menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 2

Vetplantjes in schaal

Ga naar meest recente reactie

Yvonne B

Tekst aangepast

Yvonne B

Ik heb een hele mooie schaal kado gekregen, maar er zit geen gat in de bodem. Zelf erin boren kan niet, want dan springt hij misschien stuk. Het is een soort hol beton.
Nu heb ik vetplantjes in zinken teiltjes, zonder gaten in de bodem. Die moeten eruit, want ze gaan rotten als het lang regent. Ze zouden erg mooi in de schaal staan, maar krijg ik dan niet hetzelfde probleem, of zou het water snel genoeg verdampen. Ik kan ze in de winter ook eruit halen en op de grind leggen b.v. en in de zomer terug in de schaal.
Wat denken jullie?
donderdag 25 augustus 2016 - 09:04
Joukje Smeding

Tekst aangepast

Joukje Smeding

Ja dat probleem blijft. Kijk maar eens hoe nat dit gisteren hier nog stond .helemaal vergeten. Onder een afdak kan prima. Twee waren al verrot.

Bloemen & Planten

donderdag 25 augustus 2016 - 10:54
jdcoster

Jdcoster

Als het beton is kan boren met een steenboor en een klopboormachine, geen probleem zijn. De laatste jaren kwamen er ook potten en schalen in de handel, gemaakt met een mengsel van beton en kunststof. Die zijn lichter in gewicht en soms ook deels dubbelwandig. Het zou zoiets kunnen zijn. Ook daarin kan er goed geboord worden.
donderdag 25 augustus 2016 - 11:07
Yvonne B

Yvonne B

Joukje, dat is inderdaad zonde. Ik heb één teiltje opnieuw ingericht en bovenop - net als jij gedaan hebt - grind gelegd en daarop de vetplantjes. Die zijn nu nog goed. De andere teil heb ik nog niet gedaan, daar is nu vrijwel alles van verrot. Dan heb ik nog een kunststof bakje met een gat, maar ook deels verrot. Een afdak heb ik nergens. Een heel klein oversteekje, waar niks onder past.

JdCoster, bedankt voor de tip. Hij is inderdaad dubbelwandig en dat zal zo'n mengsel zijn. Maar stel dat hij kapot springt... Ik denk dat ik er nog eentje bij haal en als deze springt, die van haar nog over heb. Ik zou er wel graag twee hebben voor op het terras.

Ik plaats na de klus een foto van het resultaat. (Of niet, als alles stuk is). Zal wel lukken. Ik bel mijn vader wel weer... Heeft ie weer wat te doen
donderdag 25 augustus 2016 - 11:45
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Je begint met een miniscuul boortje en pakt steeds een groter boor. Deze kunstof schaal had ik al een gaatje in gemaakt, maar is waarschijnlijk dichtgeslibd.
donderdag 25 augustus 2016 - 11:49
Marei

Marei

.....en dàt, Joukje, kun je voorkomen door het gat af te dekken met een potscherf die je er met de holle kant overheen legt
donderdag 25 augustus 2016 - 12:54
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Ja dat had ik nog niet gedaan Marei. Bedankt voor de tip.
donderdag 25 augustus 2016 - 13:00
jdcoster

Jdcoster

Omdat u mijn raad nogal wantrouwt, nog een beetje technologieles:
Materiaal dat gebakken wordt op hoge temperaturen(gres, porcelein, bepaalde soorten aardewerk, ...) worden in dat proces glashard en daar kan men niet in boren zonder speciale cirkelvormige diamantboren.
Terracotta (bloempotten, dakpannen,...) worden gebakken op lagere temperaturen, blijven poreus en daar kan men in boren.
Beton en vezelbeton wordt gegoten en blijft ook poreus. Ook daar kan men met goed materiaal en wat handigheid, in boren
donderdag 25 augustus 2016 - 14:47
christine2
donderdag 25 augustus 2016 - 19:18
LT

LT

In die zinken teiltjes moet je ook gaten boren....Probleem opgelost en zeker , indien de de raad van Marei opvolgt
donderdag 25 augustus 2016 - 22:49
Yvonne B

Yvonne B

Jdcoster, het is geen wantrouwen, maar ik wil niet dat hij stuk gaat. Ik weet wel het verschil tussen porcelein en beton, gelukkig maar. Maar dit is geen echt beton. Het was een kado. Dan ben ik extra voorzichtig.
Ik heb inmiddels een schaal erbij gekocht en mijn vader heeft er zonder problemen gaten in geboord. Dus het is gelukkig goed gegaan.
Daarna wordt in de zinken teiltjes ook een gat geboord. Eerst de vetplantjes nog omplanten.
Bedankt allemaal voor de tips!
zondag 28 augustus 2016 - 17:24
SandraS

SandraS

Ik heb vetplantjes in terracotta schotels zonder gat erin. Dun laagje potgrond.
Maar ik heb ze schuin staan, tegen de voet van een clematis of andere plant.
Dat gaat heel goed.
maandag 29 augustus 2016 - 22:21
Yvonne B

Yvonne B

Ik heb één van de twee schalen al gevuld. Zie foto van vandaag. Wat keitjes onderin, rondom en over het gat, potgrond en daarover grind. Daar bovenop de vetplantjes, met de wortels wat in de grond gestopt. Morgen de andere.
Die schotel is ook een goed idee. Als ze zich snel vermeerderen, kan ik er een aantal volgend jaar in schotels zetten.
maandag 29 augustus 2016 - 22:28
LT

LT

Hier een voorbeeld van een gevulde dakpan...Foto is wel al van 2-10-2014

Bloemen & Planten

maandag 29 augustus 2016 - 22:28
Yvonne B

Yvonne B

Ook leuk. Ik vraag morgen rond of iemand een pan los heeft
maandag 29 augustus 2016 - 22:31
LT

LT

Alleen moet deze pan vorstvrij vanwege de echeveria's. Indien je sempervivums neemt kan hij gewoon buiten blijven liggen.
maandag 29 augustus 2016 - 22:37
SandraS

SandraS

Heel leuk idd
maandag 29 augustus 2016 - 22:38
Yvonne B

Yvonne B

Sempervivums zijn het volgens mij. Die wat in de schaal zitten, zie foto van vanavond. Eerst had ik 7 soorten, maar er zijn er maar twee overgebleven in de loop der jaren.
maandag 29 augustus 2016 - 22:45
LT

LT

Dat klopt Yvonne, in jouw schaal zitten sempervivums. Trouwens ook in de schaal van Joukje (hierboven).
maandag 29 augustus 2016 - 23:01
Yvonne B

Yvonne B

Lijken wel precies hetzelfde...
maandag 29 augustus 2016 - 23:05
mjohanna

Mjohanna

De plantjes op de foto van Joukje zijn sempervivums , winterhard dus
En de plantjes op de pan zijn echeveria's , niet winterhard ! Zijn allebei uit de zelfde v familie Crassulacea maar uit andere landen.
maandag 5 september 2016 - 11:14
Yvonne B

Yvonne B

Mjohanna, daar heb je gelijk in. Maar op de pan, dat zijn de plantjes van LT. Die van mij staan nog niet op de foto. Volgt nog. De schalen zijn nu klaar.
dinsdag 6 september 2016 - 09:30

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon