menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Clematis

Ga naar meest recente reactie

Henk33

Tekst aangepast

Henk33

Hallo,

Er schijnen twee soorten clematis te zijn die je anders moet snoeien.
Is dit er een die je helemaal tot de grond kunt/moet afsnoeien?
Zijn alle scheuten van vorig jaar nu dood en moet je hem daarom helemaal snoeien of kun je die ook gewoon laten staan?

Groeten
Henk

Bloemen & Planten

woensdag 22 februari 2017 - 08:30
Joukje Smeding

Tekst aangepast

Joukje Smeding

Er zijn meerdere soorten maar de viticella en late grootbloemige soorten mag je kniehoogte terug snoeien. Kijk maar eens op www.clematischinternational.com. of van der Zoest clematissen.
woensdag 22 februari 2017 - 10:01
hanninkj

Hanninkj

Je snoeit een Clematis zodanig dat hij mooi in vorm en grootte blijft. Je hoeft echt niet elk jaar de plant terug te snoeien.

Ton
donderdag 23 februari 2017 - 20:13
Floris35

Floris35

Clematis kun je zelfs in 4 groepen verdelen,das om het makkelijk te maken
Op o.a. clematisonline.nl en clematisinfo.nl kun je meer informatie vinden over de soorten en hoe je ze "moet"behandelen.
Ik heb er afgelopen december 4 gekocht en ga er dit jaar voor het 1st (hopelijk) mee aan de slag.
4 door elkaar heen groeiend langs een hek van ruim 10 mtr lang,dat moet een kleurenpracht geven hoop ik
Succes met het uitzoeken,over hoe je jouw clematis het best kunt onderhouden
vrijdag 3 maart 2017 - 17:57
hanninkj

Tekst aangepast

Hanninkj

Vergeet alle groepen want daar zijn we nu juist mee bezig om die internationaal te veranderen want dit werkt niet.
Het belangrijkste bij een Clematis is dat je ze in toom en vorm houdt.
Zelf heb ik ca. 1000 eigen nieuwe kruisingen staan en die worden in het najaar tot op het derde oog teruggesnoeid behalve de montana's en 'Irisevi' want die bloeien op het tweejarige hout.
Maak het dus niet te moeilijk!

Ton
vrijdag 3 maart 2017 - 18:25
Floris35

Floris35

Ik wil het ook niet moeilijk maken.
Zoals ik al zei,de enigste kennis die ik heb van deze plantsoort komt van internet,ik hoefde me er tot zover niet in te verdiepen omdat ik ze nooit eerder heb gehad.
Als er verder niemand in je omgeving is die kennis heeft van deze plant dan ben je afhankelijk van internet om kennis op te doen.
Ik zou juist erg graag willen weten wat voor mij de juiste en bruikbare info is als het gaat om het onderhoud van mijn 1ste clematissen,maar ja als je niemand kent die je kan helpen dan ben je klaar.
Het was een handreiking naar de topic starter toe,ik deel graag wat ik weet of waar info is te vinden,kan ik t helpen in mijn onwetendheid dat dat wellicht onjuiste info is
vrijdag 3 maart 2017 - 18:38
hanninkj

Hanninkj

Het beste is om met je eerste pas gekochte Clematissen het volgende te doen;
- Knip ze terug tot het tweede of derde ooog
- Wanneer ze weer uitgelopen zijn dan terugknippen tot het tweede oog
- Dit herhaal je nogmaals.
- Als je dit doet dan krijg je een mooi vertakte plant die rijk kan bloeien.

De jaren erna hoef je de plant alleen maar te onderhouden want je bent al goed gestart.
Een uitzondering zijn de meeste texensis hybriden/cultivars omdat die elk jaar vanuit de grond uitschieten.

Als je dit niet doet dan heb je een of twee stengels die naar boven groeien en dan in de hoogte een aantal bloemen hebt.

Ton
vrijdag 3 maart 2017 - 18:55
Floris35

Floris35

Hoi Ton,

Allereerst bedankt voor je reactie.
De clematissen zijn hier aangekomen in een pot en de stelen/stengels zijn ong 30 cm lang.
Als je met oog bedoelt het punt waar zich een knop vormt dan is deze nu zoals jij omschrijft qua 1ste snoei.
Dat zou dus inhouden,dat als deze straks zijn uitgelopen en langs het gaas op het hekwerk zijn geleid,ik ze aan het eind van dit jaar ?(of begin maart) moet terug snoeien tot aan de plek waar ik de 2e knop zie aan de "stam" van de clematissen.
Volgend jaar zou ik dat dus nog eenmaal moeten herhalen en daarna enkel nog maar de uitlopers in toom houden zodat het hout blijft in de ruimte die ik vrij heb voor ze ?
Eventueel meer informatie is wellicht handiger om via mijn eigen ruimte op deze site te bespreken ,mijn tuin heb ik hier op de site aangemaakt,daar zie je ook welke soorten ik nu wil proberen om te laten groeien hier.
Dan kan ik je de foto's evetueel ook laten zien van de plek waar ze zijn geplaatst
(wil andermans draadje namelijk niet "vervuilen" )
vrijdag 3 maart 2017 - 19:09
hanninkj

Hanninkj

Dat is erg kort maar prima want dan kun je nu goed beginnen. Laat de plant groeien en als er een tweede knoop(knoop is plaats waar twee blaadjes tegenover elkaar staan) is dan terugknippen, dit kan al in maart zijn. Dan heb je al vrij snel weer nieuwe groei en dan herhaal je dit. Deze informatie kan ook belangrijk zijn voor anderen. Bij mijn lezingen merk ik meestal dat veel mensen geen benul hebben wanneer en hoe ze Clematissen moeten snoeien. Ik heb ook een site: http://hanninkton.nl

Ik kijk wel even op je eigen ruimte van de site.

Ton
vrijdag 3 maart 2017 - 21:04
Floris35

Floris35

Wederom bedankt voor de reactie's
Met deze informatie kan ik vooruit,ik zal je site ook is bezoeken.
Dat deze informatie ook voor anderen handig kan zijn weet ik,maar aangezien dit mijn 1ste berichten zijn in het forum deel,heb ik nog geen idee in hoeverre er bezwaar word gemaakt door iemand als je in andermans draadje dingen gaat vragen/bespreken die niet direct/helemaal passen in wat de topic starter vraagt,men kan dat ervaren als onbeleefd.

Gr Floris
zaterdag 4 maart 2017 - 15:36

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon