menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Cassia

Ga naar meest recente reactie

Henk33

Henk33

Hallo,

De cassia op de foto heb ik vorig jaar uit een zaadje getrokken. Afgelopen winter dacht ik dat hij dood ging.
Ik heb hem flink moeten inkorten,want het bovenste gedeelte was al afgestorven. Hij is dit jaar weer uitgelopen, maar nog geen bloemen. Nu lijkt het erop dat hij weer aan het afsterven is. Moet ik de bladeren nu er helemaal er vanaf knippen en kijken of de stengels nog groen van binnen zijn? Kan ik hier ook stekken van nemen zodat ik toch nog een of meerdere planten heb volgend jaar? Hoe moet ik dat dan doen?

Groeten
Henk

Bloemen & Planten

maandag 17 oktober 2016 - 09:03
Roeli

Roeli

Waarom laat je hem niet zijn gang gaan ?
Waarom denk je dat hij aan het doodgaan is ?
Die stekken zien er toch goed uit.?
Heeft hij de hele zomer buiten gestaan ?
Heeft hij ook te nat gestaan ?
maandag 17 oktober 2016 - 18:37
Henk33

Henk33

Hallo,

De hele zomer buiten en laatste tijd was het zeker niet te nat, ik moest geregeld water geven.
Vorig jaar kon je zien dat hij aan het afsterven was, als je boven een stuk stengel afknipte was deze bruin van binnen. Ik heb hem toen zover terug geknipt tot ik weer groen zag in de stengel.
Nu begint hij aan het uiteinde ook weer wat bruin te worden (zie je niet op de foto).
Is stekken mogelijk?
dinsdag 18 oktober 2016 - 14:52
Roeli

Tekst aangepast

Roeli

Stekken is wel mogelijk, maar lukt niet altijd.
Deze foto is van 5 jaar geleden. Helaas is de moederplant naar de plantenhemel..
De kleine leeft nog maar is lang zo mooi vertakt niet als de moederplant.

Bloemen & Planten

dinsdag 18 oktober 2016 - 16:13
Henk33

Henk33

Hoe stek je die dan, neem je gewoon een takje?
Aan die kleine plant van mij zitten slechts 3 takjes.
dinsdag 18 oktober 2016 - 17:45
Roeli

Roeli

Lijkt me moeilijk om daar een stek af te halen. Als er wat uitlopers aan komen kan je een takje nemen. Even in stekpoeder en dan in stekgrond.. Als hij gaat groeien , in gewone aarde zetten..
Laat hem eerst maar eens groter groeien.
Ik veronderstel dat hij inmiddels binnen staat ?
Dat wordt nu tenminste wel tijd. Ik ben ook druk bezig.
Geraniums en fuchsia's naar de zolder en de rest naar een ongebruikte kamer beneden.
Maar wat haal je je toch altijd weer een boel werk op de hals.
Ik denk wel eens, laat de hele boel maar buiten staan. Als het weer zo'n zachte winter wordt zullen meerdere planten het overleven.
Maar als het dan zo ver is, haal ik ze toch maar binnen.

gr. Roeli
dinsdag 18 oktober 2016 - 19:18
Henk33

Henk33

Hij staat inmiddels al een week binnen in een onverwarmde kamer.
De bladeren beginnen langzaam steeds meer geel te worden.
Ik ben bang dat ze allemaal geel worden en gaan afvallen waarna de plant ook afsterft.
Is mijn vrees terecht of zal het meevallen of is het gewoon afwachten en heb ik pech of niet?

Grt.
Henk
dinsdag 25 oktober 2016 - 17:17
Roeli

Roeli

Dat is toch normaal. In de winter is hij al zijn blad kwijt.
dinsdag 25 oktober 2016 - 19:11
klaas25

Klaas25

Hallo, Heb deze plant ook ,heb ze ook binnen staan nu,en heb ze al gesnoeid, lopen volgend jaar gewoon weer uit als het goed is. Wel klein beetje water geven in de winter ,ze mogen niet uit drogen.

Bloemen & Planten

vrijdag 28 oktober 2016 - 17:09
klaas25

Klaas25

heb wel het idee dat jouw plantje cassia Senna is, en ook wel kwetsbaarder
vrijdag 28 oktober 2016 - 17:15
klaas25

Klaas25

foto van cassia Senna

Bloemen & Planten

vrijdag 28 oktober 2016 - 17:17
Roeli

Tekst aangepast

Roeli

Dan denk ik dat je cassia didymobotrya bedoelt
Als dat waar is, beschouw hem dan maar als éénjarig.
Die is zo moeilijk over te houden.
En ik meen dat de cassia is omgedoopt tot senna. maar misschien was het ook wel andersom.
De cassia waar ik het over heb is de corymbosa.
vrijdag 28 oktober 2016 - 20:19
klaas25

Klaas25

Heeft hem een jaar of 5 gehad, maar toen was hij weg. Had hem ooit gezaaid .Stekken lukte mij niet.
vrijdag 28 oktober 2016 - 21:39
Roeli

Roeli

Maar welke had je nu ?
De corymbosa of de didymobotrya ?
vrijdag 28 oktober 2016 - 22:31
klaas25

Klaas25

De corymbosa, makkelijke plant en goed te zaaien. De didymobotrya is ook wel te zaaien, maar stekken is mij niet gelukt.
zaterdag 29 oktober 2016 - 13:12
Henk33

Henk33

Hallo,

Dit is wat er over is gebleven van mijn cassia, zou hij dood zijn?
Hij staat binnen in een onverwarmde kamer, maar wel licht.

Bloemen & Planten

zaterdag 21 januari 2017 - 13:30
Roeli

Roeli

Gewoon afwachten.
Weggooien kan altijd nog.
zaterdag 21 januari 2017 - 14:20
Henk33

Henk33

Hallo,

Zo ziet mijn cassia er nu uit. Hij begint nu pas net te bloeien, wat toch tamelijk laat is dacht ik.
Zou er nog tijd genoeg zijn om zaad te vormen?
Stekken nemen gaat ook moeilijk, daar er geen kleine jonge scheuten zijn?

Groet

Bloemen & Planten

dinsdag 29 augustus 2017 - 13:05
Linde33

Linde33

Knap wat er nog van het plantje geworden is. Ik ben bang dat het zaad vormen niet gaat lukken. De tijd is al te ver heen.
Vriendelijke groet Linde
dinsdag 29 augustus 2017 - 17:03
Henk33

Henk33

Ik ben vergeten Roeli te antwoorden welke cassia ik heb.
Het zou een senna didymobotrya zijn en moeilijk over te houden, maar het kan wel.
Het geslacht senna is met 3 soorten afgesplitst van het geslacht cassia, als ik goed geïnformeerd ben, zie hiervoor http://www.pari-daeza.nl/kuipplanten-senna.htm
Inmiddels heeft hij 8 bloeiende trossen en ik heb hem achter een schuifdeur gezet, zodat hij warmer staat. Ik ben benieuwd of hij deze winter ook overleefd?

Groeten
zaterdag 30 september 2017 - 08:22
JEG Maas

JEG Maas

Deze Cassia staat al vier jaar in de volle grond. Geplant toen hij ca. 20 cm hoog was. Elk jaar kijk ik uit naar de volle bloei.Nog 14 dagen dan is het zo ver. En ja, hij of zij staat gewoon in de tuin in Zeeland. Bijgaande foto is 15 oktober genomen. Trots!
maandag 16 oktober 2017 - 20:29
JEG Maas

JEG Maas

Ik verzend nu de goede foto.

Bloemen & Planten

maandag 16 oktober 2017 - 20:40
Roeli

Roeli

In één woord....geweldig.
dinsdag 17 oktober 2017 - 05:18
Linde33

Linde33

Inderdaad prachtig!
Hier staan nog jonge planten die ik dit jaar gestekt heb. Die plant ik volgend voorjaar in de volle grond. Bedankt voor de tip.
dinsdag 17 oktober 2017 - 16:10
Carib

Carib

Midden-Limburg is wel iets anders qua klimaat dan Zeeland. Hoewel er ook wel wordt gezegd dat in het midden van Limburg een specifiek microklimaat heerst dat er voor zorgt dat planten beter afgerijpt de winter ingaan en dus de winter beter doorstaan. Ik heb ooit een artikel gelezen over een tuin daar vol met subtropische planten en bomen.
dinsdag 17 oktober 2017 - 18:34
Linde33

Linde33

Natuurlijk hou ik een paar planten als reserve mocht het misgaan. Afgelopen winter verschillende kuipplanten buiten laten staan die hebben de zachte winter prima overleefd.

De tuin die je aanhaalt is hier in de buurt en echt heel apart moet vermelden dat het een grote ommuurde tuin is midden in het dorp dus erg beschut.
woensdag 18 oktober 2017 - 15:42
JEG Maas

JEG Maas

Ik wacht nog even met een nieuwe foto tot ook de toppen in bloei staan.
Voor mij was het in de grond zetten het proberen waard.
Ik had toen meerdere planten in potten, maar deze kon ik even niet kwijt en had ergens nog een plekje.
De planten in de potten hebben het niet overleefd.
woensdag 18 oktober 2017 - 17:05
JEG Maas

JEG Maas

nog 2 foto's van de Cassia. Zo fascinerend,
1e. foto, Het wordt drukkend weer. De bladeren bewegen naar beneden.
2e foto Het gaat onweren en kijk: De bladeren draaien naar binnen om.

Bloemen & Planten

woensdag 18 oktober 2017 - 18:52
JEG Maas

JEG Maas

2e foto

Bloemen & Planten

woensdag 18 oktober 2017 - 18:53
Henk33

Henk33

Hallo,

Dit is wat er over is van de cassia die er van de zomer en herfst zo goed uitzag.
Ik heb hem binnen in de serre staan en geef water als de grond droog aanvoelt.
Alle bladeren verschrompelde en zijn intussen afgevallen.
De rechtopgaande stengel is van onderuit aan het zwart worden en het zwart komt steeds hoger. Betekent dit dat deze sowieso afsterft? Is de plant nog te redden?

Groet
Henk
zondag 28 januari 2018 - 12:09
Henk33

Henk33

Was de foto vergeten.

Bloemen & Planten

zondag 28 januari 2018 - 12:13
Roeli

Roeli

Volgens mij geeft mijn cassia het ook op, Henk. Ik wacht wel af.
zondag 28 januari 2018 - 15:04
klaas25

Klaas25

Geen zorgen, die loopt wel weer uit. Kun je later het dode hout verwijderen.grond klein beetje vochtig houden
maandag 29 januari 2018 - 15:50
Henk33

Henk33

Hallo,

De lange steel omhoog is helemaal donker geworden. Enkele weken terug kon je nog wat groen zien als ik de bast een beetje wegkrabde. Nu zie je alleen bruin. Ik heb steel afgeknipt en deze was van binnen ook helemaal bruin verdord. Is het goed dat ik deze heb afgeknipt?
Zullen de andere stelen ook afsterven?

Groet
maandag 19 februari 2018 - 09:16
JEG Maas

Tekst aangepast

JEG Maas

Het eerste jaar deed ik dit ook. Het stammetje liet ik vol twijfel staan, en tegen de zomer kwamen er heel kleine puntjes aan. Snel groeide dit uit tot een struikje en bloeide in het najaar volop. Een jaar later zat er geen blad meer aan snoeide ik alleen de uiteinde van de takken weg. Hij groeide en bloeide tot begin december.
Dit jaar heeft hij wat sprieterige dunne uiteinden, met nog veel blad/ In maart/april ga ik maar weer op goed geluk snoeien.
Succes en vriendelijk groet.

Bloemen & Planten

dinsdag 20 februari 2018 - 12:44
Roeli

Roeli

Ik weet niet waar JEG Maas woont, maar hier kan je een cassia echt niet buiten in de tuin zetten, hoor. Het is echt een kuipplant.
En Henk, gewoon afwachten. Weggooien kan altijd nog.
dinsdag 20 februari 2018 - 22:01
JEG Maas

JEG Maas

Roel, Misschien geef ik inderdaad te veel hoop voor de Cassia.
Ik woon namelijk in Yerseke in Zeeland aan de Oosterschelde. De temperatuur is hier na de nachtvorst gelijk alweer +1 en vanmiddag rond de +5 á 6. Het zal in de komende dagen alleen 's nacht vriezen.
In Warfstermolen (Friesland) zo te zien volgens de weerkaart komt de temperatuur de eerste 14 dagen (dag en nacht) niet boven het vriespunt. Jammer Roel voor de planten, maar misschien zijn er in Friesland wel planten die het hier niet doen. Groet Jacqueline.
woensdag 21 februari 2018 - 09:26
Roeli

Roeli

Tja, in zo'n klein land als Nederland is het temperatuur verschil toch nog aanzienlijk. Gisteravond hoorde ik Piet Paulusma zeggen dat er waarschijnlijk - 10 of zelfs - 15 aan zat te komen.
Daar zit ik nu eigenlijk helemaal niet meer op te wachten.

groetjes Roeli
woensdag 21 februari 2018 - 12:17
Henk33

Henk33

Hallo,

Dit jaar met zijn geweldig warme zomer zou eigenlijk de cassia flink hebben moeten doen groeien en bloeien. Dat viel vies tegen. Er zijn wel enkele blaadjes aangekomen, maar geen enkele bloem. Nu weer de winter goed doorkomen.
Hij staat nu al drie jaar in dezelfde pot. Is het nodig om hem het volgend jaar uit de pot te halen en nieuwe potgrond te geven?

Groeten
dinsdag 4 september 2018 - 18:17
Linde33

Linde33

Mijn Cassia in pot wilde in het begin ook niet bloeien en heb de plant verpot. Toen ik de plant uit de pot haalde zag ik meteen waarom de plant niet wilde groeien er zat een hele mierenfamilie in met eitjes en al. Plant uit de pot gehaald en dag laten liggen zodat de eitjes opgeruimd werden (vogels e.d.) Daarna nieuwe aarde en plant ging als een speer.

Zoals ik in oktober schreef heb ik dit jaar een van de jonge Cassia planten in de volle grond gezet. Bloeit en groeit goed.
woensdag 5 september 2018 - 14:30
klaas25

Klaas25

Mijn cassia’s hebben slecht gebloeid ,ze beginnen eigenlijk nu pas,
zondag 9 september 2018 - 16:21

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon