menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Klimroos nog in blad?

Ga naar meest recente reactie

Ingeo

Ingeo

Sinds een tweetal jaar heb ik een aantal klimrozen : enkele gewone en enkele ramblers. Vorige winter waren ze nog jong en is mij (behalve dat er een aantal héél vroeg uitliepen) niets speciaals opgevallen maar deze winter staat er bij bijna allemaal nog redelijk wat blad op - mijn mini Eden roos en mijn climbing Bonica staan zelfs nog bijna volledig in blad - is dat normaal?
En wat ik belangrijker vind : gaat dat oude blad er, zoals bv. bij een beukenhaag, vanzelf afvallen als er nieuw doorkomt of moet ik dat allemaal zelf verwijderen?
vrijdag 10 februari 2017 - 09:37
Polplastron

Polplastron

Oud blad valt vanzelf af alvorens er nieuw blad gevormd wordt. Dat de rozen nu nog blad hebben is niet ongewoon; het zachte weer van deze winter is daar verantwoordelijk voor. Bovendien hebben een aantal ramblers en klimmers ergens in hun stamboom nog wat Rosa sempervirens (de "altijd-groene roos") zitten en ook dat speelt mee.

Gevallen blad mag je overigens gewoon laten liggen.
vrijdag 10 februari 2017 - 11:02
Roeliee

Roeliee

Goed om weten Bij ons staan alle rozen ook nog in blad. Wel al redelijk verdort, afgestorven maar ze hangen er nog aan. Je ziet zelf al de nieuwe scheutjes uitkomen aan de voetjes van het blad.

Als je het blad nu laat liggen, is er dan geen kans meer op sterreroetdauw?

Groetjes
Roeliee
vrijdag 10 februari 2017 - 13:51
Polplastron

Polplastron

Als je het blad nu laat liggen, is er dan geen kans meer op sterreroetdauw?


Vroeger werd aangeraden om het gevallen blad (en zeker als het door sterroetdauw was aangetast) weg te nemen. Wetenschappelijk onderzoek wijst echter uit dat de sporen van de sterroetdauw niet overwinteren op het gevallen blad. Tegen de tijd dat het blad valt zijn de sporen al lang verstoven en op de grond gevallen.
In de bodem zullen de sporen overwinteren om bij gunstig weer omhoog te spatten en de roos te besmetten.
Het gevallen blad zal, als je het laat liggen, mooi composteren en mee het humusgehalte van de bodem omhoog krikken. Het is dus beter om het te laten liggen. Als je echter graag een "propere" tuin hebt, mag je het gevallen blad natuurlijk ook composteren op een composthoop of in een compostbak zodat je het later als compost kan aanbrengen tussen de planten.

Groeten,

Pol
vrijdag 10 februari 2017 - 17:05
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Weer wat geleerd.
vrijdag 10 februari 2017 - 17:23
Ingeo

Ingeo

Oké, die 'lelijke' bladeren (hoewel mijn mini Eden nog compleet groen ziet, maar dan wel met lelijke plekken op het blad) vallen dus vanzelf af - ik oefen nog maar wat geduld .
zaterdag 11 februari 2017 - 09:13
Polplastron

Polplastron

ik oefen nog maar wat geduld .


Geduld is de basiseigenschap voor elke goede tuinier!
zaterdag 11 februari 2017 - 12:08

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon