menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Yucca probleem

Ga naar meest recente reactie

tommy

Tommy

Ik heb 2 jaar geleden een yucca gekregen, ik denk dat er iets mee mis is.
Er zijn veel verdorde bladeren en hij ziet er niet meer zo goed uit.
Ik vraag mij af of ik hem niet in een grotere pot moet zetten of zo, er zijn namelijk 3 stammen die uit de grond komen.
Ik heb ook te veel water gegeven denk ik.
Ik heb al regelmatig de slechte bladeren er af geknipt en nu heb ik dus lange stukken zonder blad
Kan iemand mij raad geven om mijn plant te kunnen redden?

Alvast bedankt

[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https][afbeelding verwijderd niet-https]
zondag 3 februari 2008 - 17:42
Fons

Fons

Tommy, welkom op dit forum.
Naar mijn mening ziet uw plant er goed uit, het is normaal dat hij oudere bladeren verliest waardoor de stam kaal word, indien er aan de top nieuwe bladeren gevormt worden is alles in orde.
De plant heeft matig water nodig en af en toe een beetje plantenvoeding, regelmatig de bladeren afspoelen.
In het voorjaar misschien eens verpotten, dit doe je om de twee jaar.
Het is mogelijk uw plant te verjongen door de stam in te korten, eventueel de oudere stammen gans wegsnijden en de verse scheut verder opkweken,de koppen van de afgesneden stengels in een pot met stekgrond zetten zo vermeerder je uw plant?
zondag 3 februari 2008 - 18:54
Lino

Lino

Ik denk dat hij dringend aan verpotten toe is.
maandag 4 februari 2008 - 08:42
Esem

Esem

Ja ik denk toch ook dat je plant aan verpotten toe is,gezien de grote van de plant en de kleine pot inhoud.
Neem goede potgrond en een pot die een 5 cm in doormeter groter is.
Doe onder de nieuwe potgrond tevens een beetje langwerkende meststoffen onder.
Je plant zal je dankbaar zijn.

Gr Eddy,
maandag 4 februari 2008 - 10:18
tommy

Tommy

Badankt voor de reacties, ik ben blij dat de plant te redden is.
Als ik hem verpot, zou ik dan de 3 stammen samen houden of appart in een pot doen?
De bladeren die bruin worden, mag ik die gewoon afknippen of moet ik wachten tot ze helemaal dor zijn?


Groetjes tommy
maandag 4 februari 2008 - 14:58
hildavw

Hildavw

Als je de planten uit de pot haalt, kan je zien of de wortels gemakkelijk te scheiden zijn.
Dan kan je ze eventueel apart oppotten, maar ik denk dat het mooier zal zijn als ze samen staan.
Wat betreft de bruine bladeren, die mag je gerust aftrekken.

groetjes

Hilda
maandag 4 februari 2008 - 16:51
Karina yukibeer

Karina yukibeer

Hallo mijn Yucca krijgt sinds een week donkere vlekken. Is het een schimmel? En wat kan ik hieraan doen?

Bloemen & Planten

vrijdag 24 maart 2017 - 12:55
anneravoet

Anneravoet

Heb je misschien vetstoffen gegeven ? Als je deze per ongeluk op de plant doet, verbrandt hij
maandag 26 juni 2017 - 15:40
Tuinprins

Tuinprins

Dat zijn bladvlekken.

Bladvlekken bij Yucca worden veroorzaakt door diverse schimmels (o.a. Coniothyrium bartholomaei en Cladosporium herbarum). Ze ontstaan in de lente en het begin van de zomer. Oorzaken zijn natte periodes of regelmatig water geven op de bladeren (gieter, sproeier of regeninstallatie). Yucca's hoef je in principe nooit water te geven aangezien ze zeer droogte-resistent zijn. Ze worden veel aangeplant in het zuidwesten van de VS waar het soms maanden nauwelijks regent.

Bij een ernstige aantasting is het raadzaam om de bladeren die het meest zijn aangetast weg te snoeien. Spuiten met een schimmelwerend middel kan helpen om uitbreiding tegen te gaan maar succes van een bespuiting is afhankelijk van het weer en de ernst van de aantasting.


Gegroet, de tuinprins
dinsdag 27 juni 2017 - 20:19
Karina yukibeer

Karina yukibeer

Bedankt voor de reacties. Ik heb inmiddels al het beschimmelde blad weg gehaald en nu groeit ie heel goed. Er komt weer prachtig mooi blad uit ????
woensdag 28 juni 2017 - 11:26

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon