menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Gebruik seramis

Ga naar meest recente reactie

rivofa

Rivofa

Ik heb een zak seramis gekocht om een beetje mee te experimenteren maar daar is bitter weinig informatie over te vinden hoe je dit moet gebruiken.
Voor cactussen en vetplanten moet ik daar ook een potje voor gebruiken zonder afvoergaatjes ? En als ik een cactus wil verpotten die nu in gewone cactusgrond staat moet ik dan eerst alle grond verwijderen ?

alvast bedankt
donderdag 28 juli 2011 - 08:21
rivofa

Rivofa

Hartelijk dank voor uw informatie ivm seramis.
Ik heb eens gekeken op internet voor Vulkatec, er is in het nederlands geen info over te vinden, is dit in België te koop of alleen in Duitsland ? En bestaan er andere merken voor zuiver puimsteen ?

zaterdag 30 juli 2011 - 10:04
Bajocactus

Bajocactus

Hallo Rivofa,

Ik ben Bastiaan en pas ingeschreven bij dit forum.
Ikzelf gebruik al 10 jaar seramis en met groot succes.
In gewone potjes kweekpotjes.
En haal zoveel als mogenlijk de aarde eraf, maar wat vast zit laat ik zitten.
Hierbij een foto.

Gr Bastiaan (Bajocactus)

C&S substraten, voeding & watergift

maandag 18 juni 2012 - 23:12
Angus

Angus

Seramis wordt veel gebruikt om stekken of van de wortel geraakte planten terug te bewortelen.

Zoals Bajocactus aangeeft kan het ook als gewoon substraat gebruikt worden, maar persoonlijk vind ik dat al snel een dure zaak worden.

En voor zover ik weet moet je dan ook zorgen voor voldoende bemesting maar hoe dat precies in zijn werk gaat weet ik niet.
Vertel eens hoe jij het doet Bastiaan/Bajocactus

mvg
Günther
maandag 18 juni 2012 - 23:46
Angus

Angus

Voor cactussen en vetplanten moet ik daar ook een potje voor gebruiken zonder afvoergaatjes ?

potten zonder afvoer zijn bij dit soort planten uit den boze, ook bij het gebruik van Seramis
maandag 18 juni 2012 - 23:48
Bajocactus

Bajocactus

Hallo Gunther,

Ik geef zelf 2x per jaar seramisvoeding profesional in mei en in juli jaar
één theelepel per 10 liter regenwater.
2x per jaar Admire in april en in september ter voorkoming van beestjes (zoals spint, wolluis).
6x per jaar regenwater van april tot en met september.

Gr Bastiaan.
maandag 18 juni 2012 - 23:56
Angus

Angus

Ik dacht dat er bij elke watergift meststoffen moesten toegediend worden, maar dat valt blijkbaar nog reuze mee.

Bastiaan, vanwaar de keuze voor pure Seramis ipv de "gewone" substraten (potgrond/lava/bims/zand - mengsels) ?
dinsdag 19 juni 2012 - 19:20
Bajocactus

Bajocactus

Omdat ik erg veel last had van mieren en wespen.
Vooral in de winter wanneer de wespen gaan overwinteren.
Ze maakten namelijk gangen in mijn aarden en de wortels kapot.
Ben zelf ook in de kleigroeve en fabriek geweest waar de seramis vandaan komt en er veel van geleerd.
Vandaar seramis, want daar kunnen ze niks mee.
Het enige waar ik nog een ander substraat voor gebruik in voor mijn zaailingen en voor de plantjes die ik verkoop, omdat andere mensen toch graag hun eigen substraat gebruiken.

Gr Bastiaan (Bajocactus)
woensdag 20 juni 2012 - 19:59
Cactus2001

Cactus2001

Seramis is een wondermiddel om cactussen te bewortelen zie foto stek na 2 maanden
Van henkhallo

C&S substraten, voeding & watergift

maandag 24 december 2012 - 15:28

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon