menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Welke roos gebruiken?

Ga naar meest recente reactie

Roeliee

Roeliee

Hallo allemaal

Even jullie tips nodig, want zelf raak ik er niet echt aan uit. Ik ben al even bezig met het plan van onze voortuin te maken. Dit is zo goed als af, alleen twijfel ik nog welke rozen te planten. Zelf had ik al gedacht aan rosa "Apricola" of rosa "Apricot nectar" maar toch nog niet helemaal overtuigd precies.
De planten waarmee de rozen moeten passen zijn hydrangea "Little lime", geranium "Azure Rush", pennisetum "Hameln" en verbena bonariensis. De rozen zouden het grootste stuk van de voortuin inpalmen, ongeveer 5m².
Een grote voorwaarde voor mij is dat de roos sterk is er redelijk ziekteresistent, wat niet echt zo was bij mijn voorstellen als ik het internet mag geloven.

De kleur van het gebouw waar de voortuin voorligt, is trouwens een redelijk fel oranje baksteen.

Wie heeft er enkele tips voor mij welke roos hierbij zou passen?

Alvast bedankt!

Groetjes
Roeliee
zaterdag 13 februari 2016 - 18:34
Polplastron

Polplastron

Als je "Aprikola" mooi vindt, ga je zeker ook houden van "Marie Curie" en die is in mijn tuin 100% ziektevrij; ze krijgt zelfs geen spatje sterroetdauw!
Ze geurt redelijk goed, heeft een mooie knop- en bloemvorm, fantastische stekels (die bij deze roos écht een pluspunt zijn) en een goede struikvorm mits er niet te sterk gesnoeid wordt.

Overigens heb ik met "Aprikola" of "Apricot Nectar" geen ervaring. Ik heb echter intussen wel geleerd dat wat in de ene tuin een ziektemagneet is, dat op een beter plekje niet altijd hoeft te zijn. Zelf heb zo de beruchte "Cardinal Hume" die gekend is om de gevoeligheid aan sterroetdauw, maar die bij mij na enkele jaren zowat volledig ziektevrij bleek te zijn. Hetzelfde geldt voor oude rozen die vaak in één naam met ziektes genoemd worden terwijl heel wat liefhebbers die ervaring helemaal niet hebben.

Groeten,

Pol
zaterdag 13 februari 2016 - 20:29
Hugo/Rika

Tekst aangepast

Hugo/Rika

zaterdag 13 februari 2016 - 23:02
Roeliee

Roeliee

Bedankt beiden voor jullie tips! Ik zal ze straks eens van dichter bij opzoeken! Maar ondertussen ook al op de Rosa "Poustinia" gelopen. Kennen jullie deze roos? Echt veel vind ik er niet over terug, maar zou misschien beter passen omdat hij zachter van kleur is.

Ik zou overigens maar 1 soort roos op zetten. Ik denk dat het stukje te klein is om veel rozen te plaatsen. Zou anders ook een te grote verscheidenheid aan bloemen zijn denk ik, waardoor het niet meer mooi wordt. Als het me lukt, zet ik vanavond eens een tekening plaatsen van hoe mijn plan er nu uitziet!

Toch al bedankt om mee te denken!

Groetjes
Roeliee
zondag 14 februari 2016 - 12:08
Hugo/Rika

Tekst aangepast

Hugo/Rika

zondag 14 februari 2016 - 12:15
Roeliee

Roeliee

Zo is hoe het plan er voorlopig uitziet... Hopelijk valt de tekening niet al te groot uit

Ben volop jullie voorstellen aan het bekijken trouwens, bedankt nog eens!

Bloemen & Planten

zondag 14 februari 2016 - 20:50

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon