menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

ROZENTUIN

Ga naar meest recente reactie

Jeanine S

Jeanine S

Ik zou graag een stuk van mijn tuin veranderen in een border met klimrozen of ramblers tegen een muur/pergola en vooraan rozen in pot. (lengte 4m op diepte 2m)
Kent er iemand tuinfirma's, tuinarchitecten die daar zeer bekwaam in zijn ?
Zo ja heb je ook foto's ?
Liefst provincie Oost-Vlaanderen.
JEANINE
dinsdag 9 februari 2016 - 11:39
Polplastron

Polplastron

Beste Jeanine,

Is er een reden waarom je de aanleg niet zelf zou doen? Rozen zijn echt niet de moeilijkste planten als je rekening houdt met een aantal basisregels:

1) Rozen houden van een zonnige standplaats. Ochtendzon is heel gunstig gezien dit de bladeren doet drogen na de nacht en op die manier allerlei ziekten minder kans krijgen.

2) Rozen wensen een goede bodem: compost is onontbeerlijk om mooie rozen te hebben. Deze hoeft niet per definitie ingewerkt te worden; een jaarlijkse mulchlaag van compost is zeer goed en wordt door het bodemleven zelf mee in de bodem verwerkt.

3) Er zijn massa's soorten en cultivars die allemaal hun sterktes en zwaktes hebben. Maak een goede keuze door in boeken te neuzen (Bijvoorbeeld: De Grote Rozenencyclopedie van Quest-Ritson), te kijken op websites (Bijvoorbeeld die van Lens-Roses in Oudenburg) of breng een bezoek aan een rosarium zoals Coloma in St.Pieters-Leeuw.

Rozen in pot zijn erg mooi, maar vergeet niet dat het geen perkplantjes zijn en dat ze voor hun wortels wel wat ruimte willen. Er zijn maar enkele rozenvariëteiten die echt goed voor potcultuur geschikt zijn en ook dan is het maar voor een beperkt aantal jaren. Rozen in volle grond zijn eenvoudiger in het onderhoud; ze behoeven eens ze aangeslagen zijn geen extra watergift tenzij bij erg droog weer (en zelfs dan ...) en bovendien hoef je je van de wortels verder niets aan te trekken.

Groeten,

Pol
dinsdag 9 februari 2016 - 15:22
Jeanine S

Jeanine S

Bedankt voor uw tips.
De reden waarom ik het professioneel wil laten doen, is omdat de border tegen de muur van de buurman ligt.
Die heeft me al tweemaal voor de vrederechter gedaagd en omdat hij meer zon in zijn serre zou hebben, heb ik van de vrederechter al 2 bomen moeten vellen.
De deskundige die bij het plaatsbezoek was, had dit gesuggereerd als mogelijke oplossing.
Doch noch de vrederechter noch de deskundige kennen iets van natuurkunde want 1 boom die ik moet laten weghalen, staat al in de schaduw van een andere boom en kan dus zelf geen schaduw meer afwerpen en toch moet die weg.
Daarom wil ik het niet zelf doen.
Want met deze buurman is het altijd wat...
JEANINE
dinsdag 9 februari 2016 - 23:07
Roeli

Roeli

Maar als die andere boom weg is, zorgt dan die ene boom niet voor de schaduw ?
woensdag 10 februari 2016 - 07:40
Jeanine S

Jeanine S

Ja inderdaad
woensdag 10 februari 2016 - 09:06
Polplastron

Polplastron

Oei, dat is natuurlijk minder leuk. Toch zou ik me in het geval van een rozentuin weinig zorgen maken. Rozenstruiken werpen namelijk geen meterslange schaduw.

Wel is het zo dat je met je klimrozen rekening gaat moeten houden met die buurman; als de rozen tegen of over de erfscheiding komen dan heb je ongetwijfeld weer meteen problemen.
In dat geval is het beter om af te zien van klimrozen en eerder voor hoge struikrozen te gaan die op correcte afstand van de erfscheiding staan.

In overleg met je buurman, als dat tenminste een mogelijkheid zou zijn, kan je wel overeenkomen dat je klimrozen naast zijn muur plant, maar dat je zelf voor steun zorgt zodat je de betreffende muur niet beschadigt.

Ook als een professionele tuinaannemer de tuin aanlegt is dit geen garantie dat alles volgens de regels van de wet gaat lopen en/of dat alles naar de zin gaat zijn van je buurman. In geval van "buren-ergernis" wordt elk akkefietje aangegrepen als excuus om elkaar het leven zuur te maken om eigen frustraties af te reageren.

Nodig hem eens uit voor een kopje koffie met een gebakje en probeer zelf eens anders naar hem te kijken en hem anders naar jou te laten kijken. Overeenkomen met je buren is niet altijd makkelijk, maar bespaart je wel veel ergernis. Ik begrijp echter dat dit in dit geval misschien makkelijker gezegd is dan gedaan.
woensdag 10 februari 2016 - 12:21
Jeanine S

Jeanine S

Fijn dat je zo meedenkt met mij.
Ik waardeer dat ten zeerste.
Maar er is te veel gebeurd ........en in totaal al drie bomen (2 vrijwillig en 1 door de vrederechter) laten wegdoen om toch te proberen om de vrede te bewaren, sorry die tol is me te hoog geworden om met deze man nog ooit te willen gebak te eten.
En ik bak veel....hij zou lekkere dingen kunnen eten.
Het is ook het voortdurende voyeurisme, als we met vrienden buiten zitten, als we aan 't werk zijn in de tuin, gegarandeerd is er een gluurder aan het venster boven.
En geen stiekem gegluur maar openlijk en zelfs commentaar geven zoals "je bent goed bezig, kuis maar verder".
Wat het zo erg maakt, is dat hij zelf zijn serre in het verlengde van mijn 40-jarige berken zet en dan naar de vrederechter loopt...............
woensdag 10 februari 2016 - 20:26
Dunya

Dunya

Als je kan bewijzen dat de berken er eerst stonden heb je toch een punt dan.
woensdag 10 februari 2016 - 20:39
Jeanine S

Jeanine S

Ja dat kon ik bewijzen...
Maar ja tevergeefs
Nu de grootste en de mooiste mag blijven staan daar ben ik al blij om.
Vrederechter wou duidelijk allebei wat tevreden stellen.
Jammer de wet is toch de wet, is het niet
De bomen zijn verjaard maar ja in dit land is de wet niet altijd de wet.
woensdag 10 februari 2016 - 22:14
Dunya

Dunya

Jammer voor jou. Ik ken dat ook hoor van die mensen die altijd vitten op de buren en denken dat zij altijd gelijk hebben.
Gelukkig heb ik goeie buren. Ik heb één boom moeten weg doen die mijn moeder nog geplant had maar het was werkelijk nodig daar ze er zoveel lasl van hadden. Een soort naaldboom die het hele jaar door naalden en pluisjes verloor. Het waaide altijd de kant van de buren op en hij begon al flink over te groeien.
donderdag 11 februari 2016 - 08:30
Polplastron

Polplastron

Zo'n "burenstrijd" kost vaak massa's energie; zie dat je jezelf er niet in verliest!
Ik weet niet wat je buurman zijn probleem is, maar als jij je er aan gaat ergeren, ben jij degene die er energie in steekt en de buurman gaat daar waarschijnlijk weinig van voelen.
Bewaak dus je eigen energie en laat de ergernis je eigen gemoedstoestand niet vergiftigen!

En wat de tuin betreft: in dit geval zou ik van de klimrozen toch echt wel afzien want dit zou wel eens een aanleiding kunnen vormen voor nieuwe ergernissen.

Grote struikrozen, die op de juiste afstand geplant zijn van de erfgrens, kunnen de muur van je buurman mee camoufleren en kunnen erg mooi zijn en bovendien zijn ze vaak erg eenvoudig in onderhoud. Kijk hiervoor maar eens bij de oude rozen; vele hiervan zijn erg sterk en weinig vatbaar voor ziekten (al beweren kwatongen wel eens het tegenovergestelde!)

Groeten,

Pol
donderdag 11 februari 2016 - 10:15
Jeanine S

Jeanine S

Inderdaad Pol mijn bomen zijn nu weg en nu is er één kale leegte.
Mijn lieflijk tuintje, mijn paradijsje is weg.
Hoewel ik vol goede moed naar nieuwe oplossingen zoek en al zeer mooie dingen heb gevonden, lijd ik momenteel aan een tekort aan slaap en word ik er depressief onder.
Ik moet snel iets vinden om mij op te storten.
Heb je toevallig mooie foto's i v m die struikrozen ?
En welke soort zou je dan aanraden ?
Hoeveel per meter ?
Moeten rozen ook op een bepaalde afstand v d perceelsgrens ? Ik dacht dat dit alleen voor bomen was ?
Groeten
JEANINE
vrijdag 12 februari 2016 - 08:34
jdcoster

Tekst aangepast

Jdcoster

Ik kan moeilijk geloven dat dat 'paradijselijke' enkel van die bomen kwam. Ik zie bomen meer als de pilaren in een kerk. Je hebt ze nodig om er de beelden (struiken) tegen te zetten en je achter te verstoppen als je dreigt in slaap te vallen. Je moet er ook niet teveel van hebben.
Er bestaan ook bomen die wat meer bescheiden zijn in hun groei. Op 2 meter afstand geplaatst, kan de buur daar wettelijk eigenlijk niets tegen in brengen. Ik denk bijvoorbeeld aan sierappeltjes, gele of rode vlierstruiken of een Parrotia. Die zijn ook door snoeien middelgroot te houden.

Een overzichtsfoto van die plaats en van de tuin zou ons veel meer duidelijkheid geven.
Gaat het over stenen muren of houten schuttingen? Wie is de eigenaar?
Bepaalde ramblerrozen zou ik niet gebruiken. Sommige soorten maken scheuten van 4 meter per jaar... .
Ikzelf ben nogal tevreden van Rosa Paul's Scarlet, R. Albertine, R. Veilchenblau en R. François Juranville. Ook ramblers, maar tamelijk goed beheersbaar.
Struikrozen worden nogal eens gecombineerd met lage Geraniumsoorten als bodembedekker of Lavendel.
Met struikrozen heb ik weinig ervaring. Wel met Rosa Ballerina, R. the Fairy en R. bonica. Daar ben ik ook tevreden over qua doorbloeien en weerstand tegen ziekten.

Dat tuingedeelte zelf aanplanten zal volgens mij ook meer voldoening geven dat het te laten aanleggen.
vrijdag 12 februari 2016 - 14:51
Dunya

Dunya

Mocht je terug bomen willen dan is boerenjasmijn mooi, kan je snoeiennaar wens en zie je de buur niet meer.
Ik heb langs de kant van de buren een grote boerenjasmijn en een stuk of drie hibiscus.
In de zomer vormt dat een mooi groen scherm en kan iedereen rustig op zijn terras zonder naar de andere te gluren.
zaterdag 13 februari 2016 - 08:30
Jeanine S

Jeanine S

Hier zie je hoe het er nu uitziet : ik wil meer privacy t o v flat en daarnaast zie je tuin buren.
Ik stuur ook foto hoe het er vroeger uitzag
JEANINE

Bloemen & Planten

zaterdag 13 februari 2016 - 09:22
jdcoster

Tekst aangepast

Jdcoster

Ik Zou toch weer kiezen voor een boom en wel meer centraal geplaatst in de tuin. Een boom die van nature niet te groot wordt of anders, zodra hij de hoogte heeft bereikt dat hij de inkijk vanaf die balkons belemmert, regelmatig gesnoeid wordt. Een steeneik (wintergroen) zou daarvoor ook geschikt zijn, daarvan kun je er al voor 100 tot 150 € kopen van 3,5 à 4 meter hoog.
Ondertussen kunt u meer privacy op het terras (?) aan het huis ook verkrijgen door bijvoorbeeld een dubbele pergola te plaatsen met dwarsbalken. Om snel resultaat te hebben begroeit u hem tijdelijk met een Bruidsluier, in afwachting dat meer geschikte planten (kamperfoelie, rozen,Clematis ...)het kunnen overnemen.
Ik heb eens een tuin aangelegd, hier aan de kust, midden tussen de flatgebouwen en paste dit systeem toe. Vanaf het tweede jaar al hadden die mensen een soort prieel waar zij onbegluurd konden zitten.
zaterdag 13 februari 2016 - 10:16
Jeanine S

Jeanine S

BEDANKT IEDEREEN DAT JULLIE ZO MEEDENKEN
IK VIND DIT FANTASTISCH ZO N FORUM
De pergola had ik ook al gedacht, zeer goed idee Mr of Mevr Decoster
Mercikes
zaterdag 13 februari 2016 - 16:20
Polplastron

Polplastron

Ik heb niets aan te vullen aan wat Mr.Decoster zegt! LOL!
zaterdag 13 februari 2016 - 20:23

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon