camelia.
Waarschijnlijk Lidl. Die heeft ze eigenlijk altijd in het voorjaar te koop.
woensdag 1 maart 2017 - 18:35
LT

LT

Camellia japonica
woensdag 1 maart 2017 - 19:32
Dunya

Dunya

Grappig Tuinprins.
Ik heb er verleden jaar 2 gekocht bij de Aldi en die doen het goed eigenlijk. Ik heb ze natuurlijk onmiddellijk in de tuin geplant.
donderdag 2 maart 2017 - 08:03
Tuinprins

Tuinprins

Het kan zijn dat de plant behandeld is met chemische middelen die de groei remmmen en/of de vorming van knoppen bevorderen. In de boomkwekerijsector wordt regelmatig gebruik gemaakt van dit soort middelen omdat de consument het liefst niet al te grote planten koopt die toch veel bloemknoppen hebben. Verder zit je met de vervoerskosten: van grote planten passen er minder op een veilingkar (een 'deentje' worden die in de handel genoemd) dus het loont om planten compact te houden.

Als de concentratie van groeiremmers te hoog is kunnen planten van slag raken. Ik heb eens in een bekende tuincentraketen van die kleine roosjes gezien die van dat rare, kleine blad hadden. Met grote waarschijnlijk werd dit veroorzaakt door een te hoge concentratie groeiremmer.


Gegroet, de tuinprins
donderdag 2 maart 2017 - 08:32
Kleinedikken

Kleinedikken

Bedankt allemaal voor de reacties Het is idd een Camelia.
Ik neem aan dat tuinprins gelijk heeft en dat het rare gedrag te wijten is aan de behandeling om de planten op het tijdstip van de verkoop kunstmatig in bloei te trekken.
Het is wel de eerste keer dat ik meemaak dat een plant die op het punt staat te bloeien, in die mate dat de kleur van de bloem al zichtbaar is, zolang in de knop blijft en dan toch nog uit die knoppen bloeit... Als de bloeiomstandigheden ongunstig zijn, vallen ze meestal na een tijdje af.
donderdag 2 maart 2017 - 13:46

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon