menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Grond

clubbrugge

Clubbrugge

Er word hier zoveel gesproken over de grond; maar blijkbaar niemand zegt hoe zijn grond in mekaar zit. Over dat mineraal, zakgrond, de perfecte grond en of etc.
Maar wie geeft er nu eens echt een geschikte samenstelling door???
Blijkbaar heeft iedereen zijn mengsel, maar niemand komt er voor uit.
Allee aan de durvers, wat is uw samenstelling???
maandag 27 februari 2012 - 15:06
Wiebe

Wiebe

In deze topic http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=10&sid=31&page=1&tid=13170 wordt hier wat info over gedeeld. Ook in andere topics wordt hier m.i. wel info over gegeven. M.i. niets 'geheimzinnigs' aan; ruwweg de helft potgrond en de andere helft inert materiaal (filterzand, gebroken kleikorrel, invoegsplit,....). Maar aan de andere kant de grondsamenstelling is maar één van de faktoren die je succes van je kweken (of het ontbreken daarvan) bepaalt. Zaken als licht, temperatuur, vochtigheid, watergeefregime,..... etc. zijn allemaal medebepalend. Een kant en klaar recept voor kweeksucces is niet te geven.

Wiebe
maandag 27 februari 2012 - 18:25
snah

Snah

Hier is mijn simpele mengseltje
40% potgrond merk Culvita en 60%lavagruis van DCM meer is het niet en dit doe ik al 30 jaar zo zonder problemen.
Maar daar komt ie weer (net wat Wiebe zegt) de rest is ook van belang.
Ik hoor en lees ook goede dingen over seramis maar dat vind ik echt niks om in te kweken.
En zo heeft ieder zijn ding
Hans
donderdag 1 maart 2012 - 21:57
clubbrugge

Clubbrugge

Wiebe: na bijna 35 jaar ''ervaring'', weet ik ook genoeg dat niet enkel de potgrond van belang is.
Enkel wil ik eens graag weten hoe Vlaanderen en Nederland zijn of haar samenstellingen maakt.
Bv: iemand werkt louter met potgrond uit zakken, iemand doet een samenstelling op basis van eigen ervaring.
Toevoegingen zoals bv, bims, lavagruis, etc, compost???
Dat is mijn vraag! Dit om ons landschap eens in kaart te brengen wie wat en waar.
We zitten hier niet op de juiste topic, das mijn schuld, maar onze allerbeste moderators zullen en of kunnen dit wel veranderen.
Nicolas
vrijdag 2 maart 2012 - 13:45

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon