menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Helleborus

Ga naar meest recente reactie

Henk33

Henk33

Hallo,

Nu is overal helleborus te koop. Kun je deze ook in de tuin uitplanten en maakt het niks uit als het vriest?

Groet
Henk
vrijdag 9 december 2016 - 07:52
Tuinprins

Tuinprins

Deze planten komen bijna altijd uit een (onverwarmde) kas. Ik zou ze eerst rustig laten wennen aan de normale weersomstandigheden. Houd er rekening mee dat als je ze uitplant in je tuin en we dan nog een flinke vorstperiode krijgen de bloemen flink te lijden kunnen hebben.

Helleborus niger (de echte kerstroos) is eigenlijk geen goede tuinplant want vaak wil die plant het in de tuin niet goed doen. Meer succes heb je met Helleborus hybridus (heette vroeger Helleborus orientalis maar door de vele kruisingen is dat tegenwoordig een onjuiste benaming). Helleborus hybridus is in veel kleurschakeringen verkrijgbaar. Deze bloeit in de regel later dan Helleborus niger maar is een veel betere tuinplant.


Gegroet, de tuinprins
vrijdag 9 december 2016 - 08:12
satomi

Satomi

Henk33, ga eens kijken in Duitsland. Daar worden ze op het moment volop aangeboden en echt spotgoedkoop!! Als je er hier € 7.50 voor betaald, dan heb je diezelfde maat daar voor € 2,50. En zo ook met kerstgroen, per bundel €1, 25. Kom daar hier maar eens ergens om bij een tuincentrum....
donderdag 15 december 2016 - 12:30
sugar

Sugar

Naar duitsland rijden om planten enkele EUR goedkoper aan te schaffen. Niet zeker dat dat vanuit economisch standpunt verstandig is. En vanuit ecologisch standpunt is het een ramp.. En bij je plaatselijke boomkweker koop je een witte Hellebours niger ook al voor 2,5 EUR.
vrijdag 16 december 2016 - 06:13
satomi

Tekst aangepast

Satomi

Niet als Duitsland dichterbij is als NL-winkels
maandag 19 december 2016 - 08:37
Carib

Carib

Zit er in België in ieder dorp een boomkweker? En verkoopt die dan ook vaste planten?
Ik woon zelf op redelijke afstand van boomkwekers (drie kwartier rijden) maar ik denk dat dat in Nederland niet overal zo is. Overigens worden ze hier in het dorp gewoon in het centrum ook voor 2,50 aangeboden maar ik betaal liever iets meer voor een hybride en plant die daarna in de tuin, bijvoorbeeld de Winterbells. Bloeit zeer langdurig.
maandag 19 december 2016 - 16:34
mia_heyl7

Mia_heyl7

wij wonen op een goeie 110 kms van Herzogenrath, of 122 van Eschweiler,, van Eschweiler naar Herzogenrath is 15 km, dus, wij gaan regelmatig Duitsland shoppen,voor planten, voor voeding, voor kleding voor schoenen( vooral)
zondag 15 januari 2017 - 17:41
mia_heyl7

Mia_heyl7

oh, vergat het te zeggen
enkele weken geleden, alle helleborus op de compost want ik was ze niet beu maar kotsbeu
zondag 15 januari 2017 - 17:42
Dunya

Dunya

Waarom Mia. Er is toch niet veel werk aan Helleborus.
maandag 16 januari 2017 - 08:08
Greenchitect

Greenchitect

Ik had ze laatst nog gekocht aan 1 euro per stuk ^^
donderdag 19 januari 2017 - 12:18
jdcoster

Jdcoster

De wereldmarktleider op het vlak van Helleboruskweek is dan weer een Belgisch bedrijf en is in Brugge gevestigd en exporteert tienduizenden planten, hele containers vol. Er is dus veel kans dat die Duitse Helleborussen eigenlijk Belgische zijn... .
De kostprijs wordt inderdaad zeker voor een groot deel bepaald door transportkosten.
donderdag 19 januari 2017 - 12:42
Dunya

Dunya

Hier zijn ze ook duur in de tuincentra en wij wonen niet ver van Brugge.
vrijdag 20 januari 2017 - 08:09

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon