menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Nachtvorst

Ga naar meest recente reactie

Henk33

Henk33

Zaterdag wordt de eerste nachtvorst voorspelt. Moeten de dahlia's dan nu al uit de grond? En hoe zit het met andere plantjes?
vrijdag 9 oktober 2015 - 07:32
Tuinprins

Tuinprins

Nee, hoeft niet persé.

Een paar graden vorst schaadt de knollen niet. Blad kan eventueel bevriezen maar meer ook niet.


We hebben het hier over hooguit enkele graden vorst, het is niet dat er matige of strenge vorst aan zit te komen.


Gegroet, de tuinprins
vrijdag 9 oktober 2015 - 07:41
zourky

Zourky

Nu zitten ze hier bij ons er nog in,gewoonlijk doe ik alles weg voor het vriest afsnijden en met het grasmachine er over dan is de hoop afval kleiner.Eenmaal gevroren lijkt alles precies of het is rot

groetjes Richard
vrijdag 9 oktober 2015 - 12:57
Carib

Carib

ik laat ze zeker nog zitten. Ze staan nog in volle bloei en een graadje vorst laat ze nog niet instorten.Sowieso wordt aangeraden ze pas te rooien als ze zwart zijn door de vorst, maar tegenwoordig wordt ook aangegeven dat de meeste knolrijping/groei plaats vindt tijdens herfstig weer. De laatste jaren rooide ik ze pas in de eerste of tweede week van november.
vrijdag 9 oktober 2015 - 19:27
Tuinman65

Tuinman65

Ik snij ze af wanneer ze bevroren zijn en laat ze dan zitten tot half december.
Tot dan vriest het gewoonlijk nog niet te hard en mocht het wel zijn dan zal ik ze een beetje afdekken.
Het verkort de bewaartijd en dat is mooi mee genomen.
Ik ga toch nog eens proberen om enkele soorten gewoon te laten zitten, zo nodig wat af te dekken en we zien dan wel.
Dat is me afgelopen winter aardig gelukt.
Leo

vrijdag 9 oktober 2015 - 22:50
deHaan

DeHaan

Ik plant ze vrij diep en laat ze dan gewoon zitten.
Gaat vaak goed.
Bij strenge vorst zou je ze eventueel af kunnen dekken.
zaterdag 10 oktober 2015 - 06:52
zourky

Zourky

Met de zachte winters die we nu kennen komen ze in de lente weer boven,maar het duurt toch lang voor ze bloeien,ik laat de knollen in de serre een paar dagen drogen en dan in een grote kuip met turf op het einde van januari zet ik iedere plant na het uitknippen van knollen in bloempotten in de serre en plant ze uit als ze 20 a 30 cm hebben dan wint men zeker een maand eerder bloemen.

Groetjes Richard
zaterdag 10 oktober 2015 - 07:43

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon