menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Gladiolen

Ga naar meest recente reactie

Gespeel

Gespeel

Waar plant je gladiolen? Mogen die in de schaduw, dicht bij een haag? Of onder bomen? Dat zijn toch halfschaduwachtigen of heb ik het nu verkeerd op? Graag wat meer tips waar ik mijn gladiolenbollen onder de grond mag steken. Bedankt
donderdag 14 februari 2008 - 00:02
Esem

Esem

De meeste en bijna alle bloembollen houden van een plaatsje in de zon,ook jou gladiolen.
Gr Eddy

Ps je mag ze altijd hier bij ons onder de grond stoppen.( Grapje)
donderdag 14 februari 2008 - 00:38
ines

Ines

Zoals Eddy schreef in de zon...plant ze zeker 10 cm diep, in goed doorlatende zandgrond. Begin voorjaar kan U planten in warme streken in de herfst. Hoge stengels best een steun geven. Na de bloei en als de delen afgestorven zijn de bollen terug rooien, koel, vorstvrij en droog bewaren EN het jaar nadien opnieuw beginnen
donderdag 14 februari 2008 - 00:47
Gespeel

Gespeel

Bedankt voor de tips!

Mag ik ze nu al planten? Voor een haag? (daar staan ze in de zon).
donderdag 14 februari 2008 - 00:56
ines

Tekst aangepast

Ines

Als de grond droog genoeg is ja...hier staat er een deel onder water, ik moet dit nog een tijd uitstellen anders rotten de bollen. Met droog genoeg bedoel ik als U een schop in de grond steekt en een kluit aarde wegneemt er zeker geen water in de holte komt of de randen verzakken of smossig is.
donderdag 14 februari 2008 - 01:00
u857287

U857287

dag

als je goede doorlaatbare grond hebt, hoef je de knollen in de herfst zelfs niet uit te doen, je kunt ze zelfs laten zitten, bevriezen bij ons toch niet, en er komen ook kleine knolletjes aan, dus ze vermeerderen zelfs.
wat je het jaar daarna wel hebt, en ook de volgende jaren, alle bloemen krijgen dezelfde kleur, of dit hierdoor komt, weet ik natuurlijk niet

groetjes

lieve
donderdag 14 februari 2008 - 20:55
ines

Ines

Lieve waar woont U ergens in Madeira? dat de bloemen dezelfde kleur krijgen is omdat de soorten die gevoelig zijn aan koude en nattigheid afsterven, degene die overblijven is de sterkere soort en die vermeerderen dan. Ergens is het veiliger ze uit de grond te halen vooral als er speciale soorten zoals de Gladiolus Liliaceus, G.Grandiflorus, G.Cardinalis, G.Dalenii en de Nanusgroep bij zijn. Dit zijn typische veeleisende knollen die veel zorg vergen en alleen overleven door uitgraven. U kan ook alle kleine knolletjes opnieuw planten na de winter, ze groeien altijd uit tot nieuwe exemplaren het eerste jaar blad en het tweede jaar blad met bloem.
donderdag 14 februari 2008 - 21:14
u857287

U857287

dag ines
je moet ook maar overal tijd voor hebben om dat allemaal te rooien

probeer het soms maar eens : een huishouden hebben en voltijds gestresseerd werken én een grote tuin

groetjes
lieve
donderdag 14 februari 2008 - 22:35
ines

Ines

Ja Lieve dat weet ik maar al te goed heb dit ook 30 jaar gedaan...allé veel moed ik weet dat het gaat dus moet het voor U ook hé ...volhouden hé!!! En als U geen tijd hebt voor de vele bollen laat er dan maar enkele , de mens gaat altijd voor, zeker weten! Kop op hé
donderdag 14 februari 2008 - 22:58
joppoiepoepie

Joppoiepoepie

alles lekker in het wild laten groeien, gewoon schijt wee je wel? gewoon lekker laten groeien, lekker lekker lekker, helemaal loessoe
zondag 11 juni 2017 - 12:32
u857287

U857287

Ja dat kun je wel zeggen, ondertussen hebben we wel geen gladiolen meer, daardoor waarschijnlijk
zondag 23 juli 2017 - 09:51

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon