menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Lelie bloem wordt bruin

Ga naar meest recente reactie

curdvesters

Curdvesters

Hoi, mijn lelies worden sinds kort bruin. Ze staan binnen in pot, waar het rond de 18°c is, de zon komt er alleen in de late namiddag op (als er al zon is, dit seizoen natuurlijk) en ik geef ze 1x per week goed water, tot de grond goed nat is en het er vanonder uitloopt. Nu begint het blad te af te sterven en de bloemen krijgen een bruine rand.
Ik denk niet dat het zonnebrand is, omdat het niet bruin wordt in vlekken, maar echt de rand is. Weet iemand waar die aan zou kunnen liggen?

Dank je
Curd

Bloemen & Planten

zondag 14 februari 2016 - 20:54
jdcoster

Jdcoster

Uitgebloeid, staan te donker en geplant in het verkeerde seizoen op de verkeerde plaats.
zondag 14 februari 2016 - 23:57
Polplastron

Polplastron

Inderdaad; lelies zijn geen betrouwbare kamerplanten, in de tuin zijn ze vele malen gelukkiger.
maandag 15 februari 2016 - 12:29
jdcoster

Tekst aangepast

Jdcoster

Even ernstig nu en een woordje meer uitleg:
Normaal plant men lelies tussen november en maart in de volle grond buiten. Dan bloeien ze ergens tussen juni en augustus, afhankelijk van de soort.
Ik zou deze bollen langzaamaan geen water meer geven, het loof helemaal laten opdrogen en de bollen in de loop van de zomer buiten planten.
Dan zullen ze na een rustperiode die een half jaar extra zal duren, hun normale ritme terug vinden, als er niet teveel mee gesjoemeld is natuurlijk, want waarschijnlijk zijn ze ook met een hormoon behandeld om ze klein en gedrongen te houden.
Als dat niet het geval is, komen ze waarschijnlijk van ergens aan de andere kant van de wereld. Gisteren zag ik een Valentijnsboeket met bloeiende Alstroemeria's. Ze kwamen per luchtvracht van Australië... .
Van een grote ecologische voetafdruk gesproken
Het zou een verplicht vak moeten worden in de scholen, de leerlingen de impact leren inschatten van ons Westers consumptiegedrag.
maandag 15 februari 2016 - 14:25
Polplastron

Polplastron

Het zou een verplicht vak moeten worden in de scholen, de leerlingen de impact leren inschatten van ons Westers consumptiegedrag.


Dat staat in Vlaanderen volgens mijn weten wel ergens mee tussen de eindtermen, maar of er veel aandacht aan besteed wordt en op welke manier?

De uitleg van Joël is verder echter heel volledig. Zelf zou ik deze bollen echter niet meer proberen te redden; er is een grote kans dat ze te erg zijn uitgeput om een goede start in de tuin te maken.
Koop daarom liever in het voorjaar "verse" bollen bij een goede bollenhandelaar en zet ze op de juiste plek in de tuin; op die manier ga je er jaren plezier van hebben. Lelies staan overigens graag met de "voeten koel" en het "hoofd in de zon".

Groeten,

Pol
maandag 15 februari 2016 - 15:09
Roeli

Roeli

Weggooien kan altijd nog.
maandag 15 februari 2016 - 15:49
curdvesters

Curdvesters

Bedankt voor de uitgebreide informatie, dit is zeer nuttig en interessant. En zo leer ik natuurlijk altijd nog bij!
Groeten
Curd!
dinsdag 16 februari 2016 - 09:10

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon