menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Witte spikkels op palm

Ga naar meest recente reactie

RakkerNL

RakkerNL

Hallo,

We merkten opeens dat onze palm allemaal rare spikkels op de takken en bladeren hebben.

Het lijkt een beetje op http://www.tuinadvies.be/tuinvrienden/forum/2/bloemen-planten/23709/palm-ziekte maar die foto is niet dichtbij genoeg om dat met zekerheid te kunnen zeggen. Ik kan ook nergens beestjes herkennen en de spikkels zijn droog en je kan ze er afschrapen.

De palm zelf voelt ook droog aan.

Is dit ook een luis? En is er een bepaald middel in de winkel te koop dat hier goed tegen werkt?



Bloemen & Planten

zaterdag 11 februari 2017 - 11:56
lilyboskat5

Tekst aangepast

Lilyboskat5

Dit kan (wol)Dopluis of Schildluis zijn.
zaterdag 11 februari 2017 - 12:02
Polplastron

Polplastron

Schildluis. De enige positieve ervaringen die ik heb om deze beestjes te bestrijden is met chemische middelen Wat bij mij goed werkte was een combinatie van insecticide in staafvorm om bij de wortels te steken zodat dit wordt opgenomen door de plant met nadien (na een paar weken) nog een nabehandeling met een spuit-insecticide. Deze beestjes zijn erg hard en door hun schild bijna onaantastbaar door externe bestrijding.

Manueel wegvangen is nog beter, maar bij een grote aantasting onbegonnen werk.
zaterdag 11 februari 2017 - 12:08
sjackheijbo16

Sjackheijbo16

ik denk van dopluis behandelen met spiritus groene zeep op wattenstaafje doen en ff aan tippen;; dopluis vind een vochtige omgeving met temp van 18-25 het fijnst
zaterdag 11 februari 2017 - 12:35
RakkerNL

RakkerNL

Hallo allemaal,

Bedankt voor de reacties, we hebben iig insecticide gekocht maar we gaan eerst kijken of spiritus en zeep ook werken.

We houden jullie op de hoogte.

zondag 12 februari 2017 - 09:58
jdcoster

Jdcoster

Ik zou de plant ook afborstelen met iets stevigs zoals een tandenborstel. De blaadjes goed ondersteunen tijdens het afborstelen.
maandag 13 februari 2017 - 15:12
RakkerNL

RakkerNL

Dankjewel voor de tip!
dinsdag 14 februari 2017 - 21:15

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon