menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Narcissen

Ga naar meest recente reactie

Kristien53

Kristien53

Beste tuinvrienden,

een 4-tal jaren geleden plantte ik de gewone narcis (gele paasbloem) en elk jaar zie ik dat er minder bloemen komen.
Ik geef ze nochtans geregeld gedroogde koemest en toch zie ik geen resultaat terwijl ik al bij mensen gezien heb dat
deze bollen aangroeien en elk jaar precies meer bloemen hebben.
Wat doe ik verkeerd of wat moet ik doen om ze goed te laten bloeien en te vermeerderen ???
Beste dank,
Kristien
zondag 7 februari 2016 - 09:30
Roeli

Roeli

Gewoon....niets.
Tenminste, zo gaat het bij mij. En elk jaar bloeien ze volop
Wel het blad laten afsterven.
zondag 7 februari 2016 - 10:28
Tuinprins

Tuinprins

Ligt er ook aan wat voor soort het is. Je schrijft 'de gewone narcis' maar er zijn honderden cultivars van de gele narcis zo dat het lastig is om te spreken van 'de gewone narcis'. Sommige van die ver doorgekweekte narcissen zijn niet degelijk en geven na een aantal jaren alleen nog blad.

Ook is het zo dat voor een goede bloei narcissen het beste in de volle zon kunnen staan. Verder is het verstandig, zoals Roeli hierboven al schreef, om het loof op natuurlijke wijze te laten afsterven en het niet direct na de bloei af te snijden.

Tot slot kan het zijn dat jouw narcissen last hebben van de narcisvlieg. De larve van de narcisvlieg leeft in de narcisbol en vreet de bol van binnen op.

Zie ook: http://databank.groenkennisnet.nl/grote_narcisvlieg.htm

Misschien is het verstandig eens een narcisbol op te graven en te kijken of er de larve van de narcisvlieg is aan te treffen.


Gegroet, de tuinprins
zondag 7 februari 2016 - 10:48
Kristien53

Kristien53

Hartelijk dank Roeli en Tuinprins,

ik zal eens op onderzoek moeten gaan !
Wat betreft hun standplaats:ze staan pal in het zuiden en het loof laat ik ook elk jaar afsterven tot het helemaal bruin is en het vanzelf loslaat van de bol.
De soort is de gewone gele trompetnarcis,als er daar een andere naam voor bestaat bv in het Latijn dan kan ik dat voor het ogenblik niet zeggen daar de verpakking al lang weg is,sorry hiervoor.
Toch bedankt,ik hoop toch dat ik de oorzaak kan vinden !
mvg,
Kristien
zondag 7 februari 2016 - 13:49
mia_heyl7

Mia_heyl7

als ze in bloei staan, plukken en in vaas zetten, want, 3 jaar niet plukken, geen bloemen meer, en ik spreek uit ondervinding.
hier hier ver af, een huis, waar enorm veel narcissen stonden, zijzelf en hun kinderen plukten bloemen en het werden er elk jaar meer en meer,
e uders overleden, huis verkocht
huis staat leeg
er werd 3 jaar niets geplukt, en nu, blad genoeg, en geen bloemen

nu uitdoen, dunnen en herplanten, volgend jaar heb je terug bloemen
zaterdag 14 oktober 2017 - 04:36
Kristien53

Kristien53

Dankuwel Mia , dit zal ik ook eens proberen !
zondag 15 oktober 2017 - 09:05
mia_heyl7

Mia_heyl7

ikj pluk elke narcis die openstaat, niet allemaal gelijk, zo hebben we altijd bloemen in huis staan,
vorige week 150 narcissen geplant, witte met verschillenbde klokjes bloemen, licht gele
fel gele, gele met rozig hart, wit met roze hart, geel met wit hart, volgend jaar dus, mooie bloemen om te plukken, en in 2019, doe ik alles uit, dun de bollen of knollen, en herplant, dan zijn't er geen 150, maar meer waarsqchijnlijk rond de 200 of 250 , ik hou jullie wel op de hoogte
maandag 30 oktober 2017 - 17:14

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon