menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Snoeien rozen na 'rare winter'

Ga naar meest recente reactie

Ingeo

Ingeo

Hier zullen wel al vaak rozensnoeivragen beantwoord zijn maar mijn vraag heeft specifiek te maken met de speciale toestand na deze warme winter : geen van mijn rozen heeft namelijk volledig zijn blad laten vallen en zo goed als allemaal zijn ze nu al behoorlijk uitgelopen, sommigen ook al met redelijk wat nieuw blad.
Wat moet daar nu volgende maand mee gebeuren? Alsnog terugsnoeien? Sommige zien er nogal slordig uit, zo met oud en nieuw blad door elkaar en ik neem aan dat het ook geen deugd doet voor het overzetten van de schimmel die ik vorig jaar had op een aantal rozen?
zaterdag 13 februari 2016 - 15:46
Marei

Marei

Gewoon snoeien zoals je dat gewend bent te doen; zelf heb ik 't al gedaan in nov en dec.
Het was er toen prima weer voor en ze lopen nu mooi uit. De klimrozen heb ik in dec gesnoeid bij niet vriezend weer, daarmee voorkom ik het zwiepen van de soms lange bloeitakken bij harde wind.



zaterdag 13 februari 2016 - 16:21
Ingeo

Ingeo

Ja, toen heb ik er ook een paar gesnoeid en juist door dat snoeien liepen ze onmiddellijk weer uit en kwamen in het blad in december, daardoor durfde ik de rest niet meer echt kort zetten. Het nieuwe blad dat ze hebben aangemaakt in december is gedeeltelijk kapotgevroren, daarom vraag ik me af of ik ze in maart toch nog eens mag/moet snoeien?
zaterdag 13 februari 2016 - 19:42
Polplastron

Polplastron

Ik ga gewoon begin maart snoeien zoals ieder jaar.
Snoeien mag, maar moet niet! Dat snoeien doet bloeien is een fabeltje dat erg hardnekkig de ronde blijft doen. Er zijn heel wat rozenliefhebbers in de wereld die het snoeien beperken tot het weghalen van oud hout en het af en toe wat luchtiger maken van de struiken.

Groeten,

Pol
zaterdag 13 februari 2016 - 20:21
Marei

Marei

Ja, er zijn er ook die er met de er met de heggenschaar overheen gaan.......
Ik heb prima ervaringen met het zorgvuldig snoeien van de rozen in het najaar, vriest er eens wat blad kapot.......so what? Vóór Kerst heb ik in al m'n rozen gesnoeid, daar heb ik in 't voorjaar geen tijd voor. Het bevalt al jaren prima!
zaterdag 13 februari 2016 - 20:40
Carib

Carib

Dat vind ik nog eens een lekker nuchtere kijk op deze 'heikele' kwestie. Ga ik ook eens proberen. Probleem met deze zachte winter is dat er in december nog volop bloemen aan de rozen zaten. Maar je kunt ze na het snoeien natuurlijk ook in een vaasje zetten. Bijgaand boeketje plukte ik vlak voor kerst. Het is Lady of Shalott. Klimrozen snoei ik ook al jaren rond kerst en is ook nooit een probleem geweest.

Bloemen & Planten

zaterdag 13 februari 2016 - 21:35
Marei

Marei

Kijk, dat bedoel ik nou Carib, goed iemand te horen die er hetzelfde over denkt.......en ik heb 't niet over zomaar een paar planten hoor, maar ruim 150 struikrozen en ca. 20 klimrozen........en daarnaast ook nog een aantal éénmaal bloeiende rozen.....!

Bloemen & Planten

zaterdag 13 februari 2016 - 22:07
Carib

Carib

Mooi hoor. Dat is ook wel een van de problemen van een grote tuin: in het voorjaar is er zo enorm veel te doen en als je vijf dagen werkt moet het grotendeels in het weekend gebeuren. Als het dan ook nog het hele weekend regent kom je weleens in tijdnood. Dan moet je gewoon dingen anders doen en efficiënter gaan werken. Zo heb ik aan het eind van een hele dag rozen snoeien ook wel eens de laatste groep rozen met wat minder aandacht gesnoeid. Niet precies letten op de ogen etc maar gewoon botweg afgeknipt. Eerlijk gezegd was het resultaat niet veel anders dan anders.
zaterdag 13 februari 2016 - 22:44
jdcoster

Tekst aangepast

Jdcoster

Op mijn kantoor hing er de laatste jaren een kadertje met de volgende tekst:
"Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan"
Dat had ik geleerd van een vriend die een generatie ouder en wijzer was. Het is in veel zaken toepasbaar
Ook ik snoei de rozen als ik er tijd voor heb, vaak en misschien nog wel iets te lang, nog voor de winter en als hun uitzicht me niet erg zint en ik er de tijd voor heb, na de winter soms nog een keer en soms ook niet. Ik ben er tevreden mee en de rozen ... heb ik nog niet horen klagen.
zaterdag 13 februari 2016 - 22:59
Ingeo

Ingeo

Ja, dat het snoeien niet moet en dat het ook met de haagschaar kan had ik hier ook al gelezen en dat het allemaal niet zo nauw steekt als ze ons vroeger lieten geloven ben ik zeker van overtuigd maar ik ben een rozen-dummie en wilde toch even checken of er dingen waren die ik écht niet mocht of moest doen na deze rare winter.
Maar goed, dan snoei ik het oude slordige blad wel overal weg en de vervroren scheutjes/bladeren en laat de rest zijn zin doen - bedankt .
zondag 14 februari 2016 - 09:43
Roeli

Roeli

Zou nog maar even wachten
Ik weet niet hoe het bij jullie is, maar hier verwachten ze weer matige vorst.
zondag 14 februari 2016 - 14:32
Ingeo

Ingeo

Ja, ik ga zeker nog wachten tot begin maart (tenzij het dan ook nog vriest, da's allemaal mogelijk natuurlijk).
maandag 15 februari 2016 - 09:20
Carib

Carib

Het kan in april en mei ook nog best vriezen, dus als je daarop gaat wachten....
maandag 15 februari 2016 - 17:09

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon