menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Ziekte bij hortensia

Ga naar meest recente reactie

kristofd

Kristofd

Beste,

Welke ziekte vertonen de bladeren van mijn hortensia aub? (foto in bijlage)

Kan u mij aub ook tips geven hoe ik deze ziekte biologisch kan bestrijden?

Dank bij voorbaat,

Mvg,

Kristof Deguffroy

Bloemen & Planten

zaterdag 13 juni 2015 - 08:54
Patrikc

Patrikc

Zonnebrand.
zaterdag 13 juni 2015 - 09:34
caroline1

Caroline1

ja inderdaad , zonnebrand ! hier ook
zaterdag 13 juni 2015 - 23:42
glennm

Glennm

Hortensia's niet in de volle zon zetten maar altijd in de halfschaduw.
veel plezier
zaterdag 20 mei 2017 - 11:30
Danpeca

Danpeca

Ik heb dezelfde vraag voor mijn hortensia (zie bijgevoegde foto's).
Ook groeien ze niet goed of helemaal niet.
Ik dank u allen voor uw advies!

Bloemen & Planten

zondag 29 maart 2020 - 16:43
Danpeca

Danpeca

Nog een photo. Dank u!

Bloemen & Planten

zondag 29 maart 2020 - 16:47
Roeli

Roeli

dezelfde vraag, hetzelfde antwoord.
Zonnebrand.
zondag 29 maart 2020 - 17:24
Patattenriek

Patattenriek

Zo fel schijnt de zon nu ook nog niet, zou het ook geen vorstschade kunnen wezen net zoals bij mij?
Ik heb ook Hortensia's in pot staan ( in de serre volle zon) en daar zijn geen bruine bladeren te bespeuren.
zondag 29 maart 2020 - 17:44
Dany

Dany

Hortensia moet ook in zure grond dat is misschien de reden dat ze slecht groeien.
zondag 29 maart 2020 - 18:22
Carib

Tekst aangepast

Carib

Gewoon nachtvorstschade, wellicht iets verergerd door felle zon en harde wind. En heel veel hortensia's doen het prima op neutrale grond.
zondag 29 maart 2020 - 18:45
elssteenberg5

Elssteenberg5

Mijn hortensia ziet er net zo uit en dan ook nog eens witte plekken op de bladeren. Hoe komt dat en wat kan ik doen?
dinsdag 7 april 2020 - 16:57
Patattenriek

Patattenriek

Bij mij is er zelfs geen blad meer te bespeuren op het overjarig hout, nieuwe scheuten krijg ik dan weer wel, hoop nog nieuw blad te krijgen op het overjarig hout zodat ik toch nog bloemen krijg. Komt door die nachtvorst.
















dinsdag 7 april 2020 - 18:26
Henk-Willem

Henk-Willem

Witte vlekken is vaak een teken van chlorose en het duidt op een potentieel gebrek aan ijzer. De grond heeft dan bijna altijd een te hoge pH waarde (teveel kalk?).
dinsdag 7 april 2020 - 21:27
Tuinprins

Tuinprins

Hortensia's groeien prima op kleigrond en die is in de regel kalkrijk. Daarom kun je ook geen rhododendrons planten op kleigrond omdat die absoluut niet van kalk houden. Van hortensia's heb ik nog nooit gehoord dat die niet tegen kalkrijke grond kunnen.

Gegroet, de tuinprins
woensdag 8 april 2020 - 06:04
Henk-Willem

Henk-Willem

Ik zeg ook niet dat hortensia's niet tegen kalkrijke grond kunnen, heb ze ook in kleigrond staan en dat gaat inderdaad prima hoewel ik ook soms witverkleuring van met name de bladranden zie.
Gaf alleen aan dat het wit kleuren van bladeren mogelijk met de pH te maken kan hebben, en baseer me in dit geval op de analyse van een hortensiakweker.

Dat leek mij in ieder geval een plausibele verklaring maar kan natuurlijk evengoed niet waar zijn. https://hortensianederland.nl/hortensiaverzorging/hortensia-water-en-voeding/
woensdag 8 april 2020 - 21:06
elssteenberg5

Elssteenberg5

Dank allemaal voor uw reacties. ik wacht maar af wat er gaat gebeuren ze staan op zandgrond krijgen iedere dag water en staan niet in de zon.
donderdag 9 april 2020 - 15:32

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon