menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Aeschynanthus... blaadjes worden geel.. en hoe vermeerderen

Ga naar meest recente reactie

Nimue007

Nimue007

Hallo,

er staat al ongeveer een jaar een Aeschynanthus in mijn badkamer die het altijd heel goed gedaan heeft. Ze krijgt één keer per week een doucheke met lauw water en om de 3 weken voeding..
Ze is op een jaar tijd zeker twee keer zo lang geworden maar nu merk ik dat de groene blaadjes gelig worden. Iemand een idee hoe dit komt? Zou ik te weing voeding geven? te veel water? moet ik verpotten?
En hoe kan ik hier stekken van nemen? Is dit zoals met klimop?
bedankt voor de hulp!
dinsdag 30 oktober 2007 - 20:05
Fons

Fons

Aeschynanthus verlangt een nogal zure grond,vermoedelijk geeft u kraantjeswater waardoor de ph waarde van de potgrond gestegen is, een tweede reden kan zijn dat door het regelmatig bemesten het zoutgehalte gestegen is aan de oppervlakte van uw potgrond waardoor wortelverbranding ontstaat, of een kombinatie van beide, deze geven aanleiding tot verkleuren en afvallen van de bladeren.
Indien het oudere bladeren zijn die verkleuren en de verse bladeren mooi groen blijven is dat normaal.
Normaal worden planten in het voorjaar verpot maar als de bladverkleuring ernstig is kan je misschien best nu reeds verpotten, dit gebeurt normaal in bromeliapotgrond, indien niet ter beschikking gebruik dan universele potgrond waar je extra turf aan toevoegt.
Een ander tijdelijk hulpmiddel is uw potgrond flink doorspoelen met regenwater om de zoutkoncentratie weg te werken.Tijdens de winterperiode de potgrond bijna droog houden en geen plantenvoeding meer geven,plant in vochtige omgeving zetten.
dinsdag 30 oktober 2007 - 21:29
Nimue007

Nimue007

Wow, bedankt Fons!

Ik geef idd kraantjeswater, ik zal buiten wat regenwater opvangen en ze daar al eens mee afspoelen, en ook een tijdje niet mee bemesten.
De nieuwe bladeren zijn wel nog donkergroen maar de andere kleuren in het midden gelig, ze vallen wel niet af maar het lijkt of ik plots een andere plant staan heb..
Ik zet het alvast op mijn kalender dat ik ze in het voorjaar moet verpotten in bromeliapotgrond.
En ze staat vochtig, in onze badkamer, langs een raam (van dat melkglas) dus ze heeft veel licht maar geen rechtstreeks zon op haar schijnen.

Kan je me zeggen of ik er nu nog stekken van kan nemen en hoe ik dit moet doen? is dit zoals bij klimop?

Heel erg bedankt!!!
woensdag 31 oktober 2007 - 10:05
Fons

Fons

Topjes nemen van een 7 cm, alle bladeren verwijderen,enkel de blaadjes aan de top aanlaten,stekjes in potje met stekgrond planten, mogen er meerder in een pot zijn, licht bevochtigen, folie zakje erover, licht wegzetten op warme plaats.
woensdag 31 oktober 2007 - 18:31
Nimue007

Nimue007

Bedankt Fons!
Ik probeer het dit weekend uit..
vrijdag 2 november 2007 - 09:08
Mambo

Mambo

Ik heb ook zo.n plant en nu begint deze te bloeien.
Goed dat ik julie info gelezen heb. Ik was ook net verkeerd bezig.
De info hier vond ik zéér nuttig. Kort en zeer duidelijk.

Graag had ik geweten of ik gedestileerd water mag gebruiken ik heb geen regenwater.
Dank mambo
vrijdag 19 mei 2017 - 11:45

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon